Forum > Newbie Forum

lichtset

(62 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 17:53
Die *pluim* valt wel mee, er komt eerder een *zuchtje* rook uit als de plaat nog warm is. als de plaat niet meer warm is kan er nog een gecondenseerd druppeltje vloeistof uit de spuitmond komen, niks om je zorgen over te maken als je de rookmachine onder het podium hebt verstopt.

Verder heb IK nog nooit van de 110watt /230 volt lamp gehoord, maar als jij zegt dat het er een is geloof ik je wink ;)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 18:01
en blijft die plaat warm zolang er prik op die rookmachine staat? dan blijft ie dus wel af en toe rook geven sad :( of je moet hem weer schakelen.....
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 18:05
Nee, plaatje koel af als hij niet op z'n sotemieter krijgt, krijgt hij dat wel, dan verhit de machine het plaatje en word er een druppeltje vloeistof op de plaat gelegd, die 'verdampt' als rook.

Uitschakelen heeft dan geen zin, de plaat koel 'natuurlijk' af dus met of zonder prik blijft het probleem hetzelfde.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 18:22

Next schreef:

Nee, plaatje koel af als hij niet op z'n sotemieter krijgt, krijgt hij dat wel, dan verhit de machine het plaatje en word er een druppeltje vloeistof op de plaat gelegd, die 'verdampt' als rook
wat bedoel je precies met "als hij op z'n sodemieter krijgt"?
voor zover ik weet, is een rookmachine een veredelde fluitketel. alleen werkt het op temparatuur brengen/houden van het element anders. bij de f-80z gaat het met een clixon, die aan gaat als het element te koud is, en aflsaat als ie temparatuur is. vanaf de z-800 en hoger (de Antari reeks als voorbeeld genomen) werkt het elektronisch gestuurd. hij gaat bijverwarmen zodra de temparatuur daalt. komt hij weer op de ideale temparatuur, omdat je geen rook meer spuit, dan stopt hij. zodoende kan je maximaal lang spuiten zonder dat hij moet bijverwarmen en je geen rook meer kunt spuiten. maar dit geldt dus niet voor de f-80z.

de rook wordt zo gemaakt: een groot aluminium blok wordt verwarmd door een verwarmingselement. hieraan zit een clixon gekoppeld, die de temparatuur in de gaten houdt. als hij koud is, laat hij spanning door, zodat het verwarmingselement zijn werk kan doen. als de clixon merkt dat de temparatuur rond de 270 graden Celsius komt, stopt hij met spanning doorlaten. dan is je blok alu 270 graden. (de clixon geeft ook een signaal aan de stuurprint, die dan weet dat de pomp geactiveerd mag worden.) dan kun je rook spuiten. een pomp gaat lopen als je op de knop drukt. er wordt dan rookvloeistof in een spiraal gepompt. die spiraal zit in het alu blok, en is dus 270 graden. doordat rookvloeistof warm wordt, zet het uit, en wordt met een kracht eruit gegooid aan de andere kant. en die andere kant is het spuitmondje, die expres nauw is, zodat er extra druk achter de straal wordt gezet. daarom zei ik aan het begin dat een rookmachine een veredelde fluitketel is. die werkt ook zo.

als het alu blok weer is afgekoeld, geeft de clixon de stuurprint een signaal. de pomp wordt gedeactiveerd, waardoor je dus niet per ongeluk rook kan spuiten als de temparatuur te laag ligt. ook zet de clixon het verwarmingselement weer aan, zodat die het blok weer opwarmt. en dan begint het hele verhaal weer van voor af aan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
1-1-2004 18:30
Dat is leerzame informatie. het is dus niet zo simpel als ik dacht :)
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 18:43
dus: die Z80 geeft nadat je stopt met roken nog 1x een pluim en daarnaa stopt hij met naroken?

ig bedankt voor de info, ga er eens over denken om eens met die verkoper een babbeltje te maken.....

nog 1 vraagje:

als ik die parretjes dus op kanaal 1,2,3 en 4 gooi met de 4 kleuren, kan ik dan ook alleen met die 4 kanalen looplichten EN statische lichten krijgen of moet je dan de instellingen op je dimmerpack veranderen naar looplicht ipv dim???? of regelt mijn mengpaneeltje dat?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 18:53

JT van Dorp schreef:

dus: die Z80 geeft nadat je stopt met roken nog 1x een pluim en daarnaa stopt hij met naroken?
vaak is dat wel zo, maar als er nog net een druppeltje vloeistof in het blok komt, kan het zijn dat er nog een tufje komt, maar die is vaak zo klein, dat ie snel weer weg trekt. daar hebben trouwens ook andere machienes last van, niet alleen de f-80z.
nog 1 vraagje:

als ik die parretjes dus op kanaal 1,2,3 en 4 gooi met de 4 kleuren, kan ik dan ook alleen met die 4 kanalen looplichten EN statische lichten krijgen of moet je dan de instellingen op je dimmerpack veranderen naar looplicht ipv dim???? of regelt mijn mengpaneeltje dat?
nee, je dimmer luistert naar je tafel. als je tafeltje zegt dat ie moet blijven staan, doet ie dat. daarom vind ik de showmaster ook zo mooi voor playbackshows. zet zet een stel faders zoals je ze wilt hebben voor statisch licht. en hetzelfde doe je voor de chases. en die 2 kan je dan ook weer met elkaar mixen. dus een chase met wat achtergrondlicht, of achtergrondlicht waar je af en toe een stukje van de chase doorheen mixt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 19:05
nouja, het enige wat die parretjes moeten doen is leuke effectjes geven tijdens dans e.d. dus een looplichtje of op de muziek mee, dat soort dingen. gaat dat lukken met de mengtafel die ik uitgezocht had?

komt per kanaal 1 DMX kabel naar een pack + 1x een voeding (230V)? of is 1 zo'n => www.new-line.nl/v/8488 kabel per pack ook afdoende?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
1-1-2004 19:19

JT van Dorp schreef:

nouja, het enige wat die parretjes moeten doen is leuke effectjes geven tijdens dans e.d. dus een looplichtje of op de muziek mee, dat soort dingen. gaat dat lukken met de mengtafel die ik uitgezocht had?
ik denk van wel, maar die kost 519 euro geloof ik. als je nou een showmaster koopt van 235 euro, kun je voor de t-4's gaan.
komt per kanaal 1 DMX kabel naar een pack + 1x een voeding (230V)? of is 1 zo'n => www.new-line.nl/v/8488 kabel ook afdoende?
nee, een DMX stuurtafel heeft maar 1 uitgang. en die wordt doorgelust, van DMX apparaat naar DMX apparaat. dus je moet kijken hoeveel stukken kabel je nodig hebt van tafel naar DMX apparaten. als volgt in jouw geval: DMX STUURTAFEL-KABEL 1-DIMMER-KABEL 2-SWITCHPACK, en hierin zet je een terminator, maar daarvoor is geen kabel nodig.

maar als je wel geld hebt voor een dure DMX tafel, kun je beter een goedkopere (bv een showmaster) nemen, en een dimmer extra. dan heb je dus nog 1 kabel extra nodig.
raadzaam voor jou zou zijn om even het topic wat bovenaan het newbie forum staat: "beginnersinformatie". hierin wordt uitgelegd hoe het DMX verhaal werkt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JT van DorpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 17-10-2004
Berichten: 21
1-1-2004 19:28

martijn schreef:

JT van Dorp schreef:

nouja, het enige wat die parretjes moeten doen is leuke effectjes geven tijdens dans e.d. dus een looplichtje of op de muziek mee, dat soort dingen. gaat dat lukken met de mengtafel die ik uitgezocht had?
ik denk van wel, maar die kost 519 euro geloof ik. als je nou een showmaster koopt van 235 euro, kun je voor de t-4's gaan.
www.new-line.nl/v/3632 die tafel is zo ongeveer de goedkoopste die er tussen stond die alles (in mijn ogen) aankon....

of ziet ik wat over het hoofd?

heb ook dat beginnerstopic net gelezen, snap het nu alweer ietsjes meer alleen: hoe moet je bij de laatste van de 3 packs dan sluiten? agewoon enkel input inpluggen en that's it?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)