Goede/slechte DJ's??
(134 reacties. Pagina 4 van 14)Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 28-12-2003 21:10 |
Als het gaat om je basiskennis, een term die ik terecht veel terughoor in het topic, dan hangen de vereisten toch sterk af van de muzieksoort waarin je je (eventueel) wenst te specialiseren, de lokatie waar je staat de draaien (een camping of een trendywendyclub) en je publiek? Op een camping zullen mensen het belangrijk vinden om hele leuke en dansbare muziek te horen. Wanneer jij perfect kan beatmixen omdat je het thuis al jarenlang oefent met je vinyl, maar verder alleen hardtranceplaten kent en geen drol van Frans Bauer afweet, dat sta je daar mooi te kijken. (Doet me een beetje denken aan de reclame van die verzekeraar met dat dressuurpaard op een renbaan.) Als jij waanzinnig veel platen kent en bezit in het juiste genre voor jouw publiek, en je staat geweldig start-stop te draaien voor een bende hardtrance-stuiterballen, dan komen ze je ook binnen een kwartier achter je draaitafels vandaan halen. Wil je blokjes draaien waarin juist alle genres aan bod komen, dan zul je inderdaad van alle muziekstijlen én draaitechnieken het nodige in huis moeten hebben. Zoiets heet nou een allround-dj. Ik denk dat met name de mensen die al een tijdje meegaan in het vak aardig op de hoogte zijn van zowel de muziek als de stijlen als de technieken. | |
DjbidjiStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-1-2003 Laatste: 20-6-2019 Berichten: 256 | 28-12-2003 22:12 |
heb reeds 10 jaar ervaring, en ik speel iedere vrijdag in een club en 's zaterdags heb ik mijn drive-in waar zowel trouwfeesten als andere feesten bij te pas komen, op vrijdag is het een vereiste dat je kan beatmixen. Maar op een trouwfeest of jubileum of wat dan ook is het de muziekkeuze dat een rol speelt en niet of je kan beatmixen of niet!! het hangt gewoon af wat de locatie is en wat voor een feest het is. | |
love my sharpy moving-heads!! | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 28-12-2003 22:40 |
Overigens is er nog iets waar ik niemand over hoor, maar wat voor mij ook het verschil tussen een goede en een slechte dj maakt: de afstelling van het geluid. Hoeveel figuren zie ik wel niet bezig die denken dat het geluid op de koptelefoon en/of de monitor exact hetzelfde klinkt als in de zaal. Het hangt natuurlijk een beetje van de positie van de dj af (we weten allemaal dat die vaak beroerd is qua akoestiek), maar als ik in de zaal slecht geluid hoor en ik zie een dj bezig die niet af en toe eens de zaal inloopt om het geluid te checken hoe het klinkt (volle of lege dansvloer klinkt natuurlijk ook verschillend) OF geen adviezen van anderen over de kwaliteit van het geluid wil aannemen, heeft voor mij evengoed afgedaan. Toen ik leerde draaien waren er in weze 3 dingen belangrijk: actieve platenkennis, correcte afstelling van het geluid én het goed cue-en plus goed getimed aanzetten (start-stopdraaien). Mixen werd pas later een trend en heb ik ook pas later geleerd. Het aanvoelen van het publiek kun je niet leren, dat heb je of dat heb je niet. | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 28-12-2003 22:49 |
Ik sluit me aan bij Sylvia. Afstelling van het geluid is iets waar ik me ook behoorlijk aan kan ergeren. Vaak is het vooral veelste schel. Niet dat er te weinig laag in zit, maar het hoog is veeel te scherp. Op zich is het geluidsniveau dan wel lekker, maar doordat het zo verschrikkelijk scherp is is het niet om aan te horen. De DJ mag dan wel goed zijn qua platenkeus en techniek enzo, aan het einde van de avond heb ik dan zoiets van 'het was het toch net niet..' . Zal wel komen doordat bij een (beginnende) gehoorbeschadiging de hoge tonen doorgaans als eerste teruglopen. En als diegene (de DJ) met een gehoorbeschadiging de boel dan nog eens in moet gaan regelen..., zelfs al lopen ze de zaal in, als ze zelf al half doof zijn wordt het natuurlijk nooit meer wat. | |
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 28-12-2003 23:17 |
DJ Tim schreef: maar mag van Tom toch wel aannemen dat hij goed kan beatmixen.En wat betreft all round en de juiste keuze maken in je muziek; Ik vind het altijd kicken dat als we voor een huwelijk of verjaardag draaien, dat oma van 60 op Tiësto uit haar dakje gaat, en de aanwezige kleinkinderen vinden dat ook schitterend En omgekeerd, als je het een beetje aanpakt, staan diezelfde kleinkinderen mét oma op Glen Miller te dansen "In the mood" En dat is een kwestie van timen , en een feest kunnen maken. En dat kan je als je zorgt dat je "all round" ervaring krijgt met muziek. Ik vind het altijd zo jammer dat er lui zijn die zich helemaal toeleggen op een bepaalde muziek. Dat gaat meestal maar een paar jaar goed...... Dan is de muziekstijl zomaar ineens achterhaald of vervangen/veranderd voor/in iets totaal anders En daar zit je dan met je 200 hardcore vinyls, die je perfect blindelings kan mixen, maar die niemand meer wil horen...... | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
BoellieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-4-2003 Laatste: 14-7-2006 Berichten: 174 | 29-12-2003 01:14 |
Tom schreef: ......En daar zit je dan met je 200 hardcore vinyls, die je perfect blindelings kan mixen, maar die niemand meer wil horen...... maar ik ben het verder gedeeltelijk met Tom eens, als drive-in kun jj je niet alleen toeleggen op het perfect mixen van een bepaalde muziekstijl. Je moet gewoon alles kunnen draaien wat je publiek wil... of beatmixen daar een vereisten voor is weet ik niet. Voor vinyl dj's denk ik dat het beter is om een stijl aan te houden. Ik erger me helemaal dood aan trance/hardstyle dj's die dan allebij de stijlen maar matig mixen (ze halen de mixstijlen gewoon door elkaar, een hardstyler mix je anders in dan de nieuwe tiesto). Dan is het naar mijn idee beter om in een stijl goed te worden. (het blijft dan ook overzichtelijker om nieuwe releases bij te houden e.d.) Vandaar dat je veel van deze boven genoemde dj's terug vind in de locale trance zaal van de disco i.p.v. op een groot event Gevoel voor muziek is in alle gevallen erg belangrijk, het zou voor veel (drive-in) Dj's goed zijn om eens te kijken naar bijv. toon soorten, muziek opbouw en muziek timing. (Hoef je niet op je cdspeler te kijken hoelang je nog hebt en ga je aanvoelen wanneer het laatste refrein begint) Ik merk dat mensen die zelf muziek maken of schrijven ongeacht instrument het op een ander instrument veel sneller en beter oppakken dan een "leek" (ongeacht of dat nieuwe instrument een blokfluit of een draaitafel is) Wat ik hiermee bedoel is dat mixen meer is dan de beats gelijk krijgen. Het is het mooist dat 2 nummers in elkaar lopen en als nummer 1 stopt nummer 2 net aan het couplet 1 begint. Het kennen van muziek is natuurlijk wel de eerste vereiste voor een DJ daar mag geen discussie over bestaan.en ik sluit me verder helemaal bij silvia aan m.b.t. geluidskaliteit | |
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3 | |
Didier_SStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-1-2003 Laatste: 13-11-2011 Berichten: 747 | 29-12-2003 10:05 |
Je hebt "een stijl volgen" en "de dikkop uithangen". Dat zijn twee afzonderlijke zaken volgens mij. Een drive-in krijgt van mij geen open ruimte: die moet alles draaien , maar een club-DJ die kan niet anders dan keuzes maken. Toch gaan sommigen daar te strak in. Volgens mij is de goeie methode: ga naar de vinylshop, luister naar de vinyls en de nummers die je raken, die neem je mee. Simpel als wat, toch? Toen ik met DISAR startte, nam ik mezelf voor Tech-House/Techno te nemen. Blijkt dat ik momenteel vooral Tech-House, Minimalistic-Techno en quality-Groove in een progressieve mix draai. Toch merk ik ook dat ik durf te combineren met meer funky nummers en zelfs bepaalde Trancy-nummers passeren de revue. Welke stijl draai ik dan... no idea! Toch weten de mensen die mijn DISAR-project op de voet volgen ondertussen al perfect aan wat ze zich mogen verwachten! Wat ik maar wil zeggen: draai wat je goed vind en hou je niet vast aan een hokje want dan krijgt Tom gelijk: op een bepaald moment sta je daar dan met een hele hoop vinyls die stof staan te vangen. | |
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records. | |
DJ TimStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-6-2003 Laatste: 27-11-2012 Berichten: 1105 | 29-12-2003 18:46 |
Sylvia, petje af Afstelling van het geluid heb ik niet meegenomen in mijn criteria van een dj. Dit is idd een zeer belangrijk gegeven. Afstelling van geluid is idd vooral voor de wat kleinere bar dancing met iets te schelle boksen zeer belangrijk. Zo heb ik heel wat geleerd toen ik ongeveer een jaar lang in een wat kleinere bar dancing (Moonlight in Zaandam) stond te draaien. Wat een belangrijk aspect bij beatmixen is, is dat je op een gegeven moment alle soorten muziek kan beatmixen. Naast trance doe ik ook zaken met iemand die een entertainmentbedrijf heeft, daar wordt vaak gevraagd om disco en jaren '80. Vooral jaren '80 nummers die een machinale drum hebben zijn zeer goed te mixen. Zo mix ik bijv. vaak Rick Ashtley-Give you up met de 12" versie van Donna Summer-This time. Het is toch zo dat het publiek harder gaat als ik af- en toe een nette beatmix maak dan dat ik gewoon de nummers laat uitlopen. Ik vind het leuk om met die man zaken te doen omdat ik dan weer een heel ander publiek krijg met veel diversere wensen dan het gemiddelde trance publiek. (en bovendien, wordt er leuk voor betaald ) Maar vooral wil ik met het bovenstaande aangeven dat in het kader van een allrounder ik ook overweg kan met niet trance georienteerde muziek. Ik denk dat je als dj gewoon ook idd niet teveel je moet toespitsen op 1 soort muziek, denk dat je je dan teveel blindstaart. Ik hou naast trance zelfs van klassiek en van jazz, maar zal vooral thuis en in de clubs meer trance draaien. | |
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 30-12-2003 09:10 |
Nog eens een voorzetje: ik vind een dj een slechte dj wanneer hij of zij beroerd omgaat met verzoekjes. Daarmee bedoel ik dus NIET dat een dj persé alle verzoekjes moet draaien. Je draait geen Madonna op een hardtranceparty (tenzij je een hele goeie remix hebt natuurlijk ). Zelf wordt ik doodziek van mensen die om 2:00 dronken binnenkomen, meteen op mij aflopen, a-la-minute Kylie willen horen, en stennis gaan schoppen als ik eerlijk zeg dat ik er al iets van gedraaid heb en de tijd te beperkt is om dingen dubbel te gaan doen. Daarmee bedoel ik WEL dat een dj eerlijk moet zijn in zijn reactie op verzoekjes (dus ook in bovenstaande gevallen): - "ja, leuk idee, komt eraan" - "neen dat gaat niet lukken (evt. want)" - "misschien" (en dan niet "misschien" gebruiken terwijl het eigenlijk "nee" is maar geen zin hebben in discussie). Naar mijn bescheiden mening staat een dj er in de eerste instantie voor het publiek en niet voor zichzelf. Publiek behandel ik als een klant (of ik nou Eur 50 per uur vang of vrijwillig op m'n eigen party sta te draaien), en ik behandel klanten zoals ik zelf behandeld wens te worden: vriendelijk, eerlijk, redelijk en flexibel. Oh ja, en de lastigste klanten zijn meestal zelf dj . | |
Didier_SStandaard Lid Uit: België Sinds: 4-1-2003 Laatste: 13-11-2011 Berichten: 747 | 30-12-2003 10:23 |
sylvia schreef: - "misschien" (en dan niet "misschien" gebruiken terwijl het eigenlijk "nee" is maar geen zin hebben in discussie).sylvia schreef: Oh ja, en de lastigste klanten zijn meestal zelf dj .Een paar maand geleden moest ik een guestset draaien in een danscafeetje langs onze Kust, een gast die blijkbaar ook draaide heeft daar GANS DE NACHT aan mijn oren zitten zagen wanneer ik die effectbox ging gebruiken . Ik wist niet eens hoe je dat ding kon aanleggen en beter nog: het interesseerde me niet Ik blijf bij mijn standpunt: hoe meer succes iemand heeft, hoe minder hij zichzelf probeert te profileren t.o.v. een collega, hoe minder je concurrentie voelt wanneer je met hem praat en hoe meer hij "nieuwe DJ's" wil helpen! Ik ondervind meer tegenstand van DJ's uit het danscafé-milieu dan van DJ's uit het clubmilieu, terwijl die eersten me totaal niet als concurrent moeten zien want het is gewoon mijn "ding" niet... Vreemde wereld... | |
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records. |