Forum > Geluid

zelfbouw versterker (we zijn goed bezig)

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-9-2003 09:40

bluebeemer schreef:

wow da zijn hier al veel vragen.
Het is een versterker van 4x200W op de oude schema's maar deze zijn aangepast en zou normaal tegen de 500W moeten liggen, maar da zullen we maar weten als deze klaar is en kunnen uittesten.
Als je van 200 Watt naar 500 Watt per kanaal wilt gaan, dan moet de voedingsspanning ongeveer 1,5 a 1,6x (even uit mijn hoofd) zo groot zijn. Hetzelfde geldt ook voor de stroomsterkte. Ook kom je dan het aantal eindtransistoren aan het verdubbelen en de koeling wat forser maken. Verder kun je voor muziekweergave de capaciteit van de elko's van de voeding verdubbelen of zelfs verviervoudigen. Bij moderne (Trance) muziek zakt de voedingsspanning dan minder snel in elkaar.
Och ja ik heb hem nog niet gewogen maar zal zeker rond de 15kg wegen.
15 kg lijkt me erg weinig voor een 2 eindversterkerbakken in een. Tegenwoordig zijn er OEM bakken van 2x 1500 Watt in 4 Ohm RMS die 45 kg wegen, en het gewicht zit hem voornamelijk in de ringkern voedingstrafo. Daarbij zijn het ook nog een klasse H versterkerschakelingen die sowieso iets lichter wegen dan vergelijkbare klasse B versterkerschakelingen.

Het maximale uitgangsvermogen beschouw ik voor het gemak evenredig met het gewicht van de versterker en blijft dan in totaal op 800 a 1000 Watt RMS hangen.

Van de andere kant geeft het vaak wel voldoening als je zelf iets in elkaar steekt, maar dan moet het toch wel een beter ontwerp zijn dan die van de fabrikant of in ieder geval iets wat je zelf stevig modificeert. Hierbij denk ik aan grotere koellichamen, koelweg optimaliseren, stevige eindtransistoren, vergroten capaciteit voedingselko's, verdubbelen aantal eindtransistoren en mooier nog, de versterker echt 2 Ohm stabiel maken zonder dat er direct een ei op gebakken kan worden wink ;)

Zelf heb ik in het verleden buizenversterkers gebouwd en daar kun je nog wat op verdienen, zeker klankmatig gezien. Frappant is gezien het relatief geringe uitgangsvermogen dat het geluid best wel hard kan zijn zonder te gaan storen, terwijl bij normale geluidssterkte het klankbeeld zeer fraai is.

Een deze dagen wil ik eens een versterker, de DAP Palladium 1200 of 1600 gaan opwaarderen. Hiervoor is nog ruimte om een extra setjes eindtransistoren en emitter weerstanden te plaatsen, evenals het inbouwen van een subsonic filter en cliplimiter. Ondertussen heb ik een schakeling met de LM13700 (voltage controlled op-amp) op klad staan en laat ik sturen door de clip LED schakeling.

Succes met de bouw van de versterker, maar er iets moois van en laat later ook eens wat meetgegevens zien evenals de indruk van de muziekweergave. Ik ben benieuwd.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-9-2003 23:29
Zou het een optie zijn om de schema's van deze modificaties op het forum te zetten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
1-10-2003 23:43

Dré schreef:

Zou het een optie zijn om de schema's van deze modificaties op het forum te zetten?
ja, die zou ik erg graag willen zien. ben namelijk "bang" dat de modificaties niet leiden tot een hoger vermogen van de versterkers.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
JoopdemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2003
Laatste: 22-11-2003
Berichten: 4
17-11-2003 18:59
effe een tussen vraagje

Hoe meet je het totaal vermorgen van een versterker?
ik weet ampere x volt = watt
to beat me you gotta be fast, to act like me you gottta be smart , but to me....... MAN!!!! you musst be kiddin!
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
17-11-2003 21:22
www.new-line.nl/forum/read/?t=5058
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
17-11-2003 21:36
Het is toch wat lastiger dan je denkt. Ik heb hier zelf wat verzonnen. Maar weet niet zeker of het klopt. Als het niet klopt zal iemand me wel verbeteren.

Met deze twee formules kan je het volgens mij berekenen. Je kan namelijk Vp meten, dat is het maximale voltage wat hij kan leveren. Door er een sinus door een versterker te laten versterken net tot clippen kan je Vp meten met een gewone multimeter. Als je Vp hebt kan je Vrms bereken. En dan kan je het aantal watt = P berekenen als je de weerstand van je box weet. Meestal is die 8 ohm (ik weet dat hij niet constant is maar gemiddeld 8 ohm)



Nogmaal ik weet niet zeker of dit helemaal werkt.
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)