Forum > Algemeen Forum

meubel???

(47 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DjmaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 11
14-4-2002 12:05
maar.... multiplex kan krom trekken !!!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
14-4-2002 13:01
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 14-4-2002 16:01

djmax schreef:

maar.... multiplex kan krom trekken !!!!
We kunnen het ook wel lezen zonder dat je het vetgedrukt schrijft hoor ;-)

Alles vetgedrukt schrijven is zoiets als schreeuwen.

Multiplex trekt minimaal krom. Enkelzijdig gelamineerd multiplex (zoals het geval is bij HPL platen) trekt wat meer krom (maar gelukkig altijd naar de buitenkant).

Ik heb nog NOOIT meegemaakt dat het iemand opviel dat een 1 meter lange kist een halve centimeter bol stond.

MDF en spaanplaat zijn GEEN optie. Veel te gevoelig voor vocht, veel te zwaar en veel te gevoelig voor stoten op de "kopse" kanten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjmaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-4-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 11
14-4-2002 14:00
ik ga wel kijken voor 9mm multiplex , wat het kost , enz .......................
NeveltyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2002
Laatste: 11-7-2004
Berichten: 43
15-4-2002 19:03
Die EDIT knop zit er niet voor niets, USE IT

Kijk eens op deze site zelf, gewoon in de webshop vind je precies wat je zoekt, voor een (kleine 122cm op 61cm) betaal je nu in de gamma (zonder formica toplaag) 8.40 euro
voor de grote versie (244 op 122 cm) ongeveer 25 euro

LET WEL: deze zijn zonder de formica toplaag daarvoor betaal je meer kijk maar in de webshop
LoinzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 1-10-2005
Berichten: 102
6-12-2003 16:35
Ik wil een dj meubel maken voor thuis, kan dus gewoon op z'n plekkie blijven staan. Zat te denken aan een 18 mm Maranti multiplex blad (moet toch behoorlijk wat kilo's dragen).
En de poten te maken van 12 mm multiplex: twee planken voor 90 cm hoog, en even breed als het blad, en dan op de kopse kanten twee planken van 20 cm breed en 90 cm hoog, zodat de poten als het ware een bak worden zonder bodem.

Zou het nog nodig zijn om nog zo'n poot in het midden te plaatsen? Blad wordt 2,2 m lang en 60 cm breed. De bedrading wil ik onderlangs laten lopen (via gaten in het blad achter tt cases, draad naar onder, gat achter mixer, draad omhoog voila)

Misschien heeft iemand al zo'n meubel staan? Ik zag dat Reloop ze maakt, maar wel erg klein.

Alvast bedankt
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-12-2003 18:24
als je meubel op 1 plek blijft staan, kan je ook 18 mm mdf pakken.

en komt je blad op de kopse kanten te liggen? ik neem aan van wel, want dat is het slimste. in dat geval overspant het hout maar 60cm, en dat kan makkelijk.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
6-12-2003 18:49

loinz schreef:

Ik wil een dj meubel maken voor thuis, kan dus gewoon op z'n plekkie blijven staan. Zat te denken aan een 18 mm Maranti multiplex blad (moet toch behoorlijk wat kilo's dragen).
wat moet erop kunnen staan?? een olifant? wink ;)

mijn kisten van 9mm multiplex, kan ik gerust op staan!
Music is what feelings sound like...
LoinzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 1-10-2005
Berichten: 102
6-12-2003 19:26

martijn schreef:

als je meubel op 1 plek blijft staan, kan je ook 18 mm mdf pakken.

en komt je blad op de kopse kanten te liggen? ik neem aan van wel, want dat is het slimste. in dat geval overspant het hout maar 60cm, en dat kan makkelijk.
Ik ben geen fan van MDF (vochtbestendigheid, kromtrekken e.d.), ik ga sowieso voor Multiplex, ik weet niet of er nog grote verschillen zitten tussen meranti, berken etc.

Het blad komt op de bovenkant van de poten te staan (duh), de poten zijn dus als het ware dozen zonder bodem (bovenaanzicht een rechthoek), daar bovenop komt het blad te liggen. De middelste poot maak ik niet even breed als het blad, omdat de bedrading achter de poot langs moet kunnen lopen.

Het moet gewoon stevig zijn, voordeel van iets dikker materiaal is dat het makkelijker te schroeven is en zwaarder (dus minder kans op rumble). Mijn vader maakt er nog netjes een schakelaar in de middelste poot, zodat ik met 2 knoppen (1 voor mijn Syrinics set en 1 voor de draaitafels mixer ed) alles kan aanzetten zonder steeds alles afzonderlijk aan en uit te zetten, de 2 deling is omdat ik wel netjes me aan de volgorde van het aan uit zetten van mijn versterker en mixer wil houden. Met die schakelaar regel ik dus of er spanning of geen spanning op de stopcontacten komt te staan. Bovendien zorgt de (middelste) poot voor (extra) stevigheid.

Ik vind 9mm erg dun, heb zelf ook ervaringen met cases van 9 mm multiplex en die zijn inderdaad super stevig, maar moeten ook licht zijn. Maar inderdaad, ik denk dat 9 mm voor de poten meer als zat is.

Nog een vraagje, is gewone hout lijm goed genoeg? Of is er nog speciale lijm voor te krijgen?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
6-12-2003 20:02
gewone houtlijm voldoet. er is ook constructielijm, maar die zijn voor de zwaar belaste constructies. en die is ook een stuk duurder. verder zou je kunnen kijken naar een niettacker, op elektriciteit of luchtdruk. zelf gebruik ik een schiethamer, omdat daar mooie spijker uit komen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
LoinzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2003
Laatste: 1-10-2005
Berichten: 102
7-12-2003 11:13

martijn schreef:

gewone houtlijm voldoet. er is ook constructielijm, maar die zijn voor de zwaar belaste constructies. en die is ook een stuk duurder. verder zou je kunnen kijken naar een niettacker, op elektriciteit of luchtdruk. zelf gebruik ik een schiethamer, omdat daar mooie spijker uit komen.
En voorboren en met een dunne schroef (3mm) schroeven is geen optie? Anders kan ik wel een tacker op het werk lenen, maar dan moet die lompe compressor ook weer mee sad :( .

Ik denk dat ik het blad op 18mm aanhou, en de poten van plaatjes van 12 mm dik maak. 12mm scheelt maar 5 euro tov 9 mm, dikker materiaal is (hopelijk) wel gewoon te schroeven (samen met lijmen). Als ik schroeven van een cm of 3 lang pak, moet dat toch lang zat zijn. Mijn vader heeft nog verf liggen, dus dat scheelt weer. happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)