Forum > Geluid

Welke schade kan een aggregaat aanrichten.

(83 reacties. Pagina 1 van 9)
Moderator(s): Dré
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
4-11-2003 13:40
Komend week-end is er bij ons een kleine optocht en daar verzorg ik het geluid voor.
Nu is mijn vraag, welke schade kan een ongestabiliseerd aggregaat aanrichten op mijn versterker??
ProsoundAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2003
Laatste: 11-11-2003
Berichten: 6
4-11-2003 14:15
Heel eenvoudig, bij piekspanningen onherstelbare schade, in het beste geval een zekering. Zelfs te lage spanningen zijn schadelijk voor versterkers
superaudiotechneut,x-mas11
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-11-2003 14:18
De zoekmachine wist ook nog wat topics voor je te vinden (en als jij dan ook nog eens de zoekmachine had gevonden... ;-)

www.new-line.nl/forum/search/?str=aggregaat
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
4-11-2003 14:20
Dus als ik het goed begrijp is een zekering voldoende of een wcd-verdeeldoos met overspanningsbeveiliging, maar wat doe ik dan met die te lage spanning.

Want waarom deze vraag, ik heb geinformeerd naar een gestabiliseerd aggregaat, maar die komen ze met een dieplader brengen, levert nl 40kVA.
En eigenlijk ben ik op zoek naar een kleiner aggregaatje
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
4-11-2003 14:22
De zoekmachine vindt ik eigenlijk welk elke keer, maar Dré moet jij niet gaan verhuizen wink ;) .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
4-11-2003 14:29
Verhuizing gaat gewoon door (maar kent ook zo z'n stagnaties...). Daarnaast zal het werk gewoon door moeten gaan (en mijn werk kan momenteel nog steeds alleen maar "thuis" verricht worden).

Anyway... Ik heb met grote regelmaat op aggregaten gedraaid. Boeiend is:

- AARDEPEN AANGESLOTEN (ik hou niet van zwevende oplossingen namelijk en heb zelfs wazige storingen meegemaakt bij een zwevend net).
- Nul aangesloten. Met dank aan de Hoge School in Alkmaar die een aggregaat leverde dat tijdens de meting een keurig werkende nul toonde MAAR tijdens gebruik bleek hij alle kanten op te zwabberen (arme MSD-200 pitjes kraakten erover, Dateq poefte een zekering, net als de lightmachine, Labjes gingen aan/uit/aan/uit etc. etc.).
- Voldoende capaciteit. Liever 2 x zoveel als dat je nodig hebt dan net genoeg.
- Aansprakelijkheid bij de huurder neerleggen. Een van de dingen die door de huurder verzorgd moet worden is het leveren van een correct werken grid. Als er dus iets stukgaat dan is dat de verantwoording van de huurder (alleen of je ook daadwerkelijk je recht kan halen in dat geval is een 2e...).

Dus het blijft een beetje eng en is bij mij, ondanks m'n grondige controles, ook een keer een beetje misgegaan maar gelukkig nog nooit geeindigd in een "total destruction" (bij een aantal concullega's wel trouwens). Uiteraard gaat niet elke versterker netjes in de "protect" als hij 300+ Volt voor z'n kiezen krijgt (sommigen veranderen gewoonweg in een fikse rookpluim).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-11-2003 14:39
Er zijn 2 zaken waar je voor moet oppassen met een ongestabiliseerde ag.
1/ De spanning, die max ongeveer 5% mag afwijken tijdens inschakelpieken.
En vergis je niet, de simpele basdreunen kunnen in een versterker al behoorlijke pieken geven.... Als je bijvoorbeeld ook nog dingen als stroboscopen en rookdozen gaat gebruiken en andere verbruikers die veel stroom trekken bij het inschakelen, worden de piekbelastingen nog onrgelmatiger en hoger.
De spanningsval kan bij een te krap bemeten ag desastreus zijn.
Zonder dat er één zekering doorbrand, kunnen er allerlei sturingen doorbranden door te weinig of te veel spanning.
2/ Het zelfde verhaal doet ook zijn kwaad bij de frequentie, dat dien 50 Hz te zijn, en een paar Hz afwijking kan al voor vervelende problemen zorgen.

Een niet geaarde (dus op een rijdende wagen mee liftende) ag is niet echt een veilige stroomvoorziening, alles van metaal wat er op de 230 staat is in weze niet geisoleerd, en kan bijvoorbeld bij vochtproblemen, onder stroom komen te staan.

Tips: Zorg absoluut dat je er een werkende en getestte aardlekschakjelaar tussen hebt zitten!
En zoals Dré al zij, tel de totale stroom behoefte op, doe die keer twee, en je hebt het vermogen van je aggegraat. (Niet schrikken van de kosten! En er ook niet op bezuinigen!)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
4-11-2003 14:43
Dré, heb de zoekmachine doorgewerkt, maar vond niet wat ik zocht.
Ben alleen zwabberende draaitafels, rondvliegende parasols en zatte studenten tegen gekomen.
Heb ook dat verhaal gelezen van dat verschoven nulpunt (Alkmaar) en het verhaal wat jij zojuist hebt geschreven.

Maar ik moet dit geluid op een rijdende auto installeren en dan is het moeilijk om een aardpen in de grond te slaan of ik moet met een sleepkabel gaan werken. laugh :D

Dus ik praat over een klein aggregaat van 3kVA, welke ongestabiliseerd is.
En welke risico's loop ik dan met mijn versterker???
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-11-2003 14:48

John schreef:

of ik moet met een sleepkabel gaan werken. laugh :D
Echt niet shocked 8O
Dus ik praat over een klein aggregaat van 3kVA, welke ongestabiliseerd is.
En welke risico's loop ik dan met mijn versterker???
Dat ie kapot gaat als het een wat zwaardere versterker is, maar wat dacht je van de rest van je aangesloten app.
Een cd speler heeft een behoorlijk nauwkeurig stukkie elektronica aan boord sad :(
Eigelijk loop je met alles waar stuurprinten en voedingen in zitten risiko's.
Het enige wat zonder problemen aangesloten kan worden op een (gammmele) ag zijn gewone gloeilampen en wisselstroommotoren.
Las app kan er ook tegen laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JohnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2003
Laatste: 21-8-2018
Berichten: 71
4-11-2003 14:49
Tom, we waren ongeveer gelijktijdig aan het typen, dus er staat wat dubbel nu, sorry.
Maar het enige wat er op dat aggregaat wordt aangesloten is een Mission 900.
Gebruik nl ff een dics-man
Het gaat maar om een optochtje van een klein uurtje(Sint Maarten Optocht) en het hoeft ook niet loeihard.
Maar het is dus best wel een creepy geval, want hoe groot is het risico dat met mis gaat????

Terug naar forum Reageer (zonder quote)