Forum > Licht

haken voor aan truss

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DoublexxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-9-2003
Laatste: 3-2-2013
24-10-2003 13:27
mijn trus die draai ik als het kan altijd strak tegen het plafon aan maar dan moet het niet zon hoog plafon zijn oja ik gebruik ook wel een ooit t-bars in plaats van mijn truss moet ik daar ook safetys bij gebruiken
Double XX blaast leven in uw feest
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
24-10-2003 13:49
Safety's... ik ben er toch niet helemaal over uit.

Voor scans/MH's en effecten met een speciale ring in de behuizing: JA!
Voor effecten zonder ring/parren: waarom?

Met dat laatste bedoel ik het volgende:
Kocht laatst een setje parbehuizingen en natuurlijk eventjes de handleiding doorgelezen. Staat erin dat je een safety door het gat in de beugel moet doen en strak vastmaken aan de truss. Maar wat zijn nou de zwakste punten: de beugel-behuizing overgangen! Ofwel, als dat afbreekt blijft je beugel mooi hangen en je effect met lamp lazert op/in iemands hoofd. Hetzelfde geld voor die effecten zonder speciale ring.

Als jij goede beugels gebruikt lijken safety's voor dat soort dingen beetje overbodig. Maar misschien dat iemand dat niet met mij eens is (zowel members als verzekeringsmaatschappijen?)
Volgende keer Peter!
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
24-10-2003 14:03
De beugel zal i.h.a. op twee punten met een bout aan je lichteffect zitten. Bijvoorbeeld bij een par is dit het geval. Als we aannemen dat één bout al sterk genoeg is om het hele apparaat te dragen blijft het apparaat, zelfs in het geval dat één bevestigingsbout van je beugel breekt of losraakt, nog aan de beugel hangen.

De haak die aan die beugel vastzit is er meestal maar één. Als die breekt of losraakt is er dus niets meer dat voorkomt dat het apparaat naar beneden stort. Vandaar de safety bij ophangingen op één punt. Als de beugel maar op één punt aan het apparaat zit zou je dus ook een safety moeten hangen tussen het apparaat en de beugel.

Strikt genomen hou ik me daar ook niet aan bij parren. Deze zitten ieder met één M10 bout aan de T-bar vast. Eén ophangpunt dus. En daarom zou je voor iedere par een safety moeten gebruiken, zodat hij niet los kan komen van de bar. Aangezien ik hiervoor een M10 gebruik met zelfborgende moer gebruik ik die safety niet.

Maar dan heb ik het over een PAR-lamp van 1,5 kilo, die met een bout vastzit die honderden keren dat gewicht kan dragen en die (zelfborgende moer) niet los kan raken. Maar formeel zit ik fout. Wel gebruik ik parren waarvan het filterraam met 4 klemmen vastzit (en niet 3 zoals bij sommige pars).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LJ DaAnStandaard Lid
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
24-10-2003 18:34
De meesten hebben hun barren aan de truss gezekert aan het einde van elke bar
De nieuwste T4 heeft al een ring daarvoor
djdj.nl/cat/l/50390.jpg
maar het is idd een beetje gekkewerk om elke par te zekeren.
Ik zeker toch ook niet de motor die in mij moonflower zit extra laugh :D

Met een statif moet je trouwens ook een effekt zekeren

Een t4 kan je eigelijk niet zekeren als je hem op een statief hebt
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
DewazigeStandaard Lid
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
25-10-2003 10:14
Een t4 op een stokkie hoef je niet te zekeren omdat er ook geen haak is die kapot kan gaan/losraken waar de zooi aan hangt. wel kan het verstandig zijn je statief te "zekeren" dus met een safety vastzetten zodat de boel niet omkukelt of nog beter vaststchroeven!
Lost in Music
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
25-10-2003 11:21
tja, de spigot kan het begeven, maar die dingen zijn erg sterk dus dat lijkt me van niet.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
25-10-2003 11:22
ja maar als je zo gaat denken... alles van de show kan het wel begeven... happy :)
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
25-10-2003 11:24
haha, krijgen kabeltjes dan ook safety's? laugh :D en wat dacht je van cd,s? als er daar een van op je voet valt kun je meteen naar de EHBO. laugh :D wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
BergambachtStandaard Lid
Sinds: 8-7-2003
Laatste: 16-1-2005
25-10-2003 17:38

martijn schreef:

haha, krijgen kabeltjes dan ook safety's? laugh :D en wat dacht je van cd,s? als er daar een van op je voet valt kun je meteen naar de EHBO. laugh :D wink ;)
shocked 8O Ik weet niet wat voor voeten jij hebt hoor, of zijn jouw cd's zo zwaar? Dat je daarvoor al naar de EHBO moet.... razz :p
Keep the Inspirit alive...
PeterStandaard Lid
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
25-10-2003 18:21
Ze zijn misschien nog heet van het branden laugh :D
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)