Showtec Cyclone 4 defect
(6 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
DjeedStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-1-2025 Laatste: 20-2-2025 Berichten: 6 | 11-1-2025 11:27 |
Goedemorgen! Zoonlief van 9 heeft tijdens de kerstvakantie zijn handelkunsten een uitgeprobeerd en daarmee een complete installatie op de kop getikt bestaande uit oa trussen, moving heads parren, mengpaneel versterker, luisprekers cd spelers en weet ik niet wat allemaal meer... Nouja, nu is t aan mij de taak om dit allemaal aangesloten te krijgen en dat probeer ik dan ook zo goed mogelijk te doen :) Bij de set zit een showtec cyclone 4 die niet meer aangaat, de zekering is vervangen zonder resultaat. Als ik de behuizing open schroef denk ik het probleem te zien op de printplaat van de PSU. Het lijkt erop alsof de componenten gelekt hebben. Ik probeer een foto te uploaden, zie imgur.com/a/VmZLpDW en imgur.com/a/Aa3oJoI en imgur.com/a/ccvnQIP Mocht ik de module moeten vervangen dacht ik dat www.new-line.nl/nl/onderdelen-licht/showtec-spt... een goede vervanger zou zijn maar het onderdeel komt niet helemaal overeen met de print die ik hier heb. Hebben jullie tips of adviezen voor mij? Groet, Edwin | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 6-4-2025 Berichten: 1602 | 11-1-2025 14:31 |
Al gecheckt of er 12V uit de voeding komt? Die bruine vlekken kunnen ook verkleurde lijm zijn: vaak worden wat grotere elco’s met wat lijm vast gezet. Dat gebeurt meestal niet heel netjes in de chinese fabriek ![]() Die voeding van Dré lijkt een goede vervanger (als de voeding stuk is). | |
't is maar een hobby... | |
DjeedStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-1-2025 Laatste: 20-2-2025 Berichten: 6 | 11-1-2025 19:31 |
Dankjewel voor je snelle reactie PvG! Zojuist de printplaat terug gezet en aangesloten. De ingang zit netjes op 230 maar toen ik de blauwe en bruine kabel aansloot op de print vonkte gelijk de zekering eruit, schrok me een hoedje. Het is me dan ook niet gelukt om de dc uitgang te meten... imgur.com/a/naghJhY | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 6-4-2025 Berichten: 13499 | 11-1-2025 20:26 |
De uitgang is 12V/3A. Daar kun je prima een klein autolampje op aansluiten om te testen of de voeding nog goed is. Als het lampje niet oplicht is de voeding stuk. De SPTOP277 (KFA36-12) kan inderdaad gebruikt worden als voeding in de Showtec Cyclone 4. En uiteraard werk je veilig, sluit je alleen aan vóór je de stekker erin stopt en neem je wat afstand als je de stekker in het stopcontact steekt. Dit soort voedingkjes kunnen soms spectaculair de geest geven (waarbij sommige componenten letterlijk uit hun dak kunnen gaan). Let ook goed op de isolatieplaatjes (die moeten, indien aanwezig, weer precies zo teruggezet worden, inclusief de isolatieringetjes indien toegepast). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 6-4-2025 Berichten: 1602 | 11-1-2025 21:45 |
Als de zekering er uit gaat door het voedinkje, gewoon vervangen (voor 20 euro niet zelf aan gaan prutsen). | |
't is maar een hobby... | |
DjeedStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-1-2025 Laatste: 20-2-2025 Berichten: 6 | 11-1-2025 22:25 |
Dank voor jullie hulp en tips! Op de uitgang, enkel de voeding aangesloten, meet ik alleen een weerstand van 300+ ohm, dan zal de voeding wel defect zijn. Voor 20 euro ga ik inderdaad niet lopen rommelen. Ik ga een nieuwe bestellen, hopelijk is dat het enige probleem, maar dit lijkt me alvast een goede start :) | |
DjeedStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-1-2025 Laatste: 20-2-2025 Berichten: 6 | 17-1-2025 16:22 |
Even een update: De psu is besteld en gelijk verzonden! Postnl had een dagje langer nodig maar geen probleem! Psu is ingebouwd en werkte direct, een super oplossing, blij dat ik even hier gevraagd heb en de lamp met jullie tips heb kunnen repareren! Dank voor jullie reacties en tips! Mogelijk heb ik later nog eens een vraag over wat componenten waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee aan moet (dimmer packs) | |