Een speaker defect in dubbele sub
(93 reacties. Pagina 2 van 10)Moderator(s): Dré
Stefke96Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-6-2011 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 503 | 4-3-2020 21:47 |
Je kan al wat nette Faital Pro drivers krijgen voor 170,- per stuk bij n franse webshop. Dan ging ik niet naar China drivers kijken. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 4-3-2020 23:00 |
Joepurlings schreef: Hey Tom,Inderdaad 2 parallel, als ik de slecht klinkende elektrisch los haal, maar wel in de kast laat zitten, klinkt het nog steeds nergens naar. Een woofer testen buiten de kast moet al helemaal heel gecontroleerd gebeuren (want in zo'n situatie kun je met relatief weinig vermogen de woofer buiten z'n X_mech trekken). Testen met een toontje (verschillende frequenties proberen tussen de 40 en 100Hz) kan helpen om rammelende onderdelen in de driver te lokaliseren. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2080 | 5-3-2020 08:55 |
Waarom is het een slecht idee om de andere woofer onaangedreven te laten zitten? Als er 4 woofers zitten, kan ik me dat voorstellen, maar bij 2 kan de onaangedreven toch nooit meer uitslag hebben dan de aangedreven? De speakers zitten overigens niet in dezelfde ruimte van de kast, maar zijn via het middenstuk wel gekoppeld (kast in /-\ vorm, met aan de / en de \ een woofer met de magneten naar elkaar toe, in het middenstuk 6 poorten 110 lang en 10 diameter). Testen buiten de kast is uiteraard met heel weinig signaal, maar met een toongenerator zijn de "vervelende tonen" nauwelijks merkbaar en komen ze niet duidelijker naar voren bij bepaalde frequenties zoals ik zou verwachten. | |
Niet goed, wel hard! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 5-3-2020 09:29 |
Oren en hersenen zijn ook niet echt het meest betrouwbare meetgereedschap | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 5-3-2020 10:01 |
Joepurlings schreef: Waarom is het een slecht idee om de andere woofer onaangedreven te laten zitten? Als er 4 woofers zitten, kan ik me dat voorstellen, maar bij 2 kan de onaangedreven toch nooit meer uitslag hebben dan de aangedreven?Een niet aangesloten luidspreker gedraagt zich als een passieve radiator. En een passieve radiator kan gezien worden als een getuned massa/veersysteem (net zoals een bass-reflex poort dat ook is). De hele afstemming van de kast wordt dus om zeep geholpen als 1 van de 2 drivers niet aangesloten zit MITS ze het volume in de kast delen (zoals ik eerder ook al toelichtte). Door de niet aangesloten woofer kort te sluiten maak je er nog steeds een potje van maar het potje wordt wel wat minder onzinnig. maar met een toongenerator zijn de "vervelende tonen" nauwelijks merkbaar Om te voorkomen dat we langs elkaar praten: Ik zou testen met verschillende tonen (liefst een instelbare sweep) doen om te zoeken naar bijvoorbeeld losse onderdelen in de woofer. Het zou namelijk zo maar kunnen dat deze woofer een kortsluitring heeft (wordt vaak gebruikt om het impedantiegedrag en/of vervorming wat te temmen) die los is gekomen. Zo'n ring gaat dan bij bepaalde frequenties rammelen maar bij simpel wiebelen met de hand zul je geen probleem vinden. Overigens houdt de woofer dit vaak niet lang vol (want de spreekspoel raakt steeds verder beschadigd door het schrapen). | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2080 | 5-3-2020 11:22 |
Hoi Dré, Dat was inderdaad een gevoel, de enige technische uitleg die ik eraan kan hangen, is dat ik niet verwacht dat de "ontvangende" woofer op frequenties groter dan Fres meer verplaatst wordt dan door de lucht van de "zendende" woofer in gang wordt gezet. Bovendien zitten de speakers niet in hetzelfde compartiment, maar zijn ze slechts gekoppeld door het tussenstuk met de bassreflexpoorten. Dat van die kortsluitring klinkt wel plausibel, waar zou deze moeten zitten, en is deze eventueel (misschien na het lossnijden van de dome) te fixeren? | |
Niet goed, wel hard! | |
Stefke96Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-6-2011 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 503 | 5-3-2020 11:40 |
Joepurlings schreef: Bovendien zitten de speakers niet in hetzelfde compartiment, maar zijn ze slechts gekoppeld door het tussenstuk met de bassreflexpoorten. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 5-3-2020 11:55 |
Joepurlings schreef: Dat van die kortsluitring klinkt wel plausibel, waar zou deze moeten zitten, en is deze eventueel (misschien na het lossnijden van de dome) te fixeren? | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2080 | 21-3-2020 18:48 |
Okay, de defecte speaker is vervangen door een RCF LF18G401 die ik nieuw-tweedehands heb kunnen krijgen voor een nette prijs. Ik wil nog eens even goed testen, maar overweeg ook de tweede door hetzelfde model te vervangen. Op de defecte speaker heb ik daarna autopsie gedaan. Na het verwijderen van de stofkap was niets vreemds te zien. Daarna heb ik de hele spoel verwijderd, en bleek dat de wikkelingen en de uiteinden van de spoel er prima uitzien. Aan de binnenkant zijn er echter luchtbellen ontstaan tussen verschillende lagen, dit lijkt mij eerder een productiefout dan overbelasting, of zie ik dat verkeerd? | |
Niet goed, wel hard! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 21-3-2020 23:14 |
Ik vind de spreekspoel er nogal verkleurd uitzien en zou dus overbelasting zeker niet uitsluiten. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |