Forum > Licht

Pan / Tilt error op movitec SL250 - WL250

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ben_mattheusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-3-2017
Laatste: 9-6-2017
Berichten: 3
14-3-2017 12:29
Beste forumleden,

Ik ben momenteel in het bezit van 2 defecte Movitec SL-250 en 2 defecte Movitec WL-250 movingheads.

Deze hebben allemaal het zelfde probleem:
Bij de opstart start de head (tilt) met draaien naar één kant, op het moment dat hij op zijn einde komt wordt hij tegen gehouden door de eindstop maar de motor blijft draaien met een ratelgeluid tot gevolg. Eén van de headjes heeft naast dit probleem ook nog het zelfde probleem maar dan op de pan.

Eén van de headjes geeft ook een colorwheel error (COEr).

Er valt niet al te veel te vinden over deze fouten, maar het komt er meestal op neer dat de hal sensors defect zijn.
Voor ik zaken begin te vervangen en had ik graag wat meer achtergrondinformatie, zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met deze errors?

Bedankt.
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 26
14-3-2017 22:47
Dat is anders een welgekend probleem bij deze heads en komt door slecht contact tussen sensor en print. Die stekkertjes maken na verloop van tijd slecht contact.
Wat ik altijd doe is de stekkertjes er gewoon af knippen en rechtstreeks op de pinnetjes van de print solderen.
9 van de 10 keer is het probleem hiermee opgelost.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 13473
15-3-2017 12:38
Als het de connector of printje niet is dan kun je nog controleren of de sensor zelf nog werkt. Bij optische sensoren kun je zien of het IR ledje nog werkt door er met een camera of smartphone naar te kijken (IR ziet er dan uit als een paarse gloed). IR (ontvangst)diode gaat vrijwel nooit stuk (IR zend ledje wel). Hall sensoren kun je met een DVM controleren.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ben_mattheusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-3-2017
Laatste: 9-6-2017
Berichten: 3
21-3-2017 17:11
Beste forumleden,

Alvast bedankt voor de hulp.
Bij sommige waren het inderdaad de connectoren en hierbij heb ik de draden vast gesoldeerd op het printje, de connectors op de main print zijn wel in goede staat.

Bij sommige blijft het probleem van het ratelen op het einde wel, met wat tests ben ik er vrij zeker van dat de IR sensors de geest gegeven hebben.
Deze heb ik ook besteld en ik hoop dat na het vervangen de headjes terug werken.
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 26
21-3-2017 21:07
Fijn om te horen dat je toch al iets hebt kunnen herstellen.

Maar toch ben ik van mening dat het probleem in de connectors OF de magneet sensoren zit. happy :)

Wanneer er iets mis is met de optische sensor zie je dat bij de reset. Hij gaat dan resetten , zijn eindpunt vinden en dan trager terugdraaien en vervolgens tegen zijn andere eindpunt aan lopen ratelen.
Daarbij heb ik ook nog nooit een optische sensor kapot gehad. Magneet sensoren wel een enkele keer.

Maar zeg nooit nooit natuurlijk.
In elk geval nog veel succes ! wink ;)
ben_mattheusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-3-2017
Laatste: 9-6-2017
Berichten: 3
22-3-2017 17:03
Hij doet exact wat jij zegt NicoH.

Bij de opstart/reset gaat hij naar zijn beginpunt wat gedetecteerd wordt door de hall sensor vanaf daar gaan ze traag naar het eindpunt.
Eens tegen het eindpunt blijft de stappenmotor draaien en krijg je het "ratelgeluid".
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 13473
23-3-2017 09:43

NicoH schreef:

Daarbij heb ik ook nog nooit een optische sensor kapot gehad. Magneet sensoren wel een enkele keer.
Hier bijna andersom (optische sensoren waarvan de led doorgebrand is of waarvan de sensor gewoon blind was wegens viezigheid). Beiden dus nalopen (indien aanwezig).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NicoHStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-12-2003
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 26
23-3-2017 18:16

ben_mattheus schreef:

Hij doet exact wat jij zegt NicoH.
Ah ok. Ik had begrepen dat het al fout ging bij zijn eerste eindpunt , vandaar mijn opmerking.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)