Forum > Zelfbouw Speakers

Lichtgewicht, high output DIY top

(117 reacties. Pagina 7 van 12)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-11-2024
9-8-2016 20:10

Dré schreef:

Is er geen ruimte om 1cm dik frontschuim achter het rooster te doen? Dat ziet er net weer wat netter uit en houdt de binnenkant ook wat schoner (bier, stof en andere soms totaal onverklaarbare "foreign objects").
Yep, zou 5mm worden, maar moet ik nog een keer bestellen.
't is maar een hobby...
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
9-8-2016 21:11
Met deze brede afstraling, ben je dan niet bang dat de lijst van het rooster nog de HF afstraling gaat beïnvloeden?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
PvGVIP Lid
9-8-2016 21:48

Big bang schreef:

Met deze brede afstraling, ben je dan niet bang dat de lijst van het rooster nog de HF afstraling gaat beïnvloeden?
Nee, ben ik niet bang voor. De rand van de hoorn zelf is ca. 3cm breed en 12mm dik. De lijst van het rooster steekt 'slechts' ca. 5mm buiten de rand van de hoorn. De lijst van het rooster is dus een kleinere verstoring (ca. 5mm) dan de hoogte stap van hoornrand naar het paneel (12mm). De rand valt ook zeker buiten de 90gr horizontale afstraling en als je de hoornflare doorzet, valt de rand ook daarachter.
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
10-8-2016 20:36
Enkele impedantie metingen gedaan. Opvallend is dat Hornresp de frequenties van de pieken juist berekend, maar dat de impedantie bij die frequenties niet helemaal juist wordt voorspeld (zie plaatje 1). Heb ik wat fout gedaan? Niet meer of minder dan Peter Morris (de ontwerper van het origineel), want hij krijgt vergelijkbare resultaten (zie plaatje 2).

Mijn topjes: Hornresp onder, meting boven. (Merk op dat de schaal niet hetzelfde is voor de plaatjes...)
https://www.plugingeluid.nl/data/uploads/diytop/diy_impedance2.png

Origineel van Peter Morris: meting onder, Hornresp boven.
https://www.plugingeluid.nl/data/uploads/diytop/img_4546.png

Vanwege de actieve aansturing doet het impedantieverloop er veel minder toe dan in geval van een passief filter, maar ik kan wel een en ander controleren:
- Poort frequentie is 83 Hz (met Hornresp was 84 Hz berekend, close enough :-) ). Peter Morris had ca. 80Hz: hij heeft 17mm multiplex gebruikt, dus iets langere poorten.
- Minimum impedantie is 3.7 Ohm @ 124 Hz. Ok.
- Er zit een bult bij 336 Hz die ook in de response terug te vinden is. Bij Peter Morris zit die iets hoger en dat klopt want mijn hoorn is iets langer.
https://www.plugingeluid.nl/data/uploads/diytop/imp_br_83hz.jpg

Kortom, dit ziet er niet verkeerd uit, denk ik.
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
15-8-2016 23:17
Yes, metingen kunnen doen! happy :) Heb nu een redelijke basisinstelling. Binnen blijf je last hebben van reflecties: met windows over de impulse response gaat het vanaf een paar honderd Hz redelijk. In de meting hieronder zie je bijv. een dip ~800 Hz veroorzaakt door reflecties via vloer/plafond: de dip schuift met afstand van de mic. Een meetresultaat:
https://www.plugingeluid.nl/data/uploads/diytop/diysub.jpg
(Vergeet even de absolute waarde op de dB schaal: hier staat de gain van de meetmic niet op de gekalibreerde waarde.)

Als je met FIR aan de gang gaat, zul je buiten of in een (heel) grote zaal moeten meten. Minstens ca. 4m van de grond (en plafonds en wanden)...

Subs/mid hebben in de meting boven een BW x-over (LR had beter geweest). Had even niet de aandacht. wink ;)
Ik ben nog niet helemaal tevreden met het gedrag van de compressiedriver rond de 3 kHz. Als het (erg) hard gaat, wordt ie schreeuwerig (zoals veel compressiedrivers). Maar goed, dan gaat het ook erg hard (>130dB). Dit is een aandachtspuntje voor verdere verfijning. Nou ben ik wel gewend aan SA ribbondrivers...

Ampjes, DCX2496s, Mac, X32core+S16s:
https://www.plugingeluid.nl/data/uploads/diytop/IMG_4553.jpg

Topje op standaard (niet de meetpositie, wel de luisterstand):
https://www.plugingeluid.nl/data/uploads/diytop/IMG_4557.jpg

Luisteren... Euh... Wow...
Nog nooit zoveel "in your face"-geluid uit zo'n kleine kast horen komen. Het gaat heel snel veel te hard. De 2x dubbel 15" subs per kant moesten +6dB meer gain hebben om net in balans te komen met het low mid (en de BMS 4594 -6dB). 2x dubbel 15" sub per kant is te weinig. Het dubbele zou misschien in de buurt komen. De klank vind ik ongekend: ik hoor details die ik niet eerder gehoord heb. Piano en stemmen zijn een genot om naar te luisteren. Spreiding heb ik ook zelden zo goed gehoord: in de gehele zaal dezelfde balans (zowel afstand als off-axis). Kortom: tevreden, maar er zit nog meer in dit ontwerp.

Ik heb ook een iPhone filmpje, maar dat wordt door Facebook/Youtube herkend als beschermd materiaal, dus lastig te delen.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
16-8-2016 10:17
Als je maar vaak genoeg in dezelfde ruimte meet dan leer je snel genoeg welke ellende veroorzaakt wordt door de ruimte en welke ellende veroorzaakt wordt door je ontwerp. Onder de 300Hz kun je prima een dichtbij meting doen (of meten in een grote ruimte op zo'n 10 posities en die middelen). De ruimte wordt dan echt alles bepalend.

Optimale sommatie (tussen sub en top) kan prima gevonden worden met de invert truc (dus beginnen met een geïnverteerd signaal, delay dicht bij de berekeningen, sinus gebruiken die precies op het X-over punt ligt en daarna delay tunen totdat de gecombineerde output minimaal is. Dit doe je voor biede kanalen afzonderlijk. Daarna de invert van de LF in L-Sub en R-Sub ongedaan maken en je hebt een optimaal sommerend systeem.

Als je wisselt rond de 100Hz, overweeg dan om de LF output mono te maken (tenzij je veel olifanten in het publiek hebt zitten).

LR gebruik je als de bronnen relatief dicht bij elkaar staan (1/2 lambda of minder). Daarboven gebruik je BW. Voor de cross tussen mid en hoog zou ik zelfs overwegen Bessel te gebruiken (veel rustiger fase verloop ten koste van een dip in de transfer curve). Dat laatste is echt iets dat ik je aanraad uit te proberen (bij X-over punten in het spraakgebied (300-3k) is het verschil nogal behoorlijk).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BestekStandaard Lid
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 20-11-2024
16-8-2016 11:44
Dit doe je voor beide kanalen afzonderlijk.
Hoe bedoel je dit precies? Als je de sub delayed staat je top toch ook goed?
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
16-8-2016 12:05
Dat stukje gaat over het time alignen van sub en top (om zo dus een zo optimaal mogelijke overgang te krijgen tussen sub en top). Dit doe je per kant (of je doet 1 kant en neemt de waarden over voor de andere kant als beide kanten identiek zijn geplaatst).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BestekStandaard Lid
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 20-11-2024
16-8-2016 12:52
Ah oké, duidelijk ashamed :$
PvGVIP Lid
16-8-2016 14:02
De subs netjes afstellen hadden we even niet veel tijd aan gegeven. Lijkt er op dat top en sub nog behoorlijk koppelen bij 100 Hz en dat LR dus meer op zijn plaats is.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)