Geluidsinstallatie op auto 12v +pa speakers
(9 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
Appie-musicStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2005 Laatste: 19-7-2005 Berichten: 10 | 2-6-2016 17:12 |
Goedendag allemaal! Vroeger veel op dit forum gezeten in de tijd dat we een hobby drive-in show hadden! Veel geleerd! Nu even iets heel anders. We doen in juli mee aan een rit door Europa met 100 andere autos. Dit doen we al een paar jaar met 2 bmw 7 series. Nu wouden we dit jaar 1 van de auto voorzien van wat geluid op het dak. Ik zat zelf te denken aan 2 Pa speakers die gevoedt wordt door een flinke 12v versterker. Mijn vraag aan jullie, is dit mogelijk? Of hebben jullie betere ideėn? Wat raden jullie aan kwa speakers? Mijn dank alvast! | |
musiek is mijn leven | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 2-6-2016 19:27 |
Alles is mogelijk. Houd er wel rekening mee dat de meeste auto apparatuur is gemaakt om 4 Ohm speakers aan te sturen. Is het voor tijdens het rijden of om een feestje te bouwen als je ergens stopt? In het eerste geval kun je inderdaad gewoon opteren voor car audio versterker(s), in het tweede geval is het misschien interessant om actieve speakers te nemen en een aggregaat. | |
Free beats! | |
DJLPStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2007 Laatste: 25-4-2022 Berichten: 114 | 2-6-2016 21:30 |
precies wat hollender zegt, het enige verschil is dat car audio meestal bedoelt is voor speakers met een lagere impendantie. Dit kan ook een voordeel zijn. Ik zal een voorbeeld geven. (toevallig de versterker die bij mij in de bus ligt ) Car audio versterker: 2x 200 watt RMS @ 4 ohm 2x 400 watt RMS @ 2 ohm Bridge: 1x 800 watt RMS @ 4 ohm Als je 2 PA speakers hebt met een impendantie van 8 ohm, kun je deze doorlussen (= parallel schakelen) om zo een belasting te krijgen van 4 ohm op de versterker. Dat betekent in dit voorbeeld dat je speakers 400 watt per stuk krijgen. En geloof me, dat gaat prima! :) Wel zorgen voor voldoende dikke voedingskabels voor de versterker En vergeet niet dat de accu snel leeg gaat ;) Voorbeeld: | |
HollenderVIP Lid Uit: België Sinds: 20-2-2006 Laatste: 16-11-2024 Berichten: 1235 | 2-6-2016 21:50 |
Free beats! | |
Appie-musicStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-7-2005 Laatste: 19-7-2005 Berichten: 10 | 2-6-2016 22:28 |
Is bedoel voor bijde! Dus rijdend en de stops even een feestje maken. Bedankt voor de uitleg over het parallel schakelen! Daar kan ik zeker wat mee. Dus even een voorbeeld van mijn kant. Stel ik heb 2 pa speakers die bijde 200 watt rms en 8 ohm zijn. Als ik deze parallel zou schakelen kom ik op 4 ohm en heb ik een versterker nodig die minimaal 2x 200 watt rms op 4 ohm kan leveren? Iemand nog een goede tip kwa speakers? Hoef geen professionele speakers maar toch wel iets met veel rendement en goed klinkt. | |
musiek is mijn leven | |
DJLPStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2007 Laatste: 25-4-2022 Berichten: 114 | 3-6-2016 08:50 |
Bijna goed. je hebt 2 opties. "normaal" aansluiten versterker van 2x 200 watt 8 ohm, 1 box op kanaal A en 1 box op kanaal B. Maar juist omdat car audio vaak het liefst op 2 of 4 ohm draait, gebruik je de bridge functie van de versterker (ik ga er voor het gemak even vanuit dat die erop zit) Daarmee krijg je als het ware een 1 kanaals versterker. Dus dan wordt het zo: Versterker bruggen: deze moet nu 1x400 watt leveren bij 4 ohm Speakers doorlussen: zo "ziet" de versterker ook 1 box van 4 ohm. Als het nu nog niet duidelijk is adviseer ik je om even wat te lezen over parallel schakelen en versterkers bruggen. Daar staat meer dan genoeg over op dit forum en op google ;) Succes! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 3-6-2016 10:27 |
De meeste goedkope auto versterkers kunnen best even hard om aan je vriendjes te showen, maar uren achter elkaar daar zijn ze lang niet allemaal op gebouwd. Ik had zelf altijd een Infinity van 4x 50 watt. Dat was dan wel echt 50 watt. Die hielt het wel lekker vol. Maar die kostten 14 jaar geleden al € 400,- Zon goedkoop prul van 200 euro met heel veel watts, mag dan op papier 2x200 watt geven, maar de praktijk ligt meestal een factor tien lager. Die dingen zijn zelden uitgerust met een betrouwbare controle om te zien of ze niet een beetje te hard moeten werken. Als je twee zware speakers eraan wilt hangen, moet je met het volgende rekening houden: Enorme warmte ontwikkeling als het langdurig gebruikt moet worden, dus goed koelen dat ding Enorm stroomverbruik, 30 tot 60 ampère is niet abnormaal, want die bouw van dat soort versterkers is er niet primair op gericht om zuinig om te gaan met je voeding. Het rendement is vaak prut. Accu kan in minder dan half uur leeg getrokken worden als je pech hebt. En als je dan denkt, ik laat de motor wel lopen, zou ik met een stroomtang toch maar even de laadcapaciteit van de dynamo opmeten, want die is ook lang niet altijd genoeg om dat bij te benen, en die kan dan ook nog doorbranden. Verder loop je veel kans op DC uit de uitgangen vanwege het clippen, en dat vinden je luidsprekers weer niet fijn. Het zit allemaal in het volume, maar ja dat willen die stoere jongens natuurlijk altijd netoverdegrenstehard hebben | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Malle PietjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-10-2003 Laatste: 9-10-2024 Berichten: 1078 | 3-6-2016 13:21 |
Ik heb een omvormer in de auto...gewoon 220volt dus. Mengtafeltje met mp3 playertje op dashboard en 2 activ speakers. Geen gedoe met ohm's en versterkers, hopla knallen. | |
Alles komt goed.... | |
DJLPStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 22-4-2007 Laatste: 25-4-2022 Berichten: 114 | 3-6-2016 13:35 |
Omvormer kan inderdaad, maar een goede kost ook veel geld. En die dingen vreten ook veel ampères... | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 3-6-2016 17:18 |
een voordelige omvormer heeft ook veel rendementsverlies. Kijk maar eens hoe warm die dingen kunnen worden bij een flinke belasting. Die gratis warmte is een groot deel je rendementsverlies. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |