Forum > Geluid

Versterker vermogen meten

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
17-4-2016 00:27
Hoi hoi.

Ik heb een versterker die te zwaar is voor de luidsprekers die ik wil aansluiten.

Versterker is een Ram Audio Bux 2.0 (3040w RMS aan 4ohm (bridge)
spec sheet versterker: ramaudio.com/pdf/RAM_BUXSeries_catalogue.pdf
Hier wil ik 2 zelfbouw baskasten van 900W RMS 8 ohm aan koppelen. (parallel, geeft 1800w RMS aan 4ohm)
Gebruikte speakers zijn. RCF LF18G401
spec sheet: www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=251790&folderId=22488&name=DLFE-2218.pdf

Versterker is dus iets te zwaar voor de subjes.
Is er een manier om het vermogen wat de versterker geeft te meten ?

Clip lampjes zien is eigenlijk al te veel van het goede, (zal geen probleem geven heel kortstondig)
Maar dan nog, hoeveel moet ik terug schakelen.... ?
Gainknoppen 70% zetten ongeveer, zal wel in de richting zitten, maar graag had ik iets meer zekerheid.

Bestaat er een apparaat of iets waarmee ik meten hoeveel vermogen een versterker eigenlijk geeft
zodat ik mijn bassen niet te warm laat lopen?

alvast bedankt.
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 18-11-2024
17-4-2016 12:12
Beter je mixer uit het rood houden, zolang er een zuiver signaal naar je subs gaat zul je ze echt niet zomaar opblazen. Die RCF units zijn serieus spul, kan wel wat hebben.

Groetjes Walter
RekalStandaard Lid
17-4-2016 14:58
1 x bewerkt. Laatst door Rekal op 17-4-2016 15:50
Wat ik dus denk te begrijpen, is dat je zegt dat ik ongestraft 6 uur of langer (hele avond)
het cliplampje mag laten knipperen op de bastonen zonder ik de speakers kapot kan maken.
Is dus 1512 W op een speaker die 900 RMS is.
Een DJ die niet het rood draait? waar vind je die?
Ik ben zelf geen DJ (dan kun je er beter op letten), maar verhuurfirma.
Zit een BSS FDS336 tussen het signaal en de versterker.
SoundpowerStandaard Lid
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-11-2024
17-4-2016 15:25
Zolang dat rooie lampje maar knippert, en niet (bijna) continu brand zal je niet gauw brokken maken.
Maar ik mag hopen dat je ook je oren en die grijze drab ertussenin gebruikt, meestal hoor je de boel al flink vervormen voor je de boel aan bagger speelt.
Liever een te zware versterker dan een te lichte, speakers gaan sneller stuk van een clippende (dus te lichte) versterker dan van iets teveel vermogen erin pompen.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
RekalStandaard Lid
17-4-2016 15:59

Soundpower schreef:

Zolang dat rooie lampje maar knippert, en niet (bijna) continu brand zal je niet gauw brokken maken.
Maar ik mag hopen dat je ook je oren en die grijze drab ertussenin gebruikt, meestal hoor je de boel al flink vervormen voor je de boel aan bagger speelt.
Liever een te zware versterker dan een te lichte, speakers gaan sneller stuk van een clippende (dus te lichte) versterker dan van iets teveel vermogen erin pompen.
Ben ik het toch niet helemaal mee eens dat je dat hoort. (ik ruik het meestal wel, maar horen toch niet)
Als je 2 baskasten hebt staan mss wel, maar vanaf het moment er bv 6 of meer opgesteld staan.
Kan het toch gebeuren dat je ergens 1 speaker kapot speelt, waarom vraag ik me dan af.
De andere 5 zijn nog prima.
Op het randje spelen is voor de ene speaker net te veel en voor de ander gaat het net goed.
De ene spoel word warmer dan de ander denk ik.
Die is dan iedere avond net even te heet geworden en na een paar jaar heb je een defecte speaker.
Terwijl als je netjes RMS waarde draait, doe je toch minimaal 15 jaar of langer met dezelfde speaker. (ong. 60x per jaar gebruikt)

Althans dat zit tussen mijn orden, kan het niet met absolute zekerheid zeggen.
SoundpowerStandaard Lid
Sinds: 20-1-2012
17-4-2016 17:25
Het ging hier toch over n sub-topsetje, niet over een line-array met 20 subs eronder?
Als je denkt dat je versterker gebrugd je speakers gaat mollen brug je m toch gewoon niet? shut up :X
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
17-4-2016 19:16
2 keer het RMS vermogen van de speaker als versterkervermogen moet prima kunnen.
Wel moet je dan ook MUZIEK draaien.
Dus geen bloksignaal door clippen of enorme baggermuziek die van zichzelf al zo gecomprimeerd is dat er geen dynamiek meer overblijft.
Met de juiste gain-structure kan je overigens gewoon berekenen hoeveel vermogen je theoretisch uit je versterker spuwt.
Maar zelfs met het RMS vermogen en de juiste (of juist foute) muziek krijg je ze nog aan gort.

En anders wellicht een Eminence D-Fend ertussen? (geen idee tot welk vermogen die gaat overigens)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
17-4-2016 19:39
Wat Frank zegt: je gaat muziek draaien. Zelfs de aller grootste bagger heeft een crest factor van 6dB (factor 4 tussen peak en rms vermogen). De 3kW van de RAM wordt dus slechts 750W RMS totaal, 375W per speaker. Ik denk dat je je meer druk moet maken over de Xmax/Xmech van de speaker in de gebruikte kast: als de afstemming niet helemaal ok is, kun je schade krijgen. Gebruik je oren en een voldoende hoog hoogdoorlaatfilter op de subs (bijv 40Hz).
't is maar een hobby...
RekalStandaard Lid
18-4-2016 00:52
Kasten zijn zelfbouw volgens deze tekening: https://i287.photobucket.com/albums/ll143/eymedia/dj_stuff/cerwinvegaearthquakeb36yj2.jpg

Heb totaal geen idee wat ik er van mag verwachten!
Was aan het speculeren voor een NEXO LS1200 copy of RCF esw1018 copy.
Heb beide gehad vroeger. ben benieuwd wat deze kasten doen.
Lijken sterk op Cerwin Vega, geen idee welk model en of het om een exacte copy gaat.

Het is eigenlijk een proefproject.
Eventueel kan ik foto's online zetten van de bouw, vandaag nog aan bezig geweest.
Uiteraard dan wel op het zelfbouw gedeelte van deze site.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
18-4-2016 09:42
rood is nooit goed.
Veel beter voor je versterker en boxen is in dit geval de boel gewoon 2xmono aan te sluiten.
Niet bruggen.

Dan hoeft je versterker niet op zijn toppen te werken, en blijven je boxen langer heel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)