Forum > Geluid

Type speakers en vermogen

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
TunnelvisieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2015
Laatste: 27-1-2016
Berichten: 3
28-7-2015 14:00
Hallo iedereen.

Sinds kort ben ik begonnen met het organiseren van kleine techo/ tekno feesten. Tot nog toe heb ik altijd gebruik gemaakt van de systemen die reeds aanwezig zijn op de locaties.
Nu zou ik met mijn eigen systeem willen beginnen omdat ik naar de toekomst toe de feesten vooral buiten wil laten doorgaan of op locaties waar geen speakers en versterkers voor handen zijn.

Kan iemand mij in de goede richting duwen ivm wat voor speakers, hoeveel speakers, vermogen van de speakers / versterker.

Wij spelen vooral techo, tekno, tribe en hardcore, bassen zijn dus van belang.
Het moet naar de toekomst toe makkelijk uit te breiden zijn.
Het gaat ook vooral om buiten te gebruiken.
Op de feesten is meestal tussen de 50 en 100 man aanwezig.

Alvast bedankt voor de info
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
28-7-2015 14:28
Hier kan je gigantisch veel verschillende merken en typen opnoemen. laat ik maar wat algemene tips geven.

- Staar je niet blind op vermogens, efficiëntie is (ook) belangrijk(er)
- Kies alsjeblieft niet voor mcrypt, of andere C, D en E merken.

Ik zou het eenvoudig houden. Een actief sub-top setje voldoet waarschijnlijk wel aan jou verwachtingen. Als je een beetje stevige bassen wil, is dit setje wellicht mooi:
www.new-line.nl/nl/complete-geluidsets/dap-club-mate-iii_49448.htm

Heb je een bepaald budget? Want huren is in deze situatie natuurlijk ook een optie
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
28-7-2015 16:28
Bassen zijn altijd van belang.

De ervaring leert mij dat het op dergelijke feestjes nooit hard genoeg kan en dat kwaliteit doorgaans ondergeschikt is aan kwantiteit. Men gebruikt vaak "oud hout" simpelweg omdat je daar redelijk veel van koopt voor niet te veel geld en het ook niet zo snel kapot gaat. Ga zeker niet voor materiaal uit de lage budgetregionen want dat gaat er gegarandeerd het eerste uur al aan.
Voor buiten is het misschien interessant om met bijvoorbeeld geen subs met basreflex te gebruiken daar die meestal niet zo ver dragen.
Setje dat leuk presteert voor zijn geld is de DAP X reeks. X-15 of X-12T topkasten, daar een set X-15 BHL baskasten onder en raggen maar.
Gebruikt kom je dat regelmatig tegen voor zeer aantrekkelijke prijzen. Zet daar nog een paar old school amps onder en een Behringer dcx2496 en je hebt een set die hard gaat, best goed klinkt en niet (da's natuurlijk relatief) duur is.
Free beats!
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
28-7-2015 21:11
Hey, leuk, van welke system ben je?

Als je tekno doet kan je best kijken naar grote lompe kasten, hoorngeladen kasten dus. Kijk eens naar de w-bin (SA4518) van Stage Accompany of court bins en sa 4512 mid kasten, gewoon een dikke high hoorn er op en je kan al knallen.
Vermogen maakt niet zo heel veel uit, het gaat vooral om rendement, en daar zijn hoorn kasten nou heel goed in.

Ik zou een simpele x-over als Behringer DCX2496 en 2dehands amps van QSC gebruiken (EX,MX,RMX series en dergelijke).
Horn loaded all the way..
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
28-7-2015 21:19
En wat je ook doet , ga niet voor bass reflex kasten aub, je zal wat missen! Zeker voor tekno of techno, hoorn kasten kicken nu eenmaal lekkerder. Bass reflex beukt gewoon niet door voor sub/kick heavy genres.

Hier kan je vast wel wat mee :

www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m950572358-servaas-speakerset.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m950569908-2x-w-bin-subwoofer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Oud hout kost best niet zo veel als je een beetje uitkijkt ;)
Horn loaded all the way..
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
28-7-2015 22:10

arneblommaert schreef:

En wat je ook doet , ga niet voor bass reflex kasten aub, je zal wat missen! Zeker voor tekno of techno, hoorn kasten kicken nu eenmaal lekkerder. Bass reflex beukt gewoon niet door voor sub/kick heavy genres.

Oud hout kost best niet zo veel als je een beetje uitkijkt ;)
Waar is dit precies op gebasseerd? BR kastjes verschillen uiteraard ook onderling.
Goed voorbeeld? Zet eens een Martin WLX per kant, en dan echt strak? nou nee.. niet wat ik ondervonden heb.
Scheer niet alles over een kam.

Een budget van de ts zou handig zijn.
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
28-7-2015 22:49

stefke96 schreef:

arneblommaert schreef:

En wat je ook doet , ga niet voor bass reflex kasten aub, je zal wat missen! Zeker voor tekno of techno, hoorn kasten kicken nu eenmaal lekkerder. Bass reflex beukt gewoon niet door voor sub/kick heavy genres.

Oud hout kost best niet zo veel als je een beetje uitkijkt ;)
Waar is dit precies op gebasseerd? BR kastjes verschillen uiteraard ook onderling.
Goed voorbeeld? Zet eens een Martin WLX per kant, en dan echt strak? nou nee.. niet wat ik ondervonden heb.
Scheer niet alles over een kam.

Een budget van de ts zou handig zijn.
Hoorns zijn ook niet bedoelt om met een per kant gebruikt te worden ;). Wel, ik heb al vele dubbele 18" subs gehoord van a-merken..
SB28, Martin audio wsx218, tw audio, d&b..

ze klinken allemaal erg goed en strak, maar er is geen fysische impact zoals die er bij hoorns is.
Ik heb ook al genoeg hoorns gehoord, zo wat alle hoorns ;)

Lab horn, , punisher, eaw la400, w-bin, martin 115,
Horn loaded all the way..
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
29-7-2015 09:36
Best goede punten worden hier aangehaald, maar de TS praat over feestjes van 50 tot 100 man. Vijftig! Daar ga je toch niet meerdere hoorn subs per kant voor neerzetten? (alles kan natuurlijklaugh :D )

Laat hem eerst eens met een (schatting van) een budget komen.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 497
29-7-2015 10:32

arneblommaert schreef:

Hoorns zijn ook niet bedoelt om met een per kant gebruikt te worden ;). Wel, ik heb al vele dubbele 18" subs gehoord van a-merken..
SB28, Martin audio wsx218, tw audio, d&b..

ze klinken allemaal erg goed en strak, maar er is geen fysische impact zoals die er bij hoorns is.
Ik heb ook al genoeg hoorns gehoord, zo wat alle hoorns ;)

Lab horn, , punisher, eaw la400, w-bin, martin 115,
Uiteraard niet met 1 per kant. Maar waarom wel een setje met een per kant adviseren?
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
29-7-2015 13:32

stefke96 schreef:

arneblommaert schreef:

Hoorns zijn ook niet bedoelt om met een per kant gebruikt te worden ;). Wel, ik heb al vele dubbele 18" subs gehoord van a-merken..
SB28, Martin audio wsx218, tw audio, d&b..

ze klinken allemaal erg goed en strak, maar er is geen fysische impact zoals die er bij hoorns is.
Ik heb ook al genoeg hoorns gehoord, zo wat alle hoorns ;)

Lab horn, , punisher, eaw la400, w-bin, martin 115,
Uiteraard niet met 1 per kant. Maar waarom wel een setje met een per kant adviseren?
Ik help hem op weg, de TS kan altijd nog voor zich zelf uitmaken of hij er twee per kant wil na onze uitleg.
Horn loaded all the way..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)