Digitale muziek-collectie beheren.
(49 reacties. Pagina 3 van 5)Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 25-3-2015 15:53 |
Tja, artiest en naam vind ik het belangrijkst. Jaar heb ik nooit met de hand gewijzigd, als het al goed stond gewoon laten staan, anders niks mee gedaan. Vind ik ook niet zo interessant eigenlijk. Genre houd ik liefst een "grove" verdeling, maximaal 20 genres zou ik zeggen... Wat ik nog eens moet doen, is iets verzinnen zodat ik ook kan zoeken op een dansstijl... Mijn handicap is namelijk dat ik niets kan en niets ken van dansen, en regelmatig mensen komen vragen voor een foxtrott of whatever... | |
Niet goed, wel hard! | |
Dj smilfitStandaard Lid Uit: België Sinds: 6-1-2007 Laatste: 20-5-2023 Berichten: 59 | 25-3-2015 16:01 |
Je kan nog allerlei vrij te kiezen tags toevoegen. Je zou hierin de dansstijl kunnen zetten. | |
En Gaan!!! | |
JakeStandaard Lid Uit: België Sinds: 18-6-2012 Laatste: 6-1-2019 Berichten: 605 | 25-3-2015 16:39 |
Dansstijlen zitten bij mij in een hoofdmap en onderverdeeld in een mapje per dans, tango, wals, trage wals foxtrot, salsa ...... simpel, even de map openen en ik heb de dansstijl wat ik wil, het was even werk om de mappenstructuur aan te maken en die vol te steken met de gewenste dans, maar nu ben ik op mijn gemak en ik heb geen stress op de avond zelf. | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 25-3-2015 16:45 |
Klinkt goed, wil je de titels per map met me delen? | |
Niet goed, wel hard! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 25-3-2015 16:49 |
dj smilfit schreef: Ik heb tot hiertoe enkel de volgende tags aangepast: artiest, titel, genre, jaar.Zijn er nog andere tags die handig zijn bij het dj'en? Maakt het uit dat de bestandsnamen niet allemaal dezelfde structuur hebben (artiest-titel, volgnummer-titel-artiest etc.)? Probeer gestructureerd te werken (en "maar wat doen" hoort daar simpelweg niet bij). Dus alle bestanden dezelfde structuur. Is iets dat elke mp3 tagger probleemloos voor je kan verzorgen (en daarna doe je het voor elke nieuwe CD).Jaar: Ben je een DJ die nummers draait of ben je een DJ die hele CD's draait? Indien het eerste (hopelijk het geval), kies dan voor jaartal van elke track afzonderlijkGeef bij een "best of album" alle tracks hetzelfde jaar van uitvoering, of best per track het jaar waarin deze uitkwam? Geven jullie bij "60-70-80" muziek het decennium als tag, of echt het jaar waarin een track werd uitgebracht? Jaartal waarin het uitgebracht is. Kan daarna prima gebruikt worden om een "70-80-90" selectie te maken. Overigens vermeld ik, waar mogelijk, in plaats van een jaartal de datum van binnenkomst in de Top-40.Genre: Dat is de moeilijkste. Over een datum van binnenkomst in de Top-40 valt weinig te discussiëren. Over een genre des te meer. Daarnaast kunnen veel systemen ook probleemloos overweg met meerdere genres per nummer (gelukkig maar aangezien een nummer vaak onder meer dan 1 genre valt). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 25-3-2015 18:31 |
vroeger was het makkelijker met singletjes: Alles was er op gericht om elke single binnen tien seconden te voorschijn te kunnen trekken uit de platenbakken. Ik had er een goed werkend systeem in. Dit systeem werd ook vaak ingevoerd in de discotheken waar ik dan een tijdje resident was. Ik had maar een paar tags: disco - rock - slow - goud van oud - stijldans - Nederlands - en reggae en later kwam daar nog Ska en rock en roll bij. Dan alles op alfabet waarbij niet de naam van de artiest maar de titel van het nummer de leidraad was. mensen vragen namelijk niet de tramps met shout aan, maar Shout van de tramps. binnen een letter zette je de singel altijd weg aan het begin van het rijtje, zodat de populairste platen automatisch altijd vooraan kwamen te staan. De keuze werd bepaald door waar je hem het eerst voor draait. Stijldans kan uiteraard ook Nederlands zijn, maar foxy foxtrot was toch wel een plaatje voor de stijldans afdeling | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
Dj smilfitStandaard Lid Uit: België Sinds: 6-1-2007 Laatste: 20-5-2023 Berichten: 59 | 26-3-2015 09:39 |
@ Dré, ik kan me voorstellen dat alle tags die jij aan je tracks toevoegt enorm nuttig kunnen zijn. Maar is dat niet héél veel werk om alle gegevens op te zoeken? Bestaat er een database waar je het bpm kan uithalen, of speel je het nummer en les je dit dan af? Bij de grote hits die na enkele jaren nog steeds gedraaid worden ga ik zeker deze extra's toevoegen, maar het lijkt me onbegonnen werk dit voor alle tracks te doen. @Tom, een gelijkaardig systeem hadden we ook in het jeugdhuis (toe er nog singles werden gekocht). Dat was inderdaad handig. Je had wel erg veel plaats nodig (en bijna alle barkrukken om de cd en platenkoffers op te zetten ) | |
En Gaan!!! | |
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2080 | 26-3-2015 09:47 |
BPM informatie kun je automatisch genereren: www.mixmeister.com/download-bpmanalyzer.php | |
Niet goed, wel hard! | |
YourLiVeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-5-2004 Laatste: 27-10-2021 Berichten: 1849 | 26-3-2015 10:18 |
BPM wordt automatisch berekend door de dj software, in mijn geval Virtual dj maar Recordbox en Traktor doen dat vast ook. Verder vind ik het exacte jaartal voor oudere tracks niet zo belangrijk, alleen voor de afgelopen jaren. Voor oudere nummers vind ik het voldoende als ik weet in welk decennium ze thuishoren. Daarbij vul ik overigens wel altijd de jaartag in, maar ik ga niet van ieder nummer opzoeken wanneer dat precies is uitgekomen. Er zullen dus best nummers in mijn systeem staan met jaartag 1970 die in 1973 zijn uitgekomen... Verder vermeld ik inderdaad ook het soort dans en andere nuttige info (als een nummer bijvoorbeeld een sample bevat, van welk origineel is dat) in de extra velden tags. | |
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 26-3-2015 10:42 |
dj smilfit schreef: @ Dré, ik kan me voorstellen dat alle tags die jij aan je tracks toevoegt enorm nuttig kunnen zijn. Maar is dat niet héél veel werk om alle gegevens op te zoeken?En ja... Als ik de tijd die ik erin gestopt heb uitbetaald zou krijgen dan was ik nu een rijk man. Indertijd deed je dat gewoon (...). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |