Forum > Geluid

Pioneer PLX-1000

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Johnny DramaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2014
Laatste: 17-3-2016
Berichten: 24
14-2-2015 10:46
Eindelijk een deftige review en teardown....

www.youtube.com/watch?v=mNzMcH2ZbtU

Mijn eerste vermoedens zijn bevestigd, de PLX is GEEN alternatief voor de SL12x0.
Maar tijdens de teardown is duidelijk geworden dat 'm nog slechter is dan ik had verwacht:

- heel goedkope PCB's
- slecht ontwerp (pitch op main board, plastic ipv rubber base, ...)
- speling op tone arm (zoals bijna alle Han Pin TT's)

Maar de feedback-test spant de kroon, onvoorstelbaar... dat zou ik graag nog bevestigd zien door een betrouwbare bron (dré ?)
If they don’t want to see the light…..just make them feel the beat…..
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 18-8-2024
Berichten: 2195
14-2-2015 13:44
Mooi filmpje, en idd als je voor een nieuwe TT gaat neem lekker een OEM bak.

Die feedback is wel heel erg slecht gedempt, hij zit wel in een kamer met badkamer geluid en dat help ook niet mee.
Maar die SL1200 heeft daar geen problemen mee, toch dankzij die rubberen base met een blok kunststof erin.

De oudere SLs hadden een volledige rubberen opvulling met een beter contract met het deck, namelijk rechtstreeks op het alu geschroefd ipv via het kunststof blok die ik ALTIJD opnieuw moet vastzetten omdat deze losser is gaan zitten.

Pitchfader zit niet alleen op de hoofdprint maar is ook niet mechanisch vastgezet! FAIL!
De fader van de SL zit gewoon vast aan het chassis en de print zit er los onder.

https://lh4.googleusercontent.com/-9C-08Sl1LTA/VN9B6LNIrgI/AAAAAAAABAY/d12r2VAcBhQ/s800/IMG_4630.JPG

Verder die kleine tact switches. die zijn altijd een probleem bij pioneer, verschil is wel duidelijk:

https://lh6.googleusercontent.com/-uxc3KsOQgbk/VN9Cddtt1qI/AAAAAAAABAg/kyEIRrxVFOg/s800/IMG_4629.JPG

En waarom gebruik je in hemelsnaam tactswitches met 2 pootjes?? waarom nier gewoon met 4 zoals de rest van de wereld!

Ik vind het niks, maar het is wel het antwoord wat je in 2015 mag verwachten, goedkoop!
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
14-2-2015 16:14

nijhuisr schreef:

En waarom gebruik je in hemelsnaam tactswitches met 2 pootjes?? waarom nier gewoon met 4 zoals de rest van de wereld!
Omdat het allemaal weer eens geen drol mag kosten. Voor twee dubbeltjes meer soldeert Han Pin er vrolijk een goede switch in, maar kennelijk kan dat niet uit.

Op een enkele uitzondering na (Dateq en A&H schieten me zo te binnen bij de mixers stelt de bouwkwaliteit van dj-apparatuur sowieso niet al teveel voor. Pioneer heeft een hoog hifi-gehalte qua bouw en combineert dat met premium prijzen. Dat is wat ik altijd tegen Pioneer heb gehad. Voor het geld mag je beter verwachten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Johnny DramaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2014
Laatste: 17-3-2016
Berichten: 24
14-2-2015 22:02
En dat is nu het probleem, er zijn veel meer goeie merken dan A&H en Dateq (LPM, Apollo)

Rane, Rodec, Ecler maar ook (meer exotisch) Formula Sound, Freevox, Hi-Level, D&R, ...
Maar die hebben natuurlijk geen honderden effecten en/of blauwe leds, dus betalen de nitwit DJ's graag een premium (+1000eur) voor ondermaatse merken zoals Pioneer (hun cdj's buiten beschouwing gelaten, die wel te duur zijn) omdat de 'echte' dj's er ook mee werken.

De DJ's van vandaag hebben meestal geen idee wat goed geluid is, dat blijkt niet alleen uit de kwaliteit van mp3's die sommigen durven gebruiken maar ook uit de keuze van gear en het feit dat 90% van filmpjes een overstuurde mixer tonen (hoezo 0dB)

Ps. en zelfs met enkele dubbeltjes of zelfs veel extra dubbeltjes is HanPin niet in staat om een identieke clone te maken...die investering is met de huidige afzetmarkt onmogelijk geworden
If they don’t want to see the light…..just make them feel the beat…..
Johnny DramaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-3-2014
Laatste: 17-3-2016
Berichten: 24
14-2-2015 22:21

nijhuisr schreef:

Mooi filmpje, en idd als je voor een nieuwe TT gaat neem lekker een OEM bak.

Die feedback is wel heel erg slecht gedempt, hij zit wel in een kamer met badkamer geluid en dat help ook niet mee.
Maar die SL1200 heeft daar geen problemen mee, toch dankzij die rubberen base met een blok kunststof erin.

De oudere SLs hadden een volledige rubberen opvulling met een beter contract met het deck, namelijk rechtstreeks op het alu geschroefd ipv via het kunststof blok die ik ALTIJD opnieuw moet vastzetten omdat deze losser is gaan zitten.

Pitchfader zit niet alleen op de hoofdprint maar is ook niet mechanisch vastgezet! FAIL!
De fader van de SL zit gewoon vast aan het chassis en de print zit er los onder.

https://lh4.googleusercontent.com/-9C-08Sl1LTA/VN9B6LNIrgI/AAAAAAAABAY/d12r2VAcBhQ/s800/IMG_4630.JPG

Verder die kleine tact switches. die zijn altijd een probleem bij pioneer, verschil is wel duidelijk:

https://lh6.googleusercontent.com/-uxc3KsOQgbk/VN9Cddtt1qI/AAAAAAAABAg/kyEIRrxVFOg/s800/IMG_4629.JPG

En waarom gebruik je in hemelsnaam tactswitches met 2 pootjes?? waarom nier gewoon met 4 zoals de rest van de wereld!

Ik vind het niks, maar het is wel het antwoord wat je in 2015 mag verwachten, goedkoop!
Hoi Rob,

Heb jij recent nog een SuperOEM open gehad, ik mag hopen dat die beter in mekaar steken ?
Ivm de oude rubber bases, dat klopt...heb er verschillende gehad met een solide base en die zijn allemaal terecht gekomen op mijn eigen SL's. Die andere blok (nieuwere versies) zijn fragiel en brokkelen snel af...maar voor de rest nog geen problemen mee gehad.

Beetje dubbel gevoel nu, het is duidelijk nu dat er geen gelijkwaardige TT meer zal komen dus de waarde van de technics SL zal blijven stijgen. Prima, heb er nog 6 in nieuwstaat dus goeie investering. Ook de vraag is hoog en ook veel repair & refurb opdrachten, maar ook de onderdelen zijn veel duurder geworden dus goedkoop een mishandeld setje terug in orde brengen is vaak niet meer van toepassing.

In maart ook naar de beurs ? (al verwacht ik niet dat er nog veel SL-koopjes meer zullen zijn, iedereen weet tegenwoordig de huidge marktwaarde)
If they don’t want to see the light…..just make them feel the beat…..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 9489
15-2-2015 12:57
tja, 6 stuks voor 180 euro gaat niet meer lukken........ sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 18-8-2024
Berichten: 2195
15-2-2015 13:49
Ik heb 1 keer de super oem uitelkaar gehad, heel erg vergelijkbaar met de pioneer.

Ik ga wel naar de markt, al is het alleen maar voor de lol.

Heb nog 2 SLs uitelkaar liggen in een doos, toch maar niet weg doen.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 1235
15-2-2015 20:13
Ik denk dat de Technics op dit moment ook wel een beetje gehypet worden door de verkopers er van. Sommigen vragen meer als de nieuwprijs terwijl er nagenoeg geen enkele hedendaagse dj nog met platenspelers werkt. Ik heb de indruk dat dj's graag nog twee platenspelers in hun booth hebben staan gewoon voor de looks of om hun cd slappa of controller op te zetten. De onderdelen vin ik ook nog redelijk meevallen. Een jaar of 8 geleden was er veel minder te krijgen en lagen de prijzen hoger als nu, tegenwoordig vind je bijna alles van onderdelen op e-bay of andere verkoopsites aan, vaak, nog schappelijke prijzen.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 8-9-2024
Berichten: 13468
16-2-2015 10:24

Johnny Drama schreef:

Mijn eerste vermoedens zijn bevestigd, de PLX is GEEN alternatief voor de SL12x0.
Maar tijdens de teardown is duidelijk geworden dat 'm nog slechter is dan ik had verwacht:

- heel goedkope PCB's
- slecht ontwerp (pitch op main board, plastic ipv rubber base, ...)
- speling op tone arm (zoals bijna alle Han Pin TT's)

Maar de feedback-test spant de kroon, onvoorstelbaar... dat zou ik graag nog bevestigd zien door een betrouwbare bron (dré ?)
Paar dingetjes. Als eerste de melding dat ik het jammer vind dat je niet gewoonweg verder gegaan bent in het bestaande Pioneer PLX-1000 topic.

- PCB's: Enkelzijdig pertinax/hardpapier, net als bij de SL. Goedkoper kan niet (net als bij de SL)
- Pitch op mainboard. Ik heb nog geen enkele pitch fader hoeven te leveren voor de Super OEM (sterker nog, het onderdeel komt niet eens in m'n database voor). Overigens hebben ook nagenoeg alle CD-Spelers de pitchfader op de print vastzitten in plaats van op de behuizing. Bij een mixer (die nogal wat misbruik ziet op z'n faders) zie ik dit dan ook als een veel belangrijker iets dan op een draaitafel (waar alleen idioten het voor elkaar krijgen een fader te slopen). De meeste pitch faders gaan kapot door vloeistof (de verzonken pitch fader frontplaat in de SL fungeert daarbij als handige verzamelbak).
- Speling op de arm: Op de sample die ik hier heb gehad zeker, en niet een beetje ook (zie ook andere topic).

Interne demping in de test: De persoon had naast het ompluggen van de audio ingangen (gedaan om wellicht een 0,5dB fout in de test te corrigeren) de draaitafels ook even van positie moeten verwisselen. De positie is namelijk vele vele vele (had ik al gezegd vele?) malen belangrijker dan de gekozen ingang!

Vind ik de PLX-1000 z'n geld waard? Nee. De toegevoegde waarde in vergelijking met een XTRM-1 bijvoorbeeld is minimaal. Vind ik dat de genoemde video iets toevoegt? Als de rondzingtest gedaan was op meerdere posities (en wellicht verschillende omstandigheden zoals een werkelijke situatie in een discotheek in plaats van op een flut tafel met daarvoor een of andere full-range speakers) dan had de video zeker iets toegevoegd. Maar dat is helaas niet het geval.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 1235
16-2-2015 14:37
Volgens mij heeft de gevoeligheid voor rondzingen ook te maken met het gebruikte element. In soortgelijke omstandigheden heb ik ondervonden dat een Ortofon s daar sneller last van heeft als bijvoorbeeld een headshell met daarin een Stanton al500.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)