Forum > Zelfbouw Speakers

Welke subs zijn geschikt voor mij?

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
17-9-2014 12:00
Heb ik ook zeker over nagedacht alleen die budget heb ik helaas echt niet. Het is voor mij hobby en verdien er geen stuiver aan. Het is mn werk oid ook niet. ik geef 5a6 keer per jaar een feestje voor de lol en kost me al een klein vermogen laugh :D

Wat ik wel zou kunnen doen ( over nagedacht tenminste ) is om 4 punishers te bouwen en over een jaartje de wbins eruit en nog 4 punishers erbij te bouwen. (geeft me effe tijd om weer op adem te komen van de uitgave)

Ik durf het zelf niet echt aan om punishers te gaan bouwen dus zal ik ze laten bouwen. Ik heb alleen nog niemand gevonden die dat wil doen (afwerking doe ik wel zelf)

Kwam trouwens net function one kasten tegen. De F218 kasten. voor 1150 euro per kast. is dat wat voor erbij of kijk ik nu puur naar de merknaam? sneaky :V
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
17-9-2014 19:55
De punishers worden zo nu en dan ook wel tweedehands aangeboden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
19-9-2014 00:19
Als het hard moet gaan => punishers en beter 8 dan 4.
en nog beter 16 sneaky :V

Ik heb zelf een cubo15 en dat werkt wel vrij goed (compact en vrij luid met een behoorlijke diepgang)
Is niet zo heel kritisch op HP en de speaker heeft cooling en dat is bij de punisher wel even anders.
Heeft minder rendement en is minder strak wel.

En ik kan uit eigen ervaring zeggen dat 16 punishers met de 12lx60 van beyma in openlucht (gras! dus niet ideaal) 8 dubbel 18" bas reflex kasten er uit blaast. en ze gingen aan de PA tafel (20-30m?) zonder probleem tot 35Hz
En dit is een vergelijk van ongeveer hetzelfde volume aan baskasten.
Dezelfste versterkers waren gebruikt.
Zelfs 12 dubbel 18" kasten zijn geen match tegen 16 punishers. En dan heb je meer volume aan basreflex kasten staan dan punishers + dat het dan 24 18" speakers tegen 16 12" speakers zijn dus als je buiten veel geluid wil en iets wilt dat draagt vind ik dat de beste keus.
om een idee te hebben +/-4000 man was geen probleem, tot vanachter in het volk was het sub zeer goed aanwezig/voelbaar en er was nog headroom.

Kan je maar 4 kasten zetten dan ben je al beperkter. 6 is beter en vanaf 8 wordt het al serieus menens.

Nu binnen in een zaal hangt het er veel vanaf hoe je alles opstelt.
met 16 kasten over bijna heel de breedte van de zaal zodat deze eigenijk al mee als hoornverlenging gaat fungeren ging de response met roze ruis tot onder de 30hz (28hz geloof ik) en dat had ik niet verwacht maar het kan ook tegenvallen. hangt veel van de zaal af.
Basreflex is meer tolerant aan foutieve plaatsing.

Dus simpel gezegt. Als je voor de punisher gaat zie dat je dan genoeg kasten hebt.
4 kasten kan wel degelijk maar HP op 40 is echt nodig en zie dat je ze niet opblaast.

Ik had de indruk dat de sub speakers op het hoofdpodium van psyfi dit jaar ook een soortgelijk ontwerp was dan de punisher maar dan commercieel?? ik kon niet echt een merk zien. Het ging wel hard en 200m verder ging de sub serieus ver door. De druk en de klank deden me echta an punishers denken.
Alleen spijtig dat de toppen in het rond h ingen en de achterste geen delay hadden...... enige punt met goed geluid was het midden. De rest was een hoop rommel met een hoop echo etc.....
Sub was wel vrij strak alleen iets te veel 60-80hz ma da kan aan de instelling gelegen hebben. ook klinkt de punisher met de beyma 12lx60 veel strakker maar dan moet je zeker genoeg kasten zetten. 4 kasten gaan iets minder laag dan met de ciare driver. de beyma is wel een stuk goedkoper.
Ik vraag mij af welke kasten dat waren misschien is dit interessant....

ahja en als laatste. 700w per kast continu is voldoende. 1kw tot 1.4kw als headroom en hou u daar aan dan zul je ze niet opblazen. Zeker met de beyma.
wil je meer kun je best een paar kasten extra zetten. ga ook voor 8ohm dan kan je meer kasten op een versterker zetten.
rendement van de beyma is ook 2db hoger dan de ciare (en dat is gemeten onder dezelfste omstandigheden, theoretisch was het 3db)
Dennis010Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2014
Laatste: 1-12-2016
Berichten: 51
19-9-2014 11:39
Hoi bedankt voor je reactie!

Ik heb ondertussen offerte's opgevraagd voor het laten zagen van alle panelen voor 4 punisher kasten.

Ik maak er dus op dit moment 4. Ik hoop aankomende jaar nog 4 kasten te kunnen kopen 2dehands en anders ook zelf bouwen zodat ik er 8 in totaal krijg. De wbins zullen er dan ook uit gaan. sneaky :V

Ik ben er wel uit dat de Punisher het meest geschikt is voor mij dankzij de reactie's happy :)
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
30-9-2014 20:50

dennis010 schreef:

Hoi bedankt voor je reactie!

Ik heb ondertussen offerte's opgevraagd voor het laten zagen van alle panelen voor 4 punisher kasten.

Ik maak er dus op dit moment 4. Ik hoop aankomende jaar nog 4 kasten te kunnen kopen 2dehands en anders ook zelf bouwen zodat ik er 8 in totaal krijg. De wbins zullen er dan ook uit gaan. sneaky :V

Ik ben er wel uit dat de Punisher het meest geschikt is voor mij dankzij de reactie's happy :)
Mag ik je vragen waar je de offertes hebt laten maken? En waar je op uit komt? (evt via een PM)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)