Forum > Geluid

DAP mission 900 clipt als ik hem aanzet.

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
28-9-2013 18:15
Als ik het goed lees staat de versterker al een tijdje aan voordat de luidsprekers aangesloten worden. Normaal schakelt een luidspreker relais een paar seconden na aanzetten van de versterker in. In dit geval zou het relais dus al lang ingeschakeld moeten zijn. Het lijkt me sterk dat deze voor de klik kan zorgen. Wel geeft een Dc spanning een tik in de luidsprekers bij aansluiten. Zou dus kunnen dat er een kleine dc op de uitgang aanwezig is.
Lost in Music
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
28-9-2013 23:24
Als een Dap mission aangezet wordt geeft dit een eenmalig plopje (op het moment dat de clip ledjes knipperen) over de speakers (tenminste dit had ik wel in het verleden bij 2x mission 1500).
Volgens mij zijn de versterkers inderdaad niet voorzien van een normaal relais wat schakeld (tenminste niet met een magnetisch geschakeld relais).
Charles coenraadStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2013
Laatste: 2-1-2014
Berichten: 7
29-9-2013 12:28
Er zit echt geen relais in. Het is niet zo dat de versterker al een tijdje aan staat als ik de speakers aansluit. Ik hoor echt wel of er een relais schakelt en weet ook wel hoe een relais eruit ziet. Eindtorren zijn niet kapot want de versterker doet het verder goed. Ik vind de verklaring van de voedingselco's een goede en ga dat proberen.

Bedankt voor alle feedback,

Charles
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
30-9-2013 09:10

charles coenraad schreef:

Als ik de versterker aanzet zonder speakers spreekt de clipbeveiliging niet aan. Als ik dan de speakers aansluit hoor ik een lichte klik in de speakers en is werkt de versterker OK.
Die klik uit de speakers zou er niet mogen zijn. Dat duidt namelijk op een aanwezige DC spanning (en meer dan een tiental mV mag deze niet bedragen).

Met een DVM op DC stand kun je deze spanning meten. Wat is de DC spanning op de uitgang (gemeten over de aangesloten luidsprekers die pas aangesloten zijn nadat de versterker aangezet was)?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Charles coenraadStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-9-2013
Laatste: 2-1-2014
Berichten: 7
5-10-2013 23:16
PROBLEEM OPGELOST??Er is geen noemenswaardige DC op de uitgang (10 mV ongeveer). Ik kom er nu achter dat het low filter het probleem geeft. het low filter stond in wat het probleem oplevert. als ik het low filter uitschakel is er niets aan de hand. Begrijpen doe ik het niet maar het probleem is opgelost.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)