Forum > Geluid

[Advies] Speakers + versterker

(63 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
27-6-2013 19:55
Actief heeft wel een aantal voordelen op passief.

Actief heeft meestal een ingebouwde limiter waardoor je je speakers niet zo snel kapot speelt, iets dat met een passief setje toch al sneller voorkomt. Als er in je passieve set de versterker kapot gaat ben je ook niks meer. Daarbij is een versterker of speaker op een week of twee wel gemaakt denk ik zo, zo lang kun je ze toch wel missen, niet? En je hebt je oude set dan nog...
Enfin, de aanbiedingen komen je al tegemoet!
Free beats!
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
27-6-2013 20:26

Hollender schreef:

Actief heeft wel een aantal voordelen op passief.

Actief heeft meestal een ingebouwde limiter waardoor je je speakers niet zo snel kapot speelt, iets dat met een passief setje toch al sneller voorkomt. Als er in je passieve set de versterker kapot gaat ben je ook niks meer. Daarbij is een versterker of speaker op een week of twee wel gemaakt denk ik zo, zo lang kun je ze toch wel missen, niet? En je hebt je oude set dan nog...
Enfin, de aanbiedingen komen je al tegemoet!
Daar heb je gelijk in, toch heb ik het op de één of andere manier liever een passief setje. Gaat dat bijv überhaupt wel werken met het aansluiten op een computer van actieve speakers? Vindt het toch fijner om een losse versterker erbij te hebben. Zal mijn gebrek wel zijn :P
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
27-6-2013 21:58
Ik heb zelf ook liever passief, niet echt een idee waarom. Misschien omdat het een vertrouwd gevoel geeft door de klassieke opstelling?
Free beats!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
27-6-2013 22:38
Als ik zie wat je met bv het simpel setje EON's dat ik nu verkoop omdat we de EON 315 hebben gekocht kan doen, dan snap ik niet dat je met laag budget nog passief wil kopen
ChaosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-1-2010
Laatste: 18-7-2013
Berichten: 21
27-6-2013 23:22

bomdes schreef:

Als ik zie wat je met bv het simpel setje EON's dat ik nu verkoop omdat we de EON 315 hebben gekocht kan doen, dan snap ik niet dat je met laag budget nog passief wil kopen
Hmmm, miss moet ik me toch ook wat meer in actief gaan verdiepen nu iedereen er over begint. Als actief zo perfect is, waarom draait dan niet iedereen hiermee? wat zijn precies de grote voordelen? en hoe zit het met het koppelen van zon systeem met een computer?
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-6-2013 08:31
voordelen:

- de amp zit in de speakers, makkelijker transport
- de amp is afgesteld op de speakers en is netjes begrensd
- om aan te sluiten op een computer heb je eigenlijk niet meer nodig dan een kabeltje van minijack naar 2x XLR of 1/4 jack (wat er op je speakers zit, sommige hebben zelfs RCA). beste is wel van een externe geluidskaart te gebruiken met XLR uitgangen om storing te vermijden, maar at heb je met passief ook
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
28-6-2013 08:35
Je kunt in de meeste gevallen gewoon vanaf je computer (met een kabel verloopje) direct naar je actieve speakers.
Mooier is als je er nog een klein mengpaneeltje tussen doet, dan heb je wat meer controle over volume en equaliser, en kan je evt. nog een microfoon oid aansluiten.
Zeker voor kleine setjes scheelt het gewoon ruimte, tijd en een hoop gedoe als je actief draait.
Gewoon de speakers op een statiefje zetten, 2 stekkers inpluggen, en je kan feesten!
Meeste actieve speakers hebben ook ingebouwde limiters, dus blijft de boel ook beter heel als het eens wat te enthousiast gaat.

Voor uitgebreidere sets is actief niet altijd even praktisch, maar voor jouw toepassing is het perfect.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
28-6-2013 08:36
Nadelen:
- versterker kapot, alles weg, reparatie vaak nutteloos
- bij buitenevenementen staat ook je versterker buiten, iedereen kan er bij
- je versterker kan je lastiger in de gaten houden, je ziet hem immers vaak niet
- minder flexibel, zomaar een kastje bijprikken kan niet; evenals andere speakers lenen/huren
- altijd 2 kabels trekken naar je speakers
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
28-6-2013 09:01

Frank76 schreef:

Nadelen:
- versterker kapot, alles weg, reparatie vaak nutteloos
- bij buitenevenementen staat ook je versterker buiten, iedereen kan er bij
- je versterker kan je lastiger in de gaten houden, je ziet hem immers vaak niet
- minder flexibel, zomaar een kastje bijprikken kan niet; evenals andere speakers lenen/huren
- altijd 2 kabels trekken naar je speakers
- dat is met passief ook zo, alleen valt er hier maar 1 speaker uit. reparatie is bij passief even nutteloos. een versterker fixen of een speaker reconen is bij beide hetzelfde.
- klopt, maar normaal staan je speakers hoog genoeg dat ze niet zomaar kunnen gaan prutsen
- waarom is dit nodig? als je er zelf op draait kan je toch prima beheersen dat je niet gaat clippen
- waarom zou dit niet kunnen? je kan namelijk makkelijker 2 extra actieve speakers zetten, dan passieve. bij passief moet je zien dat je dezelfde speakers hebt, dat je versterker het aankan, etc... . Bij actief kan je gewoon linken en klaar (hoewel het aangeraden is hier ook geen modellen/merken te mixen)
- daarvoor bestaan combokabels met XLR en stroom in 1 kabel.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
28-6-2013 09:31

bomdes schreef:

- dat is met passief ook zo, alleen valt er hier maar 1 speaker uit. reparatie is bij passief even nutteloos. een versterker fixen of een speaker reconen is bij beide hetzelfde.
- klopt, maar normaal staan je speakers hoog genoeg dat ze niet zomaar kunnen gaan prutsen
- waarom is dit nodig? als je er zelf op draait kan je toch prima beheersen dat je niet gaat clippen
- waarom zou dit niet kunnen? je kan namelijk makkelijker 2 extra actieve speakers zetten, dan passieve. bij passief moet je zien dat je dezelfde speakers hebt, dat je versterker het aankan, etc... . Bij actief kan je gewoon linken en klaar (hoewel het aangeraden is hier ook geen modellen/merken te mixen)
- daarvoor bestaan combokabels met XLR en stroom in 1 kabel.
Bomdes, jij bent blijkbaar erg gecharmeerd van actief, ik totaal niet. Toch even reageren.
- Wij hebben nog nooit een kapotte speaker gehad, wel een kapotte versterker. Gelukkig kan je dan in ieder geval verder. Een spare versterker neem je eenvoudig mee of je gaat naar 1 kanaal toe met 2 speakers. Reparatie van een fatsoenlijke versterker is vaak zinvol.
- Dus jij zet in de regen een actieve speaker? En hoe veilig staat een speaker op een statief van 2,5 meter? Ik praat hier niet over een drive-in show, maar bijvoorbeeld presentatie.
- Hoeveel mensen draaien hier NIET vol in het rood? En als dat er zo weinig zijn, waarom gaat er dan zoveel kapot en zie je over DJ's vol in het rood draaien (zelfs de profs)
- Niet eens, een passieve speaker plug je er zo bij, actief is weer 2 kabels (of een dikke combikabel), extra stroom, extra risico op bedieningsfouten etc etc.
- Dan nog moet er stroom naartoe, of heb jij een mixer met 10 schuco uitgangen?

Als je altijd hetzelfde kunstje doen, in dezelfde setup, dan kan ik de keuze voor actief snappen.
In vaste installaties sowieso nooit en bij veel wisselende setups voor presentaties en buiten evenementen ook niet.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)