Forum > Geluid

setup geluidset

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
19-3-2013 17:14
allereerst bedankt voor de snelle reacties! als ik het nu allemaal op een rijdje zet dan word het als volgt:
van mixer na eq na crossover na versterkers, alles gewoon stereo aansluiten. de crossover in de buurt van de 150hz zetten en dan eerst het volume iets bijstellen en dan afmaken met de eq. heb ik het zo goed?

p.s. sorry voor het beroerde nederlands, ben de tablet vergete dus zit al de hele dag op.telefoon en dat is niet echt handig
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
19-3-2013 18:02
Dat is wel de volgorde.
Eerst EQ vlak zetten, dan spelen met crossover frequentie (dat kan gewoon als alles draait, zou volume wel beperkt houden)
vervolgens met EQ nog wat bijstellen.
Waar zit je? Wellicht een forumlid dat je kan helpen of eens een analyse kan maken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
20-3-2013 13:18
Oke dan ga ik dat proberen. Ik zit in harskamp, ik ga er morge avond al mee bezig denk ik, ik zal laten weten of het wil lukken.
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
20-3-2013 14:57
Ik match het crosspoint vaak met een kickdown vst die ik op de computer draai. Oftewel een wavevorm sinus die op hoge frequentie begint en lineair naar lage Hz eindigd, echter wel op hetzelfde volume! Vanuit mijn producing achtergrond kan ik dus zo'n sinus sweep maken en dat als sampletje op een CD zetten o.i.d.

Dan is het gewoon iteratief je crossover point vaststellen met een willekeurige demping en dat sampletje afspelen. Als je merkbaar een dip of verluiding van je geluidsvolume hoort binnen het afspelen van de sinusvorm, dan zit er een gat of overlapping in je frequentiespectrum. Zo piel je wat heen totdat je een strak volume krijgt over het hele spectrum. Dan zit je goed!

Dit kan je het beste buiten doen zodat je reflecties tegen gaat en tevens mono om kammen te voorkomen. als het dan mono goed klinkt heb je een perfecte basis om evt. op locatie nog dingen aan te passen. Dan ligt het dus altijd aan de reflecties in de locatie en hoef je niet meer te twijfelen aan je eigen instellingen.
DjREsound
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
20-3-2013 16:57
Hoe subjectief is die methode.
Of pas jij je sweep ook aan, aan de dipjes in je gehoor??
Een Behringer DSP 8000 met meetmicrofoon koop je voor nog geen 100 euro en werkt toch een stukkie nauwkeuriger.
Daarmee kan je je set nagenoeg vlak zetten (maar wil je dan??)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjREsoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
Berichten: 479
20-3-2013 20:25
Microfoon kan ook natuurlijk, maar met enkel een goede sample kan hij op eigen gehoor een heel eind komen toch?
DjREsound
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
21-3-2013 07:27
Hoe subjectief is jouw gehoor denk je? Tuurlijk moet je iets lekker vinden klinken, maar dat doe je vaak met een (eigen) referentie CD.
Op basis van een frequentiesweep kan je naar mijn mening echt geen set afstellen. Hooguit een dipje ontdekken in je gehoor of op je CO punten.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
25-3-2013 10:22
En weer verder waar we gebleven waren,
ik ben druk aan het prutsen geweest met de crossover en eq en heb het nou (redelijk) naar me zin. ik web de master audio op de subs gezet en de dynacord over de tops. Gek genoeg maakt het kwa vermogen ( voor me gevoel) vrijwel geen verschil, wel klinken de tops nu ze op de dynacord zitten (aanzienlijk) beter dus dat laat ik mooi zitten zo! Wat me wel opvalt is dat wanneer ik het volume behoorlijk opschroef er een kleine vervorming in de top speakers zit, ik heb alles al op 0db staan en als ik ze direct op de versterker aansluit is die vervorming er niet dus dat ga ik nog even uit zoeken.
Bedankt voor zoverre!
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 694
25-3-2013 10:45
Kans is aanwezig dat het ruis is vanuit je crossover... Behringer heeft de reputatie dat hun (vooral goedkopere) apparaten nog wel eens veel storing veroorzaken...
Misschien heeft een forumlid in de buurt wel een crossovertje te leen van bv. DBX of een ander A-merk, dan kan je proberen of het probleem daar in zit.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
LachbekmelvinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2008
Laatste: 11-6-2013
Berichten: 25
25-3-2013 21:56
Ik heb vaker gehoord over ruis en behringer... eigenlijk wil ik het vervangen door een limiter, crossover en het liefst ook nog eq in 1 maar zou niet weten welke dus daar ga ik binnenkort maar eens naar opzoek. Ik heb over niet komend weekend maar het weekend daarop een bruiloft maar daar verwachten ze ongeveer 100 man dus heb ook niet het volle vermogen nodig.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)