Hulp gevraagd met Master dx500 versterker (1 kanaal vervormt)
(14 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
Dj joeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-5-2005 Laatste: 25-2-2015 Berichten: 160 | 19-3-2013 20:22 |
Hallo mede forummers, Ik heb vandaag een master dx500 versterker opgehaald bij iemand via marktplaats. Persoon zij dat de versterker kort geleden nagekeken was en er wat dingen vervangen waren en dat hij nu gewoon goed was en ik heb stom genoeg geen speakers meegenomen om te testen. Daar gekomen de versterker wel even aan de stroom gehad en ging netjes in de protect bij aanzetten en na een paar seconden schakelden de kanalen in (hoorde de relais) en de protect ledjes gingen uit. Op goed vertrouwen dus meegenomen alleen toen ik heb thuis aan had gesloten bleek het rechter kanaal niet helemaal te werken. Vervormt heel erg en zodra ik was meer signaal in ga sturen (eerste groene ledje -20db) gaat hij in de protect. Heb de verkoper gemailt maar weinig vertrouwen dat ik iets terug krijg en ongeduldig dat ik ben heb ik de versterker open gemaakt en de eindtrappen compleet uitgewisseld links en rechts en het probleem bleef alleen dan de andere kant. Toen heb ik de bovenste printen uitgewisseld om te kijken of het in de eindtrap zelf zat en toen verranderde het probleem mee. Dus de eindtrappen (gedeelte dat op het koelblok zit) is goed alleen er is iets mis met de print. Lijkt wel of er teveel signaal ingestuurd wordt. Ik heb de grote weerstanden rondom gemeten en de elco's en deze lijken in orde, verder heb ik er weinig verstand van. Weet iemand wat het zou kunnen zijn? of is er iemand die er (tegen betaling natuurlijk) naar kan kijken? Als het in de eindtrappen had gezeten had ik de hoop al opgegeven en was ik terug gereden naar de verkoper maar om nu weer 3 uur in de auto te gaan zitten en dan als nog geen versterker en een hoop benzine weg gegooit te hebben zie ik ook niet zitten. Dus ik hoop dat het iets kleins is. Ik heb wat foto's gemaakt van de amp en de print waar het om gaat: 1 2 3 4 | |
StaafStandaard Lid Uit: België Sinds: 19-8-2004 Laatste: 12-3-2019 Berichten: 57 | 20-3-2013 00:01 |
Ruststroom (Bias) niet goed ingeregeld? | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 20-3-2013 09:04 |
Staaf schreef: Ruststroom (Bias) niet goed ingeregeld?Mijn vermoeden is dat de eindtrap niet symmetrisch uitstuurt (alleen positief of negatief) en daardoor in de protect (DC) gaat bij grotere uitsturing. Oorzaak kan een ontbrekende voedingspanning zijn, maar ook een kapotte stuurtrap. Ik ken de dx500 niet, dus ik weet niet welke functies er precies op de print zitten. | |
't is maar een hobby... | |
Dj joeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-5-2005 Laatste: 25-2-2015 Berichten: 160 | 20-3-2013 15:34 |
Ja rustroom dacht ik ook gelijk aan maar zo te zien zijn ze daar ook niet aan geweest (siliconen laagje zit er nog op en is gelijk aan de andere kant dus lijkt me origineel) Maar ik heb een mailtje terug gekregen van de verkoper, deze zij van niets te weten. De versterker is vorige week bij RB sound service in stein gerepareert en er zou garantie op de reparatie zitten, op de factuur stond alleen reparatie + onderdelen. Heb zojuist even gebelt naar rb en degene die de reparaties doet was er op het moment niet dus ik moet morgen even terug bellen. Ik hoop dat hij me kan vertellen wat er vervangen is dat ik er zo mischien achter kom wat er mis is en anders wordt het toch naar Stein op en neer rijden en hun erna laten kijken. Laat hier wel weten wat het was als het opgelost is. | |
AudiopartnerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-6-2009 Laatste: 14-10-2022 Berichten: 115 | 20-3-2013 16:25 |
misschien de printen opsturen, is toch goedkoper. | |
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 20-3-2013 21:14 |
Zojuist nog even goed naar de foto's van de print gekeken: volgens mij zit de stuurtrap voor de eindtorren op deze print. Meteen een zwak punt van deze amp: connectoren tussen stuurtrap-->eindtrap en eindtrap-->feedbacklus&outputrelais. Heb betere ontwerpen gezien... De print verhuizen van de ene eindtrap naar de andere is geen goed idee: je zou dan ook de ruststroom opnieuw moeten afstellen (vanwege andere combinatie stuurtrap/eindtrap). Heb je de voedingsspanningen naar de eindtrappen al gecontroleerd (blauw-zwart=-xV en rood-zwart=+xV)? PAS OP: Levensgevaarlijke gelijkspanningen! Zijn alle pennen/bussen van de connectoren nog recht ed? | |
Dj joeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-5-2005 Laatste: 25-2-2015 Berichten: 160 | 21-3-2013 11:55 |
Hallo, Ik heb vanmorgen contact opgenomen met RB en de monteur had de hele week vrij, ik kan hem langs brengen en dan kan hij er ''mischien'' volgende week naar kijken als het niet te druk is.. Dus dan zou ik nog 2 keer op en neer moeten rijden nog 4 uur in totaal dus waar ik weinig zin in heb. Ik heb de voedingspanning even gecontrolleerd op de eindtrap zelf en dit is bij beide kanten gewoon 140V. hier gemeten Wel heb ik de uitgangen even gemeten (banaan klemmen) zonder signaal op de amp en in wissel krijg ik netjes 0V alleen als ik gelijkspanning ga meten meet ik bij het goede kanaal zo goed als 0V (0.013) alleen bij het ''defecte'' kanaal meet ik 0.4V (0.421) goede kanaal slecht kanaal is dit verwaarloosbaar? Want als ik er signaal op ga gooien gaat het goede kanaal netjes door tot zon 26V (wissel) en het rechter kanaal gaat bij 0.4/0.5V ongeveer de protect in. Komt hij dan in conflikt met die 0.4V gelijkspanning? en waar kan dit vandaan komen? De amp gedraagt zich trouwens wel steeds anders, hij blijft nu al minder lang in protect staan met opstarten en als hij in de protect schiet gaat hij vanzelf weer uit de protect op het moment dat je het ingangsignaal eraf haalt. :edit: Ik heb ook alle connectoren gecontrolleerd en deze zien er gewoon goed uit. | |
Dj joeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-5-2005 Laatste: 25-2-2015 Berichten: 160 | 21-3-2013 12:05 |
Ik heb trouwens ook gevraagd wat er vervangen was, de verkoper zij dat de eindtrappen vervangen waren en één weerstand (heb even gekeken en de eindtrappen (op het koelblok) zijn vervangen en één 5W 33ohm weerstand lijkt te zijn vervangen. Maar aan de stuurprint zou dus niets vervangen moeten zijn. | |
PvGVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 21-8-2009 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1596 | 21-3-2013 18:55 |
0.4V dc op de uitgang is NOK. De amp zal terugmoeten voor reparatie vrees ik. Ik denk dat er een stuurtor aan de negatieve kant stuk is (vanwege de +0.4V dc). | |
AudiopartnerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-6-2009 Laatste: 14-10-2022 Berichten: 115 | 22-3-2013 12:53 |
Torren zijn nog wel met een diode test door te meten, zelfs in circuit. De andere suggestie heb ik al gegeven, vanuit gaande dat dit een master reparateur is met een test versterker ter plaatse. Anders schema zoeken en type nrs en aansluitingen uitvogelen.. | |
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr. |