Forum > Zelfbouw Speakers

Advies uitbreiding/vervanging hybride subs

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
_TJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2010
Laatste: 17-2-2016
Berichten: 14
15-1-2013 09:46
Beste mensen,

Ik ben al een aantal jaar hobbymatig bezig met geluid: samen met een vriend een kleine drive-in, ik houd er van eigen geluid te hebben, als ik ergens plaatjes moet draaien.
Op dit moment heb ik als sub’s 2x Hybride Sub, van Iven (kopie Acoustic Line TSE Sub). Dit leek een tijd terug de juiste keus: een hoog rendement, en goed uit te breiden. Nu vraag ik me af of dit een juiste keus is geweest: Iven lijkt gestopt te zijn met de luidsprekerbouw en tweedehands zie ik ze nauwelijks. Toch wil ik graag uitbreiden, te beginnen met twee extra subs. Dus zoek ik andere, betaalbare opties.
Voordat ik mijn huidige subs kocht, heb ik ook zelfbouw gekeken. Ik ben redelijk handig, en vind het vooral leuk om te doen. Ik heb destijds een enkele BR118 van 18sound gebouwd, met een 18LW1300 erin. Door tijd gebrek nooit afgewerkt en meerdere gebouwd. Mijn tweede plan om mijn hybride subs te verkopen en drie BR118 bij te bouwen valt ook in het water: de 18LW1300 is niet meer leverbaar.

Ik zou graag jullie om advies vragen. Zelfbouw lijkt me leuk, en haalbaar. Het wordt waarschijnlijk een project voor in de zomervakantie, dus ik heb tijd zat om me te oriënteren. Doel: vier dezelfde subs, die ik flexibel kan inzetten: twee voor het uitversterken van een kleine band, vier voor drive-in werk. Set wordt vrijwel nooit buiten ingezet, hooguit in een tent. Ik was erg tevreden over de hybride sub, hoewel hij niet erg diep ging.

Ik heb denk de keuze uit de volgende opties:
  • Hybride sub openmaken, en exact proberen na te maken. De Ciare 18.00W3 is nog verkrijgbaar. Waarschijnlijk veel werk, maar wel het mooiste resultaat denk ik.
  • Hybride’s verkopen, en vier subs bouwen. Welk ontwerp raden jullie mij aan? De BR118 met een 18LW1400 zie ik veel voorbij komen, en simpel te bouwen (qua hoeken etc).
  • ...
Vragen / advies zijn welkom. Budget ligt niet vast, heb tijd om te sparen. Is ook afhankelijk van de gekozen optie natuurlijk.

Hoop dat iemand advies heeft.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
15-1-2013 10:10
Als je nu dik tevreden bent over je huidige subs, is het meest voor de hand liggend om er 2 bij te bouwen.
Met de kasten ernaast moet je ze volledig na kunnen meten en nabouwen.
Ben je niet heel tevreden, dan zou ik kijken naar een ander ontwerp.
Zijn er randvoorwaarden:
vervoer?
Opslag?
handelbaarheid (alleen te tillen)
stapelbaarheid?
Minimale hoogte van 2 subs voor een topje etc etc.
18 vs 15 inch is ook altijd een leuke discussie, tesamen met de tuning van de sub.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
_TJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2010
Laatste: 17-2-2016
Berichten: 14
15-1-2013 12:19
Bedankt voor je antwoord.

Nabouwen is ook mijn eerste ingeving. Met goed meten moet dit mogelijk zijn? Of zijn er andere beperkingen?

- Vervoer: totaal moet in een VW Caddy passen. Twee extra hybride's is geen probleem
- Opslag: geen issue
- Handelbaarheid: zo'n hybride kan ik met enige inspanning zelf tillen. Veel zwaarder moet het niet worden, aangezien ik vaak alleen ben.
- Twee subs moeten stapelbaar zijn, om er een top bovenop te plaatsen.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
15-1-2013 14:54
Een 18" variant van de Cubo eventueel ?
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
15-1-2013 19:06
Het is altijd lastig om een advies te geven, je zult de keuze toch grotendeels zelf moeten maken.

Ik kan enkel aangeven dat ik zelf een aantal BR118's heb gebouwd (weliswaar met de 18WL1300, helaas nog nooit vergeleken met de 1400) en ik heb hier nog nooit spijt of problemen mee gehad. Ze klinken mooi, gaan hard genoeg (een normaal feest tot ca. 150 man met sub + top per kant is absoluut geen uitdaging!) en zijn ook zeer goed handelbaar (handige 60 maat).
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
_TJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2010
Laatste: 17-2-2016
Berichten: 14
16-1-2013 12:35
Bedankt allen.

Ja, ik zou graag 3x BR118 bijbouwen, maar de speakers zijn niet meer te leveren. Dus mocht je nog een reserve 18LW1300 zoeken, laat maar weten!

Het bijbouwen van 2 hybride's lijkt inderdaad de beste optie. Ik heb overigens het bouwplan gevonden van de DAP RW 18b, welke qua ontwerp erg dicht bij de TSE sub in de buurt komt. Ik ben van plan één van mijn huidige hybrides open te maken en zorgvuldig na te meten.
Volgende vraag: hoe nauwkeurig moet dit? Als ik door meten en zagen, een paar millimeter afwijk van het model, heeft dit dan effect?
Ook wordt er in veel modellen geen rekening gehouden met handvatten e.d. Moet je deze van de inhoud afhalen?

Ik vond bijvoorbeeld deze site, waar ze (naar eigen zeggen) een TSE sub bouwen, maar wel volgens de bouwplannen van de DAP RW18b: www.innovationshow.nl/drive-in/speaker.html
Ze plaatsen hier handvatten in het ontwerp, die niet op de tekening staan. Lijkt mij een vrij cruciale plaats, of heb ik dit verkeerd?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
16-1-2013 20:04
Hoe groter de kast/ afmeting, des te makkelijker kom je met een foutje weg. Bij een kast als deze kom je met een paar mm verschil wel weg. De handvatten zullen ca. 3,5 - 4.5 liter innemen, gevolg, de kasten zullen een Hz-je minder laag gaan. Ook daar kom je wel mee weg. Zolang de fouten niet gaan stapelen zou ik me geen zorgen maken.
1-2-3-4-hoedje-van...
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
16-1-2013 22:30
Wel vreemd dat er dan op de laatste foto terugverende handles op blijken te zitten?
Niet goed, wel hard!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
17-1-2013 07:58
Als het goed is heeft Iven bij de bouw van jouw kasten al rekening gehouden met alle "verstoringen" zoals handvatten.
Exact nabouwen moet dus altijd hetzelfde resultaat opleveren.
Verende handvatten op speakers is not done. Die gaan toch op enig moment rammelen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
_TJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2010
Laatste: 17-2-2016
Berichten: 14
17-1-2013 13:40
Bedankt voor de reacties!

Die handvatten op de foto's lijken vreemd inderdaad. Ze zullen er later nog wel wat bij in hebben gezet?
Ik ging er wel een klein beetje vanuit dat Iven in de hybride's rekening gehouden had met de handvatten.

Ander vraagje: In het voorbeeld (die foto's) frezen ze de 'hoorn' in de zijkanten. Dit heeft natuurlijk een positief effect op de stevigheid van de kast, maar is het noodzakelijk? Goed lijmen, plus een aantal schroeven is ook voldoende? Of mogen er daar juist geen schroeven gebruikt worden?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)