XLR -> Tulp (gebalanceerd)
(10 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 27-2-2003 21:06 |
Mijn mengpaneel heeft voor de master uitgang XLR connectoren. Deze uitgang is gabalanceerd. Stel dat ik nu twee kabels met van die connectoren heb (gebalanceerd dus), en ik wens deze aan te sluiten op mijn stereo toren. De connectoren voor de video-ingang zijn echter tulp, dus nu gebruik ik de booth uitgang om naar de mixes te luisteren. Deze stereo heeft echter ook een aarde-schroef, die volgens de handleiding bedoeld is om een uitwendige antenne op te aarden. Graag had ik geweten of het mogelijk is de aarde-draden van de gebalanceerde kabels op deze schroef aan te sluiten, zodat het geheel geaard is en vrij van storingen veroorzaakt door eventuele magnetische velden (stroomdraden). Alvast bedankt. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 27-2-2003 23:55 |
zoek eens met de zoekoptie in ons forum. Bijvoorbeeld met zoekterm XLR of gebalanceerd. Het is al vele malen behandeld. Je kan ook bij de techtalk op deze stie kijken. Daar word je ook wijzer van. www.new-line.nl/default.asp?i=5 | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 28-2-2003 00:11 |
Snake schreef: Mijn mengpaneel heeft voor de master uitgang XLR connectoren. Deze uitgang is gabalanceerd. Stel dat ik nu twee kabels met van die connectoren heb (gebalanceerd dus), en ik wens deze aan te sluiten op mijn stereo toren.En anders: Pin-1 naar de ring van de tulp, Pin-2 naar de tip van de tulp. Bij electronisch gebalanceerd uit blijft Pin-3 zweven. Heb je een trafo gebalanceerde output (zie je vaak op mixers in het >>10.000 euro segment) dan wordt Pin-3 verbonden aan de ring van de tulp en blijft Pin-1 zweven. Maar doe jezelf een plezier en pak gewoon een ongebalanceerde output. TIP: Als mensen vragen hebben over bepaalde producten, neem dan EVEN de moeite het merk en type product erbij te zetten. Dat had mijn bovenstaande tekst met een factor 4 kunnen inkrimpen! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 28-2-2003 10:25 |
Mengpaneel: Tacam XS-8 Ik heb wel degelijk de (uitstekende) zoekfunctie op de site gebruikt en vele onderwerpen hierover gelezen, maar mijn vraag kwam echter nog niet ter sprake. Ook heb ik de techtalk hierover bestudeerd, maar helaas werd ik er niet veel wijzer uit. Daarom dat ik hier zelf m'n vraag geformuleerd heb. Ik heb inderdaad een tulp uitgang (booth) die nu aangesloten is op die stereo. Ik had gewoon graag geweten, als ik de aardedraden van de kabels op die massa-aansluiting connecteer, het signaal dan gebalanceerd is? groeten | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 28-2-2003 10:56 |
Met een tulpaansluiting is het signaal nooit gebalanceerd. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 1-3-2003 19:53 |
Bedankt voor de uitleg. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 2-3-2003 09:24 |
Goed, iets uitgebreider nog. Een signaal is alleen gebalanceerd als zowel de uitgang (bijv. van je mixer) als de ingang (bijv. een recorder of versterker) gebalanceerd zijn. Deze aansluitingen *moeten* 3-aderig zijn, omdat het gebalanceerde signaal bestaat uit een + (positief of hot), een - (negatief of cold) en een aarde (gnd). Het signaal loopt door een kabel met 2 aders (1 voor + en 1 voor -) en een mantel (voor gnd). Een stereotoren met tulpingangen is niet gebalanceerd. Zelfs al heeft je mixer wel gebalanceerde uitgangen, dan nog stopt het daar dus. Voor gebalanceerde in- en uitgangen wordt meestal per kanaal een XLR (soms een stereo jack) gebruikt. Dat wil trouwens niet zeggen dat als een apparaat XLR of Jack connectors heeft deze *dus* gebalanceerd zijn...! Topic verplaatst van Algemeen naar Geluidsforum | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 2-3-2003 10:34 |
Dat wist ik eigenlijk al (heb de uitleg in andere topics al gelezen), maar toch bedankt voor de moeite. Groeten. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 2-3-2003 16:51 |
Even ter aanvulling op het verhaal van Victor: De afscherming is, bij een correcte gebalanceerde verbinding NIET onderdeel van die verbinding! En meest belangrijk om te begrijpen waar het om gebalanceerde verbindingen gaat: Balanceren heeft geen moer te maken met signalen, het heeft ALLES te maken met impedanties. Zelfs een gemiddelde vers afgestudeerde HTS'er maakt gegarandeerd deze denkfout (been there, done that ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SchoutenStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 11-6-2012 Laatste: 27-11-2012 Berichten: 7 | 12-6-2012 11:47 |
Schematische weergaven van aansluitproblemen/storingen van kabels. docs.google.com/folder/d/0B-9W2kZIvpjwMnpxQ09ySnYtNTg/edit Met vriendelijke groet, Gijsbert | |