Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 207 van 250)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
14-5-2012 20:16
Wat lees ik hier allemaal joh? Band mixers inprikken in dj tafels? Bandjes mono uitsturen?

Vooropgesteld dat je dit soort problemen met communicatie al voorkomt.

Als ik een drive-in show neerzet met dj en disco PA setje, en er blijkt later ook een bandje te komen, dan gaat de band mixer gebalanceerd naar de processor, en prikt de dj in op de band mixer. Als dj/tech zijnde overleg je gewoon met de band tech dat inprikken prima is, zolang ie maar respectvol is naar jouw PA setje en naar het bruidspaar qua volume. Jij als dj/tech bepaalt het volume, omdat het jouw set is. Band tech is te gast, en heeft gewoon te luisteren. Daar kan nooit discussie over ontstaan.

Geven en nemen, het kan zo makkelijk zijn.
Vergeet niet te lachen
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
14-5-2012 20:38
Een probleem is dat de band soms eerder weg is dan dat de DJ klaar is met draaien. In dat geval neem ik gewoon een extra mixertje mee of gaat de band inderdaad via de DJ tafel (gebalanceerde verbinding en een fatsoenlijke DJ menger zijn dan natuurlijk een must). Ook omprikken is soms een goede optie.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
14-5-2012 20:48
Ik snap het probleem wel, ik ben dan ook steeds weer heel blij met met mijn D&R clubmix, want daar zit je nooit mee om een kanaaltje verlegen, en ook genoeg monitor uitgangen happy :)

Een gemiddelde DJ mixer heeft daar meestal de kanalen niet voor vrij.
De oplossing daarvoor is een extra mixer tussen de DJ mixer, en je versterkerrack.
Twee gebalanceerde lijntjes naar de dj mixer en twee gebalanceerde lijntjes leg je klaar voor de band.
En de uitgangen van deze mixer gaan naar je versterkerrack.

Verder is je opstelling een kwestie van communicatie met je opdrachtgever, NIET met de band!
Dat komt pas nadat jij je rol duidelijk hebt bij de opdrachtgever.
De opstelling van je show komt volgens de wensen van de opdrachtgever.
Als de band het daar niet mee eens is, gaan zij maar in overleg met de opdrachtgever.

Uiteraard overleg je dit soort zaken wel enkele dagen voor het feest, en niet nadat je al opgebouwd bent sneaky :V

Het is overigens niet abnormaal dat jij voor het inpluggen van de band een (kleine) extra vergoeding vraagt.
Als je dat niet doet, vind men dat de volgende keer vanzelfsprekend dat die mogelijkheid geboden kan worden, zonder extra vergoeding.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
14-5-2012 21:40
Probleem 1:
Kabels klaarleggen vanaf de Rodec welke de band in de uitgangen van hun tafel mogen steken. Onder het kanaal bij de DJ stukje gaffa met daarop de tekst BAND zodat de DJ deze omhoog kan schuiven als het zover is en weer dicht als ze klaar zijn. De DJ is misschien niet technisch maar weet hopelijk toch wel hoe een fader werkt.
Allemaal dank voor de reacties. Bovenstaande lijkt mij nog de beste en makkelijkste oplossing.
Uiteindelijk houdt voor mij dit feest in: DJ set zetten met kleine geluidset en truss-setje, dit zijn standaard sets voor deze DJ, dus ook aan een standaard prijs. Alle ideeën van extra mixer, DJ laten inprikken op de mixer van de band en deze naar mijn geluidssetje zijn niet praktisch owv geen extra geld voor extra materiaal, en ikzelf ben niet aanwezig om DJ om te prikken van en naar mixer van de band.
Ervaring met geluidstechniek is bij de band niet echt aanwezig zo te horen, is meer een gelegenheidsoptreden.

Ik weet dat het beter is om band rechtstreeks op de processor te laten inprikken, heb ik ook een keer gedaan via een splitter, gewoon keihard gesoldeerd. In principe werkt dit goed, maar het probleem was dat een rodec mx180 een zeer hoge output heeft, mijn processorinput staat dus op -9db zodat bij rodec in het rood de versterkers net aan de clip zitten. Hierop kwam de band met een hobbybobby mengtafeltje aandraven wat bij het minste al in de clip zat maar niet genoeg output had om iet of wat vemrogen uit de versterkers te halen.
Uiteindelijk waren ze behoorlijk pissed omdat ik mijn processor niet wilde unlocken om de ingangen omhoog te krikken, inpluggen op de rodec mixer wilden ze niet omdat het cinch ingangen zijn.
Sorry gasten, take it or leave it, hebben ze zelf hun setje maar uit de bus gehaald.
Probleem 2:
Heb je de opdrachtgever/ceremoniemeester al benadert over de opstelling?
Waarom zou jij die beslissing/verantwoording moeten nemen/dragen.
Meedenken is altijd goed maar als je twijfelt vraag je toch gewoon naar de wensen.
Opdrachtgever is voor mij de DJ, zijn opdrachtgever is het bruidspaar, ceremoniemeester is niet aanwezig.
VascoStandaard Lid
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
14-5-2012 23:02
Probleem 2:
Is dan voor de DJ, meedenken is altijd prima maar hij moet de vraag bij het bruidspaar leggen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
15-5-2012 08:01
Heb je wel een extra mixer?
Want hoeveel kost het nu extra om zo'n ding er tussen te verhuren?
Bij mij kost dat 25 euro.......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 22-11-2024
15-5-2012 08:17
Een behringer 802 volstaat prima voor dit soort dingen, en deze kosten echt de wereld niet!
Niet goed, wel hard!
BomdesStandaard Lid
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
15-5-2012 09:02
uiteraard, spendeer je een kapitaal aan een goeie rodec, ga je die sound lekker verzieken met een appel-en-ei behringer ding.
Er staat hier op het forum nog een prima mitec performer te koop, kost de kop niet en bij gastbands ben je meteen verzien van je eigen materiaal.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
15-5-2012 09:15

bomdes schreef:

eel meer budget-minded amps hebben zowel jack als XLR in. Daarmee kan je prima een dubbel paneeltje maken.
En anders moet je idd er een matrix mixer tussen zetten.
Als je die ingangen dan gelijktijdig gebruikt dan vormt het ene aangesloten apparaat een kortsluiting voor het andere aangesloten apparaat (de kortsluiting zijnde de uitgangsimpedantie van het andere apparaat). Absoluut niet wenselijk; zeker als je dingen zoals geluidskwaliteit hoog in het vaandel wilt hebben...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SubsystemStandaard Lid
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
15-5-2012 09:36

Tom schreef:

Heb je wel een extra mixer?
Want hoeveel kost het nu extra om zo'n ding er tussen te verhuren?
Bij mij kost dat 25 euro.......
Heb hier extra mixers staan, kleine Behringer, Allen&Heath, kan er ook bij gezet worden voor 25€ extra.

Punt is dat dit feest maanden geleden is vastgelegd met een bescheiden set owv budgetredenen, geen enkel probleem, klant is koning!
Nu komen ze een week op voorhand met het hele verhaal van de band af, met allerhande verzoekjes van de band ivm materialen etc...
Mijn standpunt is duidelijk: zonder extra geld geen extra voorzieningen, hoe lullig en moeilijk het optreden voor de band ook gaat zijn. Inpluggen mogen ze, maar dan via de DJ mixer.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)