Forum > Geluid

Koppelen mixers

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-11-2024
19-4-2012 05:58
Is het mogelijk om twee pa mixers te koppelen met elkaar?
Stel dat je twee kleinere mixers hebt en je krijgt een klus waarbij je ineens veel kanalen moet hebben, bijvoorbeeld om een grote band te versterken. Is het dan mogelijk om de master van mixer 1 op een stereokanaal van mixer 2 te zetten?
Als dat gaat, zijn hier dan nadelen aan verbonden?
Free beats!
ChickenLittleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
19-4-2012 06:40
Je kan een mixer op een kanaal van je andere mixer zetten. Wel moet dat kanaal 0db uitsturen anders klinkt het geluid van je ''hoofdmixer'' veel zachter dan de andere.

Kan je ons misschien vertellen welke mixers je wilt koppelen? Sommige tafels hebben nog een extra ingang die met 0db richting de master gaat!
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
19-4-2012 07:41
De door jou omschreven manier heeft als groot nadeel dat je geen groepen en dergelijke kan gebruiken (anders dan tafel 1 en 2).
Er zijn wel diverse mixers die op de bus koppelbaar zijn. Voor de Mixwizard zijn hier setjes voor verkrijgbaar.
Heb hier Mitec Performer tafels staan (in de verkoop overigens) die op de bus koppelbaar zijn. Gebruiken we regelmatig en werkt prima.
Voordeel is dat alle functionaliteit van dubbele master, subgroepen, auxen, monitor kanalen etc gewoon werken.

Eenmalig project: huur een geschikte tafel.
Meermalig: koop een tafel die groot genoeg is of 2 die koppelbaar zijn.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 22-11-2024
19-4-2012 08:26
Even expliciet het nadeel van alleen main out door linken: je krijgt een kanaal van de ene mixer niet op een monitor/aux send op de andere mixer. Een keertje kun je daar wel omheen werken door bijv alle kanalen die op een monitor moeten (bijv vocals+toetsen) op dezelfde mixer te zetten, maar voor structureel gebruik erg onhandig.

Als je dit vaker nodig hebt, zou ik een grotere mixer aanschaffen of twee indentieke mixers waarbij alle bussen gelinkt kunnen worden (bijv de digitale Presonus StudioLive 16.4.2).
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
19-4-2012 16:36
Ik overweeg de aanschaf van een A&H Zed 14. Deze gaat voornamelijk voor (mobiel) studio gebruik en als pa mixer op fuiven dienen. Dan heb ik 6 mono kanalen en (voor mij belangrijk) 4 stereo kanalen. Ik heb getwijfeld tussen een Behringer Xenyx met meer kanalen en de Zed 14, maar denk met de A&H een betere geluidskwaliteit en betrouwbaarheid in huis te halen. Voorlopig voldoet deze mixer dan ook ruimschoots aan mijn eisen. In de toekomst gaat er sporadisch eens een band of ander klein optreden mee gedaan worden, echter heb ik hier nog te weinig kennis voor. Vandaar dat ik misschien wil experimenteren en dan tijdelijk een tweede mixer er bij zet om het gebrek aan kanalen te compenseren. Als dat meevalt is de aanschaf van een grotere mixer te overwegen.
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
19-4-2012 16:37
Overweeg eens de Mixwizard series. De ZED series is al meer over geschreven en zijn duidelijk een slag minder dan de WZ's.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
ChickenLittleStandaard Lid
Sinds: 2-4-2012
Laatste: 13-7-2013
19-4-2012 19:42
Ik heb vroeger een XENYX X2442 gehad. Het was niet de beste, maar hij deed wat hij moest doen. Er was een kleine ruis, maar die was bijna niet te horen. Tenzij je voor de speakers ging staan.

Maar het is wel beter om de budget ''stap'' over te slaan, en door naar de betere spullen!
HollenderVIP Lid
19-4-2012 20:56
De Wizard is geen optie voor mij, past niet binnen het budget. Tweede hands heb ik ook overwogen maar meestal is er bij een gebruikte mixer wel ergens iets dat niet helemaal koosjer is. Het moet geen topmateriaal zijn, maar moet wel aan een aantal criteria voldoen. Onder andere minstens 5 mono kanalen (voor micro's) en minsten 4 stereo kanalen om voldoende spelers aan te kunnen sluiten. Liefst een lage ruisvloer en een fatsoenlijke klank. En als het gaat moet dat allemaal zo voor een paar jaar blijven!
Free beats!
PvGVIP Lid
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 22-11-2024
19-4-2012 23:47
Mijn mening: Er staan nu een heleboel prima 2e hands mixers te koop omdat veel bedrijven/bands op digitaal overgaan. Het is erg zonde om dan nu een nieuwe kleine instapper te kopen: zodra je de doos opent, heb je de helft afgeschreven. Dus ik zou kijken naar een goede kwaliteit gebruikte mixer of een nieuwe digitale instapper. Ik weet niet wat voor studiowerk je er mee gaat doen, maar digitaal kan dan erg handig zijn (meersporen opname).
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
20-4-2012 06:10
De studio is meer bepaald een radio studio. Als we een uitzending op locatie doen moet er in principe iedere leek mee kunnen werken. Als de tafel verhuurd gaat worden dan is dat meestal iets in de trant van een scoutsfuif, dus ook hier liefst weer niet te gecompliceerd.
Ik heb de tweede hands alternatieven al eens bekeken, maar meestal zijn dat tafels met een hele hoop kanalen (die ik voorlopig niet nodig heb) waardoor zo'n ding onnodig groot wordt. Ook zijn dat vaak tafels die uit een veel hogere prijscategorie komen en dus gebruikt nog een veelvoud van een nieuwe Zed kosten. En als ik al een interessante mixer zou zien, dan lijkt het me nog een beetje riskant om die van een wildvreemde te kopen met het oog op verborgen gebreken. Er zitten zoveel knoppen en schuiven op dat een gebrek vaak pas veel later aan het licht komt.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)