Forum > Licht

Multidim Mk2 problemen

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
9-12-2009 23:40
Ga aub eerst even lezen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
10-12-2009 00:02
Oké, laat de laatste vraag maar zitten happy :)
En aangezien er heel veel topics zijn over de Multidim, ik die bijna allemaal heb doorgelezen, en daar mijn antwoord reeds nog niet gevonden had dacht ik, ik vraag het hier happy :)

lj-thijs
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
10-12-2009 10:57

lj-thijs schreef:

Ik heb ook een aantal vragen over de Showtec Multidim Local Control. Als ik via DMX dim, branden de lampen niet stabiel. Als ik mijn DMX-tafel uitzet is dit probleem weg. Het is dus óf me DMX-tafel óf het feit dat ik XLR-kabels gebruik. Maar indien ik handmatig, via de schuifjes op de dimmer zelf in P:17 de lampen dim, branden deze eveneens niet stabiel. Heeft iemand anders dit ook?
Kan komen door variaties in de netspanning (weinig tot niets aan te doen).

Kan ook komen doordat de fader in kwestie tussen 2 waardes flipt. Op tafels die de DMX waarde kunnen tonen op een schermpje kun je dit zien (de waarde verandert dan steeds).
En ik had nog een vraag over het gebruik van de dimmer als switchpack. 0-127 is dan 0% en 128-255 is dan 100%. Maar kan ik dan ook zaken zoals rookmachines, lichteffecten en dergelijke aansluiten? Alvast bedankt.
Liever niet te exotische dingen aansluiten EN je dient te letten op de maximale belastbaarheid (waarbij inductieve belastbaarheid vaak lager is dan de ohmse belastbaarheid) EN dingen zoals lekstromen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
10-12-2009 12:03
Met andere woorden: geen rookmachines, zware stroboscopen, dmx-gestuurde lichteffecten en dat soort zaken. Rookmachines hebben vrijwel altijd een afstandsbediening (soms dmx, soms een draadgebonden remote). Stroboscopen idem. Deze apparaten sluit je gewoon aan op een vaste spanning en bedien je dan via hun afstandsbediening of dmx.

Eenvoudige lichteffecten zonder dmx-aansluiting en zonder eigen afstandsbediening kan je bijna altijd wel aansluiten op een switchpack.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
10-12-2009 19:36

Dré schreef:

Kan komen door variaties in de netspanning (weinig tot niets aan te doen).

Kan ook komen doordat de fader in kwestie tussen 2 waardes flipt. Op tafels die de DMX waarde kunnen tonen op een schermpje kun je dit zien (de waarde verandert dan steeds).
Ik denk dat het 't eerste probleem is dan. Een fader die flipt tussen twee waarden heb ik niet zoveel last van. happy :)

In ieder geval bedankt Dré en Victor voor jullie reacties.

lj-thijs
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
23-6-2011 18:50
Ik heb een probleem met 3 multidimmers, het gaat om een MK1 's en een MK2 met hetzelfde probleem.

Het probleem heeft een onbekende oorzaak, maar het komt er op neer dat deze dimmer nog wel hun ingebouwde chases kunnen uitvoeren, maar niet meer op DMX werken.

De derde dimmer, een MK1, werkt nog wel op dmx en ook op zijn ingebouwde chases.
Echter stuurt deze geen stroom meer uit, de parren gaan dus niet aan, maar in plaats daarvan reageren bepaalde delen van de display op het signaal. Als ik bijvoorbeeld een chase maak waarbij de kanalen om de beurt knipperen, gaan de letters/cijfers op de display dit doen.

Weet iemand of deze problemen oplosbaar zijn door het vervangen van bepaalde onderdelen, of moet ik complete printplaten gaan vervangen?
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 24-9-2024
Berichten: 136
20-7-2011 17:56
Kwam er laatst achter dat bij mijn Multidim MKII zijn instellingen vergeet. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Het gaat om het model met zwarte wcd's met klepjes en geen mic op de voorkant.
Het is net even een ander model print enzo als de witte wcd versie met mic in de midden, die heb ik ook. Ik dacht even wat uit te gaan wisselen maar de een heeft wel voetjes en de ander niet.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
21-7-2011 09:06
Zoek naar een batterij of een goldcap. Controleer in het geval van de goldcap ook het laadcircuit en vervang, indien nodig, de batterij of goldcap.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
22-11-2011 08:44
Even een kleine kick van dit topic,

2 of 3 weken geleden is er een lamp geklapt. Gevolg: zekering en lamp kapot. Nu had ik afgelopen vrijdag avond even tijd om er naar te kijken, dus toen heb ik gelijk de zekering vervangen voor een zelfde (6,3 ampere uit mn hoofd gezegd). Een nieuwe lamp er in, en gelijk even getest. Het kanaal brand gelukkig weer, alleen nu het grote probleem:

het kanaal brand nu constant. Ook als ik het kanaal via de DMX helemaal op 0 zet blijft hij 100% branden. En het meest bijzondere, als ik de hoofdschakelaar onder op de multidim uit zet, blijft het kanaal ook branden. Het kanaal heeft dus een flinke klap gehad denk ik shocked 8O
Garantie heb ik niet meer.

Wat zou dit probleem kunnen zijn denken jullie? (ps. ik ben niet overdreven technisch, kleine reparatie's lukt me nog wel, maar daar houd het dan ook wel op).
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
D-LIGHT-PROJECTSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-11-2011
Laatste: 25-2-2012
Berichten: 13
22-11-2011 09:01
Door je defecte lamp is je triac defect gegaan. Helaas zal je zekering net iets te traag zijn doorgesmolten waardoor je triac een stroom te verwerken kreeg waarvoor deze niet is gemaakt. Door te grote warmte (triac is halfgeleider) is deze defect gegaan. Er is nu constant een kortsluiting tussen de 2 vermogenpinnen die in serie staat met de lamp. Je lamp krijgt als het ware continu voeding door een schakelaar die altijd gesloten blijft. Zelfs als de derde pin aan de triac zegt "niets doorlaten" dan blijft de triac dit doen.
Led there be light?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)