vraag over renoveren / ombouwen Martin Robocolor 2 set
(8 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
HobbyBobStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-7-2011 Laatste: 27-8-2011 Berichten: 2 | 19-7-2011 12:39 |
Hallo forumgenoten, mijn naam is HobbyBob en ik ben nieuw hier op het forum, ik heb eigenlijk een speciale vraag, waar ik eigenlijk niet precies weet waar ik terrecht kan. Ik heb al heel lang een robocolor 2 set van Martin in mijn bezit. De fixtures zijn erg gebruikt maar werken nog wel (momenteel niet meer in gebruik). Zij maken gebruik van 110 volt lampen per 2 in serie. De lampen zijn duur vergeleken met gewoon ELCtjes en gaat er eentje dan gaat de andere van het paar ook stuk. Ik heb de stuurunits, die met DMX per unit 4 lampen aansturen, en ik heb ook nog een oude set stuurunits die nog gebruik maken van het martin protocol. Nu had ik al eens van een vriend begrepen dat het theoretisch mogelijk moet zijn met twee units 1 voeding te maken waardoor je gewoon goedkope 250 watt, 230 volt ELC lampjes kan gebruiken. De vraag is alleen of de bundel van de ELC wel overeenkomt met de bundeling van een origineel lampje. Maar zo op het oog verschillende de lampjes niet erg in uiterlijk. als ik opsom wat ik eigenlijk zou willen met deze set, dan kan ik moeilijk inschatten of het kijkend naar het totaalplaatje aan kosten voor het opknappen misschien niet handiger wordt om een compleet nieuwe set colorchangers aan te schaffen. Ik hoop natuurlijk dat het nog wel binnen een redelijk budget te doen is, want ik vindt deze colorchangers echt heel tof. Dus ik hoop dat jullie kunnen adviseren. Ik ben zelf handig met hout, echter lampen opknappen lijkt mij lastig. Zeker de elektronica, de behuizing zou met wat tips denk ik wel moeten lukken. Ik zou graag: - de behuizingen van de fixtures en de sturing opgeknapt willen hebben (maar weet niet hoe het beste). - de bekabeling vernieuwd en de connectoren van de sturing naar de fixtures nieuw en verbeterd (DMX heeft zo`n klikje, lijkt me beter dan dit) - de DMX aansluitingen vernieuwd (voor de zekerheid). - alle loopwerkjes intern, motoren etc. nagekeken en eventueel vervangen. - de sturing (voeding) geschikt maken voor ELC 250watt/230volt ipv de originele 110 volt/200 watt, gebruik makend van de originele sturingkastjes en de set extra oude protocol kastjes. - de onderdelen van de sturing ook nakijken, verbeteren en slechte solderingen nalopen. Dit alles zodat de set weer een paar jaartjes betrouwbaar dienst kan doen. Zie ik ze nou vliegen of is het reeel. Zoals de setjes nu zijn is het in ieder geval geen gezicht. alvast bedankt voor de moeite, HobbyBob | |
LiveCommanderStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-7-2011 Laatste: 14-10-2011 Berichten: 4 | 19-7-2011 14:11 |
HobbyBob schreef: Ik heb al heel lang een robocolor 2 set van Martin in mijn bezit. De fixtures zijn erg gebruikt maar werken nog wel (momenteel niet meer in gebruik). Zij maken gebruik van 110 volt lampen per 2 in serie. De lampen zijn duur vergeleken met gewoon ELCtjesENH voor EUR 10,80 van OSRAM: www.new-line.nl/nl/elc-enh-efr-lampen/osram-enh-lamp_4528.htm versus ELV voor EU 8,10 van OSRAM: www.new-line.nl/nl/elc-enh-efr-lampen/osram-elc-lamp_4531.htm of ENH voor EUR 5,60 van ShowTec www.new-line.nl/nl/elc-enh-efr-lampen/showtec-enh-lamp_11396.htm versus ELC voor EUR 3,80 van ShowTec www.new-line.nl/nl/elc-enh-efr-lampen/showtec-elc-lamp_11395.htm Ik heb zelf toevallig sinds kort de beschiking over twee RoboColors (originele versie I) en had nog niet echt naar de lampen gekeken maar ik vind bovenstaande prijzen nog wel meevallen. Onze RoboColors zijn in perfecte staat (amper gebruikt) en kunnen nog wel even mee maar eigenlijk zou ik liever met LED werken. Dat moeten wat mij bereft dan echter wel TCL modules zijn (RGB in één) of liever nog QCL (RGBA of RGBW in één) om ze ook als frontlight te kunnen gebruiken en dan wordt het toch nog wel een beetje prijzig. Zit zelf te kijken naar de nieuwe EuroLite ML-56 QCL PAR of de CLS-18 maar die zijn nog best wel prijzig. De combinatie van zowel RGBA als RGBW TCL modules lijkt me erg geslaagd. Ik ga waarschijnlijk gewoon nog ff wachten tot de prijzen van TCL based PARs gaan zakken en behelp met tot die tijd wel met de RoboColor. Of heel misschien dat ik nog een goedkope TCL bar oid aanschaf voor backlighting, dan mis je die witte of amber kleur volgens mij nauwelijks. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 19-7-2011 14:22 |
Daarnaast ken ik geen 230V 250W ELC lampen. Ik ken de ELC lamp alleen in 24V uitvoering. Ik vraag me zelfs sterk af of de ELC 250W lamp wel bestaat in 230V uitvoering (héél sterk). Daarnaast is het ENH lampje dat er nu in zit geen 200W maar 250W (getallen zijn zo verwarrend soms... ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
LuntStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2008 Laatste: 20-8-2016 Berichten: 239 | 20-7-2011 11:24 |
230V bestaat wel als 75W. Zaten in de oude velleman sunstrips. | |
HobbyBobStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-7-2011 Laatste: 27-8-2011 Berichten: 2 | 20-7-2011 14:39 |
Klopt, klopt helemaal. Ik zat er met twee zaken naast: ik dacht dat de originele ENH lampjes 200 watt zijn, en dat ik met ELC (indien dat ook 230 volt was) meer lichtopbrengst zou krijgen. Maar ze zij idd. al 250 watt. Nu zag ik de ENH lampjes van Omnilux in een 175 en 500 uurs uitvoering, zit ong. 2 euro tussen. Mag ik concluderen dat die 175 uurs lampjes misschien een hogere output en een daardoor kortere levensduur hebben? ELC is idd. 24 volts (vandaar die looiige trafo`s in mijn scans) en de robocolor 230. Dus appels en peren.... Neemt niet we dat het prijsvergelijk niet helemaal correct is: als een ENH stukgaat, ga ik ervan uit dat het tweede lampje een opdonder krijgt en daarom direct of kort daarop vervangen moet worden. Dat maakt de prijs tov. ander soort lampje (niet in serie staande) dubbel. Een omnilux ENH (uitgaande van de 175 uurs versie) geeft volgens de specs 6100 lumen? Ik had de meeste winst gehoopt in de output van een ander lampje ten opzichte van zo`n ENH, maar daar is denk ik eigenlijk niet veel winst te behalen. Neemt niet weg dat er een aantal punten overblijven over het renoveren van de set. Daar kom ik zelf niet uit zonder advies. Ik wil ze graag weer in betrouwbare staat zien te krijgen. Zie genoemde punten in bovenste bericht. | |
LiveCommanderStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-7-2011 Laatste: 14-10-2011 Berichten: 4 | 20-7-2011 15:36 |
HobbyBob schreef: Neemt niet we dat het prijsvergelijk niet helemaal correct is: als een ENH stukgaat, ga ik ervan uit dat het tweede lampje een opdonder krijgt en daarom direct of kort daarop vervangen moet worden.Zou het niet gewoon kunnen dat het tweede lampje kort daarop vervangen moet worden omdat ie ongeveer even oud is? In de RoboColor gaan alle vier de lampen tegelijk aan en uit dus verouderen ze even snel. | |
LuntStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2008 Laatste: 20-8-2016 Berichten: 239 | 20-7-2011 15:55 |
Door overspanning die ontstaat door de kortsluiting van het springende lampje kan de 2e mee knappen, gebeurt niet altijd. Bij mijn 2 sets robo's zijn dat 6 lampjes geweest in 2 jaar (en redelijk intensief on-the-road gebruikt), dus gewoon netjes mee omgaan (goed af laten koelen voor je op breekt!!) en de kosten van het gebruik zijn daarmee niet hoger geweest dan van de Winner-scans. | |
LiveCommanderStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-7-2011 Laatste: 14-10-2011 Berichten: 4 | 20-7-2011 19:14 |
Lunt schreef: Door overspanning die ontstaat door de kortsluiting van het springende lampjeKan me voorstellen dat daar inderdaad een kans op is, vooral als de lamp naar boven gericht is. Is die naar onder gericht dan lijkt de kans op zoiets me echter vrij klein, of is de oorzaak van de kortsluiting een andere dan ik beschrijf? Het doorbranden van de gloeidraad op zich veroorzaakt geen kortsluiting, het moet volgens mij een indirect gevolg daarvan zijn. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 21-7-2011 10:22 |
Bij het plaatsen van lampen dus altijd even kijken naar het verloop van de gloeidraad (daarbij dingen zoals de zwaartekracht in gedachten houdende). Zelfs bij lampen die een "burning position - any" hebben is het aan te raden dit even te doen. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |