Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw van een paar G-sub's

(37 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
25-1-2011 17:52
Inmiddels ben ik nu begonnen aan de bouw van 2 g -subs, echter met de rcf l18p300nd erin.
Standaard is de lengte van de poort 195 mm, echter staat er op de bouwtekening een maat van 125 mm weergegeven indien de rcf l18p300 word gebruikt. nu heb ik gekozen voor de neodymium versie de rcf l18p300 nd. weet iemand of ik dan de poort moet aanpassen of kan ik de 195 mm aanhouden? ik wil de kast afgestemd hebben op 35 a 40 hertz.
Als ik in winisd een kast simuleer voor deze drivers dan kom ik namelijk uit op een poort van 145 mm. ik kom er dus momenteel niet uit.
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 1345
25-1-2011 22:10
Zoals je weet staat de poortdiepte gelijk aan de afstemming, een diepere poort resulteert in een lagere afstemming. Rog Mogale (ontwerper G-subs) adviseert een hoge afstemming, jij wilt een medium tot lage afstemming. Een lage afstemming resulteert in een goede laagweergave maar een gemiddeld iets lagere output/lagere belastbaarheid. Een hogere afstemming resulteert in een slechtere laagweergave maar een gemiddeld hogere output/hogere belastbaarheid. De luidspreker is geschikt voor diverse afstemmingen. Dit is dus een geval van persoonlijke voorkeur, de keus is aan jou.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 13474
26-1-2011 09:38
Welke extra serieweerstand wordt aan de simulatie toegevoegd om het opwarmen van de spreekspoel te simuleren? Voor HiFi is dit (nagenoeg) een non-issue maar voor PA werk is het opwarmen van de spreekspoel absoluut GEEN non-issue.

Vaak is het ook aan te raden de serieweerstand van de aansluitkabel in het verhaal mee te nemen (onder het mom van "hoe completer des te zwemt ie"). Desondanks zie ik velen simuleren alsof het om een 1W signaal gaat bij een spreekspoeltemperatuur van 20 graden. Dat zijn eigenlijk "en ze leefden nog lang en gelukkig" instellingen.

PS: Het verlengen van de poort geeft niet per definitie een "goede" laagweergave (net zoals het verkorten niet per definitie een slechte laagweergave geeft). Wil je een zo vlak mogelijke overdracht, dan kies je een quasi Butterworth afstemming. Wil je een goed impulsgedrag dan kies je een quasi Bessel afstemming.

Onder de quasi Bessel afstemming gaan zitten (poorten nog langer maken) heeft geen zin (de transfer functie wijkt dan erg veel af van een vlak verloop terwijl het impulsgedrag er ook al niet beter op wordt).

Maar goed... Dit alles wordt geneuzel in de ruimte zodra de ontwerper vergeet dat z'n luidsprekers niet bij sprookjesvermogens gebruikt gaan worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
26-1-2011 11:41
De website van rcf zegt; " perfectly compatible with the ferrite version for size and performance"

wellicht zelf de T/S parameters vergelijken, Win isd of Unibox is er goed voor.

groet jurjen
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 1345
30-1-2011 17:10
@Eric: Mocht je iets met de kanttekeningen van Dré willen doen; In WinISD Pro 7a zit een mogelijkheid om de spoeltemperatuur te simuleren, zo'n 100 á 120 graden Celcius is een goed begin. Ik weet uit mijn hoofd niet of je een extra weerstand kunt invoeren, in Hornresp kan dit wel (Rg), zo'n 0,3 á 0,4 Ohm voor speakerkabels en interne weerstand versterker gecombineerd.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
31-1-2011 23:24
ik heb mijn plan gesimuleerd met winisd beta, en daar zit volgens mij geen optie op om de spoeltemperatuur te meten.
Kan je de maximale spoeltemp niet eenvoudig berekenen met de t/s para's? de subs worden aangestuurd met voorlopig een aa- v4000 in brug, dan heb ik zo'n 3000 watt op een kast, dus voldoende headroom.
inmiddels zitten de kasten in elkaar, alleen heb ik geen isolatiemateriaal toegepast. (staat wel in het originele bouwplan van rog mogale)
hoeveel effect zal dit hebben op de kast?
De grondverf word morgen aangebracht maar met de warnex wacht ik nog een weekje of 6, aangezien ze met carnaval al dienst gaan doen en dan waarschijnlijk onder de krassen terugkomen.
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 1345
1-2-2011 21:50
De beta versie mist wel meer opties die erg handig kunnen zijn. De maximale spoeltemperatuur is afhankelijk van waarden die je niet kunt simuleren in WinISD/ niet aanwezig zijn, zoals het aangeboden signaal (sterk/zwak gecompresseerd), de tijdsduur en bijvoorbeeld de ventialtiemogelijkheden in de luidsprekerkast. Ook de powercompressie valt niet uit de T/S-parameters af te leiden.

Dempingsmateriaal wel/niet aanbrengen bij het gebruik van een baskast (<100 Hz) is geen doodzonde. Zelf houd ik het vooralsnog op persoonlijke voorkeur.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-11-2024
Berichten: 13474
4-2-2011 20:45

ericsamandj schreef:

ik heb mijn plan gesimuleerd met winisd beta, en daar zit volgens mij geen optie op om de spoeltemperatuur te meten.
Kan je de maximale spoeltemp niet eenvoudig berekenen met de t/s para's?
Nou nee. Bedenk eens dit... Pak één driver met een neodymium magneet (weinig magneetmassa) en pak dat ding in zodat de boel goed geïsoleerd is. Pak nu een andere driver en dump daar een paar ton aan aluminium om de magneet heen (voor koeling). Beide drivers hebben dezelfde T/S parameters maar de gedachte dat hun opwarming dan ook gelijk zou zijn is absurd ;-)
inmiddels zitten de kasten in elkaar, alleen heb ik geen isolatiemateriaal toegepast. (staat wel in het originele bouwplan van rog mogale)
hoeveel effect zal dit hebben op de kast?
Amper tot geen in het geval van subs. Het is al vaker gezegd: In het gebied waarin een sub opereert is de werking van dempingsmateriaal minimaal. Een verschil groter dan 10% in het volume zou me dan ook sterk verbazen. Neemt niet weg dat een "mandje" dempingsmateriaal om de achterkant van de driver geen verkeerd idee is (al is het alleen maar om de harmonische vervorming wat te dempen). Het bekleden van wanden (zoals in de praktijk vaak gebeurt) slaat helemaal nergens op (en kun je dus ook maar beter niet doen).

Dan nu dingen die er wél toe doen... Opwarming van de spreekspoel bijvoorbeeld...

Laten we eens uitgaan van een R_dc van 6 Ohm (erg realistische waarde). Die 6 Ohm geldt bij 20 graden. Bij 100 graden is die opgelopen tot ca. 7.8 Ohm. Tel daar nog eens de 0.2 - 0.3 Ohm serieweerstand, veroorzaakt door de aansluitkabel (ook vaak vergeten bij simulaties) en je komt erachter dat je óf een serieweerstand van 2 Ohm toe moet voegen aan de simulatie óf de R_dc van de luidspreker zal moeten stellen op 8 Ohm (Thevenin vertelt ons immers dat we alle serieweerstanden bij elkaar op mogen tellen (en de R_dc van de spreekspoel is één van die serieweerstanden)).

En als je dát dan doet dan kom je erachter dat je originele simulatie toch wel erg ver van de werkelijkheid ligt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EricsamandjStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 16-4-2021
Berichten: 100
26-3-2011 09:22
De subs zijn bijna af, even een album aangemaakt om de bouwfotos met jullie te delen.
img710.imageshack.us/g/12012011356.jpg/

Bij het bouwen heb ik geen constructielijm gebruikt maar lijmkit, dit heb ik bij de verbindingen zodanig veel gebruikt zodat ik de binnenkant gelijk af kon vingeren. De eerste kast heb ik geschroefd, maar voorboren souvereinen en schroeven en plamuren ging zoveel tijd inzitten dat ik de 2e kast in elkaar heb geschoten met een spijkerpistool. Ook heb ik een fout gemaakt door de baffle niet ver genoeg naar achter te brengen om mijn rooster plus schuim aan te brengen. nu zit de basket van de woofer gelijk met voorkant kist. (dit los ik op door de basket 8mm in te frezen zodat de basket verzonken in de baffle ligt.) Verder heb ik wat problemen gekend met de inslagmoeren, aangezien de speaker ronde gaten heeft moet je dus heel erg nauwkeurig zijn met het boren van de gaten, een kleine afwijking en je bout pas niet op je inslagmoer. Dit is dus gebeurd met het gevolg dat een aantal inslagmoeren scheef voor het gat zaten. Bij het demonteren van de drivers heb ik dus enkele bouten al af kunnen zagen.
Ook ben ik niet erg tevreden over de warnex, deze dekt niet genoeg naar mijn idee dus zal de kasten nog eens over moeten doen. Verder een geslaagd project, waar toch iets meer tijd in heeft gezeten dan gedacht.
Dateq, RCF , Pioneer, Shure.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
26-3-2011 14:51
een paar tips.

je speaker zet je vast met een slag kleinere boutjes, M5 en niet M6, dan heb je altijd iets speling.
Ik zie dat je alle zijden "koud" op elkaar hebt gelijmt, zeker bij dergelijk grote kasten, panelen infrezen. 5mm is al voldoende maar A het past beter, B je hebt meer lijmoppervlakte.

Iedereen maakt fouten, leer ervan.. wink ;) Maar van te voren niet alles netjes op papier gezet, met aandachtspunten?

Warnex dekt meestal ook niet in een keer, ik vind het nog steeds waardeloos spul, heb liever trimite, maar dat is niet meer te verkrijgen. Tip, nu lekker laten zitten, aantal keren gebruiken, en dan nog een keer overrollen.
Verder vraag ik mij af welk houtsoort je hebt gebruikt? Is niet heel goed te zien, maar lijkt mij geen meerlaags berken?
De gebruikte speakers zijn best heftig, verdienen ook een goede kast.

Speakers zelf bouwen kost nu eenmaal tijd wil je het goed doen, zeker als je er nog weinig ervaring mee hebt en alles moet uitzoeken.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)