Forum > Licht

RGB Laser advies nodig

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
26-7-2010 18:09
Om de discussie omtrent RGB lasers even wat breder te trekken, hoe valt tegenwoordig nog te vergelijken?
De ene 1W RGB laser is de andere niet.
De ene gebruikt 650nm rood, de andere 635nm, wat toch 2x beter zichtbaar is voor het menselijk oog en duurder in aanschaf bij hetzelfde vermogen.
En zo ook met de opkomst van het meer UV blauw de laatste tijd. Flink goedkoper dan het 473nm blauw, maar ook flink minder goed waarneembaar voor het menselijk oog volgens de tabellen.
Meer vermogen zou bij bepaalde golflengtes dus niet per definitie inhouden dat de laserbeam beter zichtbaar (en dus inzetbaar in grotere ruimtes) is.
Mijn RGB laser is bv 10(650):3(532):2(473) echter na de spiegels blijft er meer 5:3:2 van over. Dat maakt het onderling vergelijken toch wel lastig.
pom pom
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
26-7-2010 22:10
Je hebt gelijk. Om te beginnen zou je de vermogens moeten meten NA alle optiek en niet ervoor. Dan zou je alleen de vermogens moeten meetellen die bijdragen aan een goede witbalans, dus overmatig rood (dat je toch in de software begrenst) niet mee moeten tellen. Dan blijft er bij sommige modellen die worden geadverteerd met flinke vermogens niet zoveel over.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Stoney3KStandaard Lid
Sinds: 11-6-2009
Laatste: 7-1-2013
27-7-2010 12:10

Victor schreef:

Je hebt gelijk. Om te beginnen zou je de vermogens moeten meten NA alle optiek en niet ervoor. Dan zou je alleen de vermogens moeten meetellen die bijdragen aan een goede witbalans, dus overmatig rood (dat je toch in de software begrenst) niet mee moeten tellen. Dan blijft er bij sommige modellen die worden geadverteerd met flinke vermogens niet zoveel over.
Het is niet alleen het vermogen wat de zichtbaarheid van een kleur (en de witbalans) bepaalt. Ook de afmetingen van de straal die uit de lasermodule komt kan een hoop uitmaken, bij 650nm rood zie je het bijvoorbeeld dat de bundel redelijk groot wordt als je een kleine divergentie wil behalen, en je kans hebt dat de helft gewoon over de spiegels heen valt.

Er is trouwens ook tegenwoordig 445nm blauw voor weinig geld op de markt. Beter te zien dan 405nm (UV-blauw, Blu-Ray) en goedkoper dan 473nm. IMO is het ook mooier blauw.
MifexStandaard Lid
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
8-1-2011 15:59
Hulp gevraagd!

Ik heb een laser op het oog maar ik heb er niet veel verstand van. Het gaat om een RGB laser die geupgrade is om het zo maar te zeggen. Volgens de verkoper gaat het om devolgende spects:

- Toestel heeft een max. 30kpps op 7°
- Toestel heeft de belangrijkste veiligheidsvereisten van IEC60825.1 (scanfail e.d.)
- Toestel heeft een deftige on/off sleutel voor de diodes
- Toestel heeft 3 dichromounts (Amerikaanse kwaliteit) die je in X-Y-Z richting kan bijstellen om afwijkingen te corrigeren, en een goeie kleurenmix te hebben. (verkoper heeft dit er zelf ingezet)
- Er is een upgrade uitgevoerd van de Chinese 650nm diode naar de Amerikaanse 640nm diode.
- De kosten van de upgrades waren zo'n 3000 euro

Verder de vermogens gemeten NA de lens:
Blauw 130 mW 473nm
Rood 240 mW 640nm
Groen 100 mW 532nm

De laser is amper gebruikt, en dat is ook de reden dat deze verkocht word.

En ja de prijs.. wat is het waard?

Gr Michiel
I Love House Music!
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
8-1-2011 18:18

Mifex schreef:

- Toestel heeft een max. 30kpps op 7°
Matig. Dan ga je echt geen 20kpps halen bij 40 graden of hoger (en da's wel prettig met een beamshow, anders kun je helemaal niks met je laser).
- Toestel heeft de belangrijkste veiligheidsvereisten van IEC60825.1 (scanfail e.d.)
Wat voor scanfail?
- Toestel heeft een deftige on/off sleutel voor de diodes
Bedoel je dat de laser intern gewoon lab-voedingen heeft met een sleutelschakelaar erop?
- Toestel heeft 3 dichromounts (Amerikaanse kwaliteit) die je in X-Y-Z richting kan bijstellen om afwijkingen te corrigeren, en een goeie kleurenmix te hebben. (verkoper heeft dit er zelf ingezet)
- Er is een upgrade uitgevoerd van de Chinese 650nm diode naar de Amerikaanse 640nm diode.
Met wat voor driver? Hobby-spul of gewoon een chique module? Hoe is de koeling van de diode uitgevoerd? Bepaalt nogal de levensduur..

Je keuze hangt ook sterk van de behuizing af natuurlijk. Lomp chinees ding of praktisch compact "westers" modelletje?
Light Image
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
8-1-2011 21:01
Wat wil je met de laser gaan doen? Want met dit vermogen schop je niet echt een deuk in een pakje boter. Geschikt voor kleine ruimtes als een ,goed verduisterd) klaslokaal. Als je grotere plannen hebt dan heeft deze laser (die ook niet geweldige grafische prestaties zal hebben) voor Jou niet veel waarde.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MifexStandaard Lid
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
9-1-2011 02:51
Ik wil met de laser ook geen grote feesten doen en moeilijke projecties maken. Ik heb nu een big dipper k1000+ waar ik tevreden mee ben. 10K scanners zijn leuk voor rondjes en vierkantjes en veel meer hoef ik er ook niet mee te doen eigelijk. Softwarematig aansturen zou voorlopig ook niet gebeuren. Het is dus voor de kleinere feestjes om een extra effect te hebben. Nu hoor je ook bij de grote events mensen ' WOW ' roepen als er een laser aan gaat, maar voor dit soort feesten huur ik wel een bedrijf in die de hele lasershow op zich neemt. Om het simpel te houden, ik wil deze laser gebruiken voor schoolfeestjes e.d.

Verder ga ik er ook niet vanuit dat het om een pro laser gaat zoals medialas dat aanbied, maar zou ik toch wel een stapje hoger willen dan menig chinees apparaat. Ik zie namelijk laserworld 1500mw fullcolor lasers voor 1449 euro, maar ik hoorde slechte verhalen hierover. Nu spreek ik toevallig een verkoper die beweerd dat deze een stapje hoger dan de chinese apparaten maar nog zeker wel onder de medialas instapmodellen ligt.

Om even op Jeroen terug te komen:
De scanners kunnen natuurlijk beter, maar is dat nodig voor mijn doeleinden?.. ik denk van niet. Eventueel kan ik er een andere scanset inzetten, maar aan de andere kant kan ik als ik dat toch nog wil altijd later voor een betere laser gaan.

Over de scanfail. De informatie die ik kreeg is de veiligheidsvereisten van IEC60825.1 (geen idee wat het inhoud). De verkoper meld mij een blackout bij een scanfail.

De sleutelupgrade die is gedaan zou waarschijnlijk niet spannend zijn, maar meer dat je bij de chinese apparaten met een paperclip het 'contact' aanzet. Dit is nu dus niet meer het geval.

De rest van je vragen kan ik momenteel nog geen antwoord opgeven, behalve dat de verkoper meld over de behuizing:
Een casing die stof tegenhoudt (vervuiling doet risico op falen ernstig toenemen). Nog een belangrijk punt: er zit wel degelijk een glazen lens in om de scanner te beschermen en vuil te weren, nog iets wat een Chinees doorgaans niet heeft.
en over de dichromounts:
3 dichromounts die je in X-Y-Z richting kan bijstellen om afwijkingen te corrigeren, en een goeie kleurenmix te hebben. Deze mounts hebben 3 kwaliteitsdichro’s van Amerikaanse makelij gekregen, die nauwelijks lichtverlies realiseren op de respectievelijke kleur bij reflectie en doorgaand licht op een andere frequentie niet hinderen.
Het punt is:
Ik kan voor een clublaser gaan van Briteq, ik kan voor een laserworld rgb laser gaan, maar ik kan ook voor veel minder geld dan de laserworld voor deze gaan wink ;). En voor de echte events besteed ik het laserwerk wel uit aan de pro's. Mensen met verstand op dit gebied.

Bedankt voor jullie antwoord in ieder geval.
I Love House Music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)