220V verleng: twee aders voor één fase?
(37 reacties. Pagina 2 van 4)Moderator(s): Dré
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 17-9-2003 20:20 |
Diederik schreef: Opmerking 2: vraag van mijn kant. Hoe zit het dan met 16-polige multikabels? Als daar dus ook 8 fases door heen lopen (die dus ook ieder max 10/16 A zijn), is die aardedraad dan wel dikker? Zo niet, waarom dan niet? | |
Eet nooit gele sneeuw... | |
NiekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2002 Laatste: 10-7-2014 Berichten: 882 | 17-9-2003 20:25 |
Hajo] schreef: Nou zag ik in een brainwave de mogelijkheid om dan 2 aders voor de nul te gebruiken, en 2 aders voor de fase (+1 voor de aarde). Kan dit? | |
DewazigeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-3-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 318 | 18-9-2003 07:07 |
Kijk voor dit geval ook maar eens naar een perilex aansluiting. de onofficiele manier gaat ook uit van 2keer fase 2keer nul, aarde verdeeld over 2 groepen en dit gaat ook gewoon door een 5 aderige kabel. | |
Lost in Music | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 18-9-2003 09:14 |
Voor het anders toepassen van krachtstroom/perilex stekkers, dan waar ze voor gebruikt horen te worden, betaal je ooit een keer het gelach. Iemand stopt die stekker in een "normale" 3 fase aansluiting, en Vuurwerk/brand is jouw loon. Nimmer, en ik zeg echt nimmer never nooit, met een krachstroom stekker rommlen, het is geen speelgoed! Edit Mod: Voor straf topic op slot vanwege gevaarlijke adviezen! | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 19-9-2003 21:33 |
Van dewazige heb ik het volgende mailtje ontvangen wat ik niemand wil onthouden: Beste Tom, Mijn antwoord:Ik mail je (weer) na aanleiding van een topic op new-line wat door jou gesloten is. Je schrijft altijd "niet mee eens? mail me maar." nou, bij deze. Ik schreef: Kijk voor dit geval ook maar eens naar een perilex aansluiting. de onofficiele manier gaat ook uit van 2keer fase 2keer nul, aarde verdeeld over 2 groepen en dit gaat ook gewoon door een 5 aderige kabel. Jouw reactie: Voor het anders toepassen van krachtstroom/perilex stekkers, dan waar ze voor gebruikt horen te worden, betaal je ooit een keer het gelach. Iemand stopt die stekker in een "normale" 3 fase aansluiting, en Vuurwerk/brand is jouw loon. Nimmer, en ik zeg echt nimmer never nooit, met een krachstroom stekker rommlen, het is geen speelgoed! [Edit Mod: Voor straf topic op slot vanwege gevaarlijke adviezen!] Ik ben het compleet met je eens met je verhaal over veiligheid en anders toepassen MAAR: het toegestaan is om een perilex uit te voeren met 2keer fase, 2 keer nul en een aarde maarde fasen moeten wel van 1 fase afkomstig zijn! L1+L1+N+N+PE mag dus wel maar bijv L1+L2+N+N+PE NIET. En de complete perilex contactdoos moet met één schakelaar in de groepenkast uit te schakelen zijn, hiervoor zijn zgn fornuisgroepen in de handel. Electrische fornuizen hebben van binnen vaak een klemmenstrook waarop gekozen kan worden tussen L+L+N+N+PE of L+N+PE (zekering van 25 ampere, dit is verboden tegenwoordig)OF L1+L2+L3+N+PE. We zien nu dat beide methodes ook worden toegepast in de praktijk. Deze informatie heb ik samen met mijn projectleider opgezocht tijdens mijn werk in de NEN1010 5e druk (Zo zie je maar dat ik zelfs op het werk aan het "forummen" ben en dat ik het forum een warm hart toedraag.) Welke aansluitmanier de voorkeur heeft, hangt af van de situatie en toepassing alhoewel ik zeker voorstander ben van één standaard voor alle perilexen. Voordat je een topic "voor straf" op slot doet zorg dan eerst dat je zelf over de juiste informatie beschikt. Met vriendelijke groet Ik beschik heus wel over de juiste info, maar we hebben het hier over toepassingen in een drive in disco. Dus het anders aansluiten tbv verwarmings of kooktoestellen, en ook boilers, geeft op dit forum alleen maar verwarring en gevaar. Als de aansluitng in zo'n stekker anders is dan de standaard 3 fase krachtstroom aansluiting, dan word de aarde (platte) pool een kwart slag gedraait, zodat men er niet een normale krachtstroom vragende stekker in kan stoppen. De heren drive in shows willen hier immers perilex en andere krachtstroom stekkers aansluiten op een wijze dat men maar goed dunkt. En als ooit dan de verkeerde de stekker in een echt stopcontakt stopt, is het boem! Vandaar mijn "botte" reaktie. Toch heb ik je duidelijk aan het denken gezet, want je bent het eens gaan uitzoeken, wat ik zeer aanmoedig. En zoals je ziet heb ik jouw reaktie in het forum gezet. Want ik vind het fijn en bewonderenswaardig als je eens verder kijkt dan de eerste linie. Ik laat hem nog even openstaan voor eventuele reaktie's. | |
DewazigeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-3-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 318 | 20-9-2003 03:22 |
De aarde (platte pool) kan in een perilex niet worden verdraaid (helaas). De 25A perilex (zeldzaam) heeft een aarde die een kwartslag gedraaid staat. beetje ascii art over de pennen van een perilex. 16A: 0...0 ..I.. 0...0 25A: 0...0 ..-.. 0...0 Bedankt trouwens! | |
Lost in Music | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 20-9-2003 09:04 |
En toch heb ik hem met een draaibare pen gezien, de pen zat met 4 schroefjes vast. We hebben het wel over de wandkontaktdoos, en niet over de stekker die er in gaat. Want om logische redenen mag die dus beslist niet draaibaar zijn. | |
-bart-VIP Lid Uit: Nederland Sinds: 12-10-2002 Laatste: 14-8-2015 Berichten: 388 | 20-9-2003 10:28 |
Ah topic is weer open, dan nog even mijn commentaar op diderik. Randaaarde en de de aardlekschakelaar zijn twee verschillende beveiligingsmethoden. Deze kunnen prima los van elkaar of in combinatie gebruikt worden naar gelang de toepassing. Beide zijn bedoeld voor de aanraakveiligheid van apparatuur, en in geen geval overbelasting van welke ader dan ook. Voor alle electra vraagstukken kan je het best jezelf afvragen: "Kan ik een uitzonderlijk geval bedenken waar in deze methode gevaarlijke situaties oplevert?" Zo ja, dan is ie gevaarlijk en zeer waarschijnlijk verboden. | |
Petty materialists! | |
DiederikStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-5-2003 Laatste: 3-2-2021 Berichten: 619 | 20-9-2003 21:00 |
-bart- schreef: Ah topic is weer open, dan nog even mijn commentaar op diderik.Randaaarde en de de aardlekschakelaar zijn twee verschillende beveiligingsmethoden. Deze kunnen prima los van elkaar of in combinatie gebruikt worden naar gelang de toepassing. Beide zijn bedoeld voor de aanraakveiligheid van apparatuur, en in geen geval overbelasting van welke ader dan ook. Tevens was het rekenvoorbeeldje bedoeld om het nut van een aardlek aan te geven, dus waarom een aardlek imo noodzakelijk is naast de gewone beveiliging met zekeringen (automaat of smeltpatroon). In die voorgaande post werd een onveilige situtie beschreven waarbij een aardlek die situatie zou kunnen voorkomen. | |
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie | |
Dj mikkieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 25-1-2003 Laatste: 30-5-2009 Berichten: 406 | 25-1-2005 14:09 |
*boem een stevige kick* maargoed ik denk toch dat ik beter hier kan posten dan een nieuwe openen.... Als er maar een kleine lekstroom door een aardedraad gaat gan slaat de aardlek toch al uit?(verschil in fase en nul) dus waarom moet een aardedraad dan net zo dik zijn als de andere draden? | |
schnappi??? |