Forum > Muziek

Muziek stijldansen

(266 reacties. Pagina 20 van 27)
Moderator(s): Dré
Scan4jerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2010
Laatste: 16-11-2010
Berichten: 4
15-11-2010 19:53
t' is een lastig geval. De mix van mensen die er komen daarvan willen er een aantal ballroom dansen en andere gewoon 'swingen'. Ik zocht een beetje een tussen weg.
Voor de gelegenheid heb ik ook echte ouderwetse orchest muziek van o.a. Victor Sylvester. Ik had al van mensen gehoord dat ze dat graag een keer wilde horen en er op wilde dansen.

Met die nieuwe muziek wilde ik een brug zien te slaan tussen die 2 type mensen.
- -- --- ---==--- -- - Music was my first love.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-11-2010 20:28
Tip 1:
heb je dit topic al vanaf het begin doorgelezen?

Tip 2:
Als je geen ervaring in een stijl of genre hebt, laat dat stukje dan door iemand die wel ervaring heeft doen, en leer ervan!
Want je gaat voor 90% zeker vreselijk "op je bek" door je er een beetje door heen te gokken en te bluffen als je niet een Engelse wals van een quickstep kan onderscheiden.

Want stel je hebt de dans goed gegokt met je dans,
dan nog zelfs is er een wereld van verschil tussen Victor Sylvester, Glenn Miller, Nancy Sinatra, Hank Tompson, André Rieu en André Hazes..... laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Scan4jerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2010
Laatste: 16-11-2010
Berichten: 4
15-11-2010 21:12
Tip 1: Ja dat heb ik, er staat gewoon teveel op met teveel verschillende meningen over goede dans muziek.

Tip 2: Ik hoopte hier een beetje wijzer te worden en wat meer inzicht te krijgen over de verschillen.

Ik zoek nog wel even verder, hier wordt ik niet wijzer van...

Ciao
- -- --- ---==--- -- - Music was my first love.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-11-2010 21:48
tja, als je het kaf niet van het koren weet te scheiden,
hoe moet je dan zeker weten wat je gaat draaien?

Er staan in dit topic best veel goede tips van mensen met verstand van zaken.
De mensen die er een beetje verstand van hebben zijn meestal wel ouder dan 25,
en hebben dansles gehad of zelfs (zoals ikke wink ;) ) dansles gegeven.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
16-11-2010 07:38

scan4jer schreef:

Tip 1: Ja dat heb ik, er staat gewoon teveel op met teveel verschillende meningen over goede dans muziek.

Tip 2: Ik hoopte hier een beetje wijzer te worden en wat meer inzicht te krijgen over de verschillen.

Ik zoek nog wel even verder, hier wordt ik niet wijzer van...

Ciao
Klinkt als: ik krijg niet binnen 2 dagen na mijn lidmaatschap een panklaar antwoord dus ik laat het hier voor wat het is.
Ik ben het roerend met Tom eens, je moet gewoon ervaring op doen. Ik ben er zelfs voor op dansles gegaan jaren terug en daar heb je profijt van.
Je voelt aan de muziek of een nummer dansbaar is en niet.

Let op de valkuil, er zijn maar genoeg versies van nummers die een dansschool draait als bepaalde dans, maar de "standaard" uitvoering zeker niet die dans is. Tony Braxton "unbreak my heart" is er in een tango versie, maar die vind je niet zomaar terug op de gemiddelde verzamelaar.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Scan4jerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-11-2010
Laatste: 16-11-2010
Berichten: 4
16-11-2010 18:31
Klopt ook Frank, omdat het antwoord wat ik kreeg erg snobbistisch over komt. Ik dans al jaren dus...
Het was toch niet zo'n ingewikkelde vraag? Ik snap ook wel dat je het niet 1 2 3 kan leren.

't Is niet altijd wat je zegt maar hoe je het brengt.
- -- --- ---==--- -- - Music was my first love.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
16-11-2010 19:13
Als jij al jaren (stijl) danst en een drive-in show hebt, kan ik (hoe lullig het ook klinkt) niet anders dan concluderen dat je er totaal geen gevoel voor hebt, wellicht niet eens ritmegevoel.
Iedere DJ met gevoel voor muziek, gevoel voor ritme en beat kan na een aantal jaren stijldansen echt wel een nummer oormerken welke dans het is. shut up :X
Als je een kant en klaar lijstje zoekt wat aanslaat bij jou doelgroep: dat is er niet.

Wat bij mij altijd werkt is inzetten met een lekkere bekende oude Foxtrot die iedereen herkent. Veelal dansen mensen een foxtrot op tal van muziek, zelfs op een driekwartsmaat waarbij ik mijn voetjes toch echt geen foxtrot kan laten doen.
Amy Mc Donald - This is the life is een heerlijke foxtrot, maar de oudere garde (lees 45+) herkent dat niet en danst dus niet.
Knal je Hazes erin met "Ik meen het" dan stroomt de vloer vol.
Kortom, ervaring opdoen maar ook zelf het gevoel hebben is de basis, voor de rest je publiek aanvoelen en proberen.
Opdrachtgevers een paar titels laten noemen of zelf voorbeelden geven helpt ook altijd om vooraf de richting te bepalen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
16-11-2010 19:34

scan4jer schreef:

Voor de gelegenheid heb ik ook echte ouderwetse orchest muziek van o.a. Victor Sylvester. Ik had al van mensen gehoord dat ze dat graag een keer wilde horen en er op wilde dansen.

Met die nieuwe muziek wilde ik een brug zien te slaan tussen die 2 type mensen.
Probeer dat te doen door bekende muziek te kiezen. Als je bv. Quickstep, cha cha cha, jive uit recente top 40 nummers haalt, kunnen de mensen die willen dansen lekker hun gang gaan, maar staan de mensen die niet willen dansen zich ook niet te vervelen. De ouderwetse muziek is kort door de bocht, iets geschikter als dansmuziek, maar erg saai voor de niet dansers.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-11-2010 11:23

Frank76 schreef:

Knal je Hazes erin met "Ik meen het" dan stroomt de vloer vol.
Nah, één absolute dansschool inkopper dan:
Nico Haak - Foxy foxtrot laugh :D
Met daarbij in de mix: Glen Miller - in the Mood

Ja ja, stijldans-muziek kan je ook mixen.................
Ik kan zo 5 foxtrots aan elkaar plakken in de mix.
Van alle nummer alleen de refreinen met één couplet, en dan in het volgende refrein, de volgende plaat inmixen.
dan verras je je publiek nog een beetje leuk ook.
Maar daarvoor moet je wel feilloos weten wat een foxtrot is, en moet je ook echt naadloos mixen, want stijl-dansers raken niet graag uit de maat omdat ja mix muziek niet klopt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WinnieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-11-2011
Laatste: 10-11-2011
Berichten: 5
7-11-2011 23:41
Hallo Allemaal,

Binnenkort gaan wij trouwen en willen als openingsdans een quickstep doen. We hebben gekozen voor Ten Sharp - You, is dit een goed nummer om op te dansen?

Ik hoor graag jullie mening.

Alvast bedankt!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)