Forum > Algemeen Forum

Oplichters actief

(84 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
ArjenHStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 9-2-2006
Laatste: 7-1-2014
Berichten: 11
11-9-2010 13:02
Week of wat geleden via 2ehands.be een Pearl Tiger gezien voor 670 euro. Mooie foto's bij de advertentie en in goed engels allemaal.
Veel te goedkoop natuurlijk, maar maar ik heb er toch maar even een mailtje aan gewaagd.

De beste man heet Matthew Clifford. Dit was zijn antwoord.

''Hallo,

Bedankt voor uw interesse, werkte ik in België maar 5 dagen geleden kregen ze terug naar Londen overgebracht
Als u wilt dat de deal kan ik een snelle levering te doen 4 dagen door middel van een rederij uit Londen
Dit is de totale prijs inclusief verzendkosten
schrijf in het Engels omdat ik gebruik een online vertaler
Ik wacht uw antwoord''


Ik heb hem daarna gemaild dat ik de tafel toch liever even wilde bekijken voordat ik hem zou kopen en dat ik daarvoor wel naar Londen wilde komen. (670 euro is natuurlijk geen geld voor een Tiger, en een dagje Londen zou daar nog wel bij kunnen)

Aantal keer gemaild, maar nooit meer reactie op gehad...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-4-2012 23:28
Hallo,

vandaag ook bijna slachtoffer geworden van oplichting.
Ik plaats dit hier in de hoop dat ik andere mensen voor de praktijken van dit heerschap kan behoeden.

Het verhaal.....
Vanmiddag werd ik gebeld door een keurig ABN sprekend (en mij met U aansprekend) heerschap met de mededeling dat hij voor mij een SA102 met originele flight case te koop had.
Hij had de mixer en case ooit als cadeau gehad van zijn baas.
Hij deed niets met het setje en wilde hem dus wel aan mij kwijt.
Na een bedrag afgesproken te hebben vroeg ik hem of hij mij even kon mailen met zijn gegevens en wat foto's van het aangebodene.
Mailtje was geen probleem, maar foto's kon hij niet maken omdat hij op het werk was.
Door de afstand, woonde volgens zijn zegge in het hoge noorden, kon hij het maar beter opsturen.
Als ik de mail had ontvangen met zijn gegevens en ik het gelijk over zou maken (via een spoedboeking) zou hij het pakket gelijk op de post doen.

Dit heerschap, zich noemend Daan Smit, heeft onderstaand mailtje naar mij gestuurd:
Beste Rene,

Naar aanleiding van ons telefonisch contact hierbij mijn woonadresgegevens en rekeningnummer:

Daan Smit

Kerkplein 12

9981 JA Uithuizen

Rekeningnummer: ing 75.86.25.847

Ik wacht uw bevestigingsmail met uw gegevens af als de spoedoverboeking is gelukt.

Groeten, Daan
Nog geen twee seconde nadat ik het mailtje had binnen gekregen, belde hij al of ik het al had overgemaakt.
Omdat ik al achterdochtig was heb ik zijn e-mail adres (doppieden@hotmail.com) in Google gegooid.
Bleek dus een van de adressen te zijn die deze oplichter gebruikt voor zijn oplichterspraktijken.

Nog wel even terug gemaild dat ik hem door had, daarna niets meer van hem gehoord.

Dus mede forummers wees gewaarschuwd!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
3-4-2012 09:08
Het adres inkloppen in Google levert een leeg staand appartement op Funda op.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-4-2012 09:34
En van dezelfde actie voor het bankrekeningnummer slaat Google bijna op hol...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-4-2012 12:43
Hallo,

nog even wat dieper gespit!

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Niekj92Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2009
Laatste: 20-4-2014
Berichten: 126
3-4-2012 18:32
Ik check eigenlijk altijd bij iets kopen via internet van een particulier het adres en banknummer via google.
Iemand kan wel aardig overkomen, maar......

Hier kun je trouwens ook vanalles checken: www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
5-4-2012 22:05
Ik ben zojuist ook ontsnapt aan een oplichter...

Ik heb op Marktplaats een gezocht advertentie voor een dimmerrackje. Ik kreeg de volgende reactie.
Beste ****,
ik heb wat u zoekt,
hoor graag van U

*****
*****
(1 dag actief op Marktplaats)
1 dag actief op marktplaats vond ik al opvallen, maargoed dat zou nog kunnen.

Ik stuur hem terug:
Hallo ******,

Ik ben benieuwd naar wat je in de aanbieding hebt.

MVG,

************
Ik krijg een foto teruggestuurd met wat eenvoudige dimmers. Echter wat dieper gaande vragen kon hij niet beantwoorden. Ook toen ik hem om een extra foto vroeg kreeg ik terug:
Beste,

Ik heb deze foto al een tijdje geleden genomen ,
ben nu op het werk
helaas

*****
Echter, z'n vraagprijs was erg netjes dus wilde ik het rackje wel hebben. Voor deze prijs maakte het niet zo veel uit of het een shucko/harting of terminalversie was wink ;). Hij vertelde me dat hij het pakje morgen op de post zal doen en ik stuur hem een postadres.

Ik begon echter wat argwaan te krijgen bij de lage vraagprijs. Zijn naam komt op google niet voor icm met de woonplaats, en zijn hotmail adres doet ook niets op google. Ik krijg dan een mailtje met betaling gegevens EN een adres in Noord Nederland.

- Het rekeningnummer is ook niet te vinden met google.
- Gegevens invullen in die politiesite leveren geen resultaat.
ECHTER:
- Op het adres wat hij opgeeft is een bedrijf gevestigd met achternamen dat niet met zijn naam overeen komt.
- Dat bedrijf heeft niets met L&G te doen.
- Voor dat soort bedrijf is toch een hoge opleiding nodig. Zijn schrijfstijl doet anders vermoeden (no offence)
Dat waren de eerste ECHTE tekenen aan de wand dat er iets mis was. Tot dan toe was het slechts mijn gevoel dat wat aan me knaagde.

Hij vraagt of ik zijn mail ontvangen heb en hij begint er druk op te zetten. Mijn argwaan groeit.

Toen ging ik verder zoeken; de foto die hij me gestuurd had bleek te vinden op de site van een belgisch L&G bedrijfje. Dat was voor mij de definitieve conclusie dat iemand probeerde mij een oor aan te naaien. Ik heb hem laten weten dat ik geen interesse meer heb en ik wens hem succes met de verkoop.

Conclusie: Deze lui zijn behoorlijk gehaaid. Laat je niet misleiden door mooie prijzen. Vraag een telefoonnummer en vraag naar details. Kijk of je eventuele toegestuurde foto's zelf terug kunt vinden in google. Laat je niet opjutten en onder druk zetten!

Gegevens:

Naam: - (klopt toch niet en alleen maar schadelijk voor degene die daadwerkelijk zo heet).
Adres: op Ameland
Rekeningnummer: 968004458
X-Originating-Ip: [93.186.22.249]
It's time to play the music, It's time to light the lights..
BeatmixerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-8-2011
Laatste: 19-8-2012
Berichten: 209
5-4-2012 23:21
Als ik iets koop of verkoop dan vraag ik steeds het telefoonnummer en dan bel ik hem op om verder af te spreken.
Geven ze geen telefoon dan stopt het voor mij, ik heb nog nooit problemen gehad. Wel een paar keer reactie gehad in gebroken nederlands die soms moeilijk te lezen was en dan wist ik genoeg.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
6-4-2012 10:27
Simpele controle dingen voor je geld gaat overmaken:
Je vraagt het adres, krijg je het niet, nogo

Google earth voor het adres, en dan streetvieuw spreekt al woorden.

daarna telefoonboek erbij en het adres intypen kan je het vaste nummer bellen en vragen naar de persoon.

(GSM)Telefoonnummers geven ook de leukste resultaten bij Google, net zoals bankrekeningnummers.

Maar het beste is altijd om even "ter plaatse" te gaan.
Je kunt natuurlijk ook alleen zeggen dat je even dan en dan in de buurt zit, om te kijken of de verkoper genegen is je te ontvangen.

Ameland is natuurlijk wel verdacht, daar ga je niet zo snel heen, en daar word natuurlijk op gezinspeeld.
Net zoals Noord Groningen als jij in Zeeuws Vlaanderen woont.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-4-2012 10:45
Ik maak vaak zat geld over naar mensen die ik niet ken, maar nooit bedragen waar ik al teveel van zou balen als het misgaat. Dus voor de koop van kleine zaken tot een paar tientjes betaal ik gerust vooruit, een paar honderd euro nooit.

En inderdaad al helemaal niet naar gasten die pas net 1 dag op MP staan en een wazig verhaal hebben.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)