Forum > Zelfbouw Speakers

goede speakerset bouwen

(34 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Deadly-syndromeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2010
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 23
28-7-2010 17:36
hallo allemaal, ik ben nieuw hier op het forum, en heb meteen een aantal vragen.. ik zit al een tijdje rond te neuzen over pa speakers, en ik heb in ieder geval al subs gevonden die ik wil, de punisher II, en die wil ik in ieder geval 2 bouwen, zelf bouwen is niet heel moeilijk voor mij ivm eigen bouwbedrijf, alleen weet ik niet wat ik daar allemaal voor moet aanschaffen, en waar ik alles kan kopen, dus wat ik eigenlijk allemaal nodig heb, de speakers weet ik, dat zijn ciare 12.00SW's maar verder kwa aansluitingen en afwerking etc.

verder wou ik ook graag weten wat voor versterkers, crossovers etc. ik hier voor nodig heb, en wat volgens jullie de beste toppen zijn voor bij deze set, en ook graag wat dat weer allemaal kost, mijn budget ligt nu rond de 1500 euro, maar dat kan evt. wat meer worden, gereedschap ligt hier genoeg dus daar heb ik geen problemen mee..

alvast bedankt voor de moeite :)
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
28-7-2010 20:04
Hoi dodelijk syndroom,
welkom op het forum.
Ik zie een boel vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn door te lezen.
Wil je bouwtekeningen in je hand gedrukt krijgen met de speakerunits erbij, ga dan naar een PA boer die zelf bouwt en koop daar een plan met kant en klaar advies.
Wat ik hier veel lees is dat punishers vooral met veel per kant pas echt lekker gaan. Dus 2 stuks bouwen is nauwelijks zinvol.
Ook is de toepassing van je set een vereiste om de juiste speakers te kunnen adviseren. Dus wat wil je ermee?
En waarom zelfbouw? Het is niet echt veel goedkoper dan een goeie fabriekskast, tenzij je echt weet wat je ermee wil en zeer hoge kwaliteitscomponenten neemt en een erg goede kast bouwt.
En daarvoor moet je al een scheepstimmerman hebben omdat de gemiddelde betontimmerman of kozijnensteller niet nauwkeurig genoeg werkt.
En ja, ik ben ook werkzaam in de bouwsector en heb al genoeg mensen en kwaliteiten voorbij zien komen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Deadly-syndromeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2010
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 23
28-7-2010 22:09
hee frank,

ik heb al een bouwtekening gevonden, en ook waar ik de ciare speaker kan halen, multiplex weet ik natuurlijk makkelijk genoeg te vinden, vooral versterkers weet ik niet echt welke het beste is voor deze subs, het doel hiervan is vooral nieuwschierigheid naar hoorngeladen kasten.. en daarna op enkele feesten meedraaien.. maar voordat dat gebeurt wil ik een beetje expirimenteren met wat voor soort kasten ik het beste vind klinken.. de muziekstijlen die er vooral op gedraaid zullen worden zitten dan toch richting de tekno en hardcore etc.. en de zelfbouw, gewoon puur omdat ik van dingen zelf maken houd :)
andere ideeen over wat ik anders beter kan bouwen zijn uiteraard ook welkom
RabiesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2008
Laatste: 24-11-2011
Berichten: 32
28-7-2010 22:47
Hmmm...

Tekno zei je ?
Misschien dat je dan maar eens met deze lui moet gaan praten.
Hun hele set is zelfbouw en klinkt erg goed en gaat hard.
(maar dat weet je misschien al)
Kierewiet
Als je dan zelf wil bouwen, denk ik dat hun je wel n paar goede tips kunnen geven.
BLAUWE KOORTS...
Deadly-syndromeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2010
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 23
29-7-2010 00:07
ik ken kierewiet ja :) die hebben echt een enorme set, maar zo veel geld kan ik niet in een keer ophoesten.. ik heb verder nog wel rond gezocht deze avond, en heb gevonden dat xtro's de toppen hier voor zijn, maar zijn er ook andere toppen die hier goed mee samen gaan, en kwa versterkers, dit apparaatje leek mij echt ideaal: SynQ Digit 2K2, vooral met de beveiligingen, en extreem lage gewicht, alleen de prijs viel me zwaar tegen, maar als jullie het met me eens zijn dat dit wel een goed versterkertje is voor dit doel, wil ik hem toch graag hebben. een ander versterkertje wat wel goed binnen mijn prijsklasse ligt, is de DAP palladium P-2000, alleen hier moet ik dan toch een voor versterker bij kopen lijkt mij?
als jullie betere versterkers weten hoor ik het graag wink ;)
RabiesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-3-2008
Laatste: 24-11-2011
Berichten: 32
29-7-2010 01:03
Tja, je zal toch ergens mee moeten beginnen...
En zoals al eerder vermeld, met 1 punisher per kant kom je niet ver.
De 186 kasten die hun hebben gemaakt daarentegen doen het al wat beter met 1 per kant. (meer uiteraard is beter)
En qua toppen zou ik zelf gaan voor iets met een ribbon driver erin. (maar da's meer mijn persoonlijke smaak)
En wat de versterking betreft....
Als je al een mixer in huis hebt, heb je geen voorversterker nodig.
En je zou ook kunnen overwegen om in plaats van een "budget" versterker een 2e hands versterker van een beter merk te kopen...
BLAUWE KOORTS...
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
29-7-2010 14:18
De synq reeks is trouwens heel goedkoop ivm het vermogen dat ze leveren, dus als je daar de prijs al een tegenvaller van vindt... :s
www.bigsoundsystems.be
Deadly-syndromeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2010
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 23
30-7-2010 14:54
dan zal ik denk ik toch de synQ versterker halen, ik heb me er flink over ingelezen, en het schijnt een prima versterker te zijn..
maar jullie zeggen dat ik beter die 186 kasten kan bouwen? en weet je dan toevallig ook een goed ontwerp met zo'n driver er in.. mijn budget kan altijd nog wel hoger, die synQ haal ik dan zoiesoo vast, waarschijnlijk 2e hands..
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 164
30-7-2010 17:37
Hou er wel rekening mee dat als je actief wil gaan filterten (dus met crossover of processor) dat je met één versterker niet klaar bent. Tenzij je mono wil draaien.
't komt goed
Deadly-syndromeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2010
Laatste: 11-7-2011
Berichten: 23
30-7-2010 23:05
ja, dat snap ik, maar ik wil eerst weten wat voor topkasten ik ga maken voordat ik daar de versterker voor haal..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)