Enkele vragen over boxen
(12 reacties. Pagina 1 van 2)Moderator(s): Dré
KristofStandaard Lid Uit: België Sinds: 8-4-2003 Laatste: 1-11-2003 Berichten: 22 | 13-9-2003 21:51 |
Hallo, ik heb sinds vandaag 2 nieuwe boxen : de apx-152p van american audio (300 Watt rms, actief). Er zat geen handleiding bij, ik heb er enkele vraagjes over : Is het ongezond voor mn materiaal (de box die speelt, de box die afstaat, het mengpaneel), als er slechts één box van de twee staat te spelen (als de andere dus afstaat)? Op elke box is er een stekker om boxen parallel te schakelen. Stel nu ik sluit op elke van de 2 apx-152p nog één parallel op, dan neem ik aan gebeurt er niets met het aantal ohm? (dus niet :2 zoals bij passief). Het vermogen is dan de 2 vermogens opgeteld, dus 600 Watt RMS? (Of vindt er dan verlies van kwaliteit, van vermogen plaats?) Kunnen er zo dan steeds boxen parallel bijgezet worden, zodat het vermogen steeds stijgt met 300 Watt? Ik neem aan dat dit niet 'oneindig' kan... En dan nog een laatste : als ik de boxen nu zacht zet, verbruiken ze dan evenveel of minder elektriciteit dan als ze luider staan? (mijn logische gedachte : ze verbruiken minder, maar ik ben niet zeker) Ik hoop dat ik enkele antwoorden krijg met wat uitleg erbij. Al bedankt op voorhand, Kristof | |
Dj JasperStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2003 Laatste: 7-9-2018 Berichten: 393 | 13-9-2003 23:03 |
Als je je natuurkunde wat beter had geleerd, had je een heel eind gekomen! -parralel 8+8 Ohm 1/Rv = 1/R1 + 1/R2 = 1/Rv = 1/8 + 1/8 + 2/8. Omdraaien en dan krijg je Rv/1 = 4/1 = Rv = 4Ohm (R staat voor weerstand) Met het vemogen gebeurt volgens mij niet (toch?). De kwaliteit verandert ook niet. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 13-9-2003 23:24 |
Eerst even dit: Als je het over luidsprekers hebt, heb je het over de belastbaarheid. Als je het over versterkers hebt, heb je het over het vermogen. De belastbaarheid zal bij aansluiting van een tweede (zelfde) luidspreker verdubbelen. Dus inderdaad 600 W rms. Het theoretisch geleverde vermogen zal ook verdubbelen. In de praktijk kom je daar in principe niet. Een gemiddelde versterker zal op 4 ohm 40-60% meer vermogen gaan leveren als op 8 ohm. Je versterker zal nu dus ongeveer 450 W leveren. Hierdoor bestaat een grotere kans op beschadigen (door clippen). Alleen als er duidelijk staat aangegeven dat een versterker is gemaakt om op 2 ohm te gebruiken kun je dus vier 8 ohmige luidsprekers aansluiten. Bij het gros van de versterkers is dit niet zo. (Uurtje kan eventueel nog wel). Puur op het merk afgaande (je hebt immers geen handleiding) zou ik zeggen niet doen. Mvg Johan PS: Om je luidsprekers 2 keer zo hard te doen klinken moet je versterker 10 keer zoveel vermogen leveren. | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
ImcoStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-6-2003 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 998 | 13-9-2003 23:41 |
Uhh, mensen. Ik kan er naast zitten maar volgens mij zijn actieve boxen dus wel onbeperkt door te lussen (in theorie). In de praktijk in iedergeval tot heel veel door te lussen. Volgens mij heb je dan helemaal nix te maken met impedantie, omdat de boxen actief zijn, en je de boxen eigenlijk al doorlust via de (ingebouwde) versterker. Dus 8 ohms boxen blijven 8 ohm, ook bij (oneindig) doorlussen. correct me if i'm wrong... | |
Dance the night away! | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 14-9-2003 05:39 |
De eerste twee heren hebben het helaas bij het verkeerde eind. We hebben het hier over actieve speakers. Die hebben geen impedantie van 8 ohm, maar een lijn-ingang. En hier spreek je wel over vermogen, namelijk het vermogen dat de ingebouwde versterkers leveren. Je mag gewoon 1 speaker uitlaten, daar heeft de andere geen last van, en je mengpaneel al helemaal niet. Als je de speakers parallel zet lus je ze door. In tegenstelling tot passieve speakers levert dit geen problemen op. Je schakelt immers niet de luidsprekers in het kastje parallel, maar de ingebouwde versterkers. Zet je teveel actieve speakers parallel op één uitgang van je mixer dan zou de kwaliteit en/of het volume iets kunnen teruglopen (tenzij de spekaers in kwestie een gebufferde paralleluitgang hebben, dan kan je eindeloos doorkoppelen. Maar dat zal wel niet). Als je speakers bijplaatst stijgt het vermogen steeds met 300 Watt per speaker. Natuurlijk verdubbelt niet de geluidsdruk als je het aantal speakers verdubbelt (wil je twee keer zoveel geluid, dan zal je ca. 10 keer zoveel speakers moeten plaatsen). | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
Dj JasperStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-6-2003 Laatste: 7-9-2018 Berichten: 393 | 14-9-2003 10:04 |
Victor schreef: De eerste twee heren hebben het helaas bij het verkeerde eind.Mijn excuses! | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 14-9-2003 11:06 |
Hmmm...En ik dacht dus dat hij pasieve luidsprekers op de versterker van zijn actieve luidsprekers wou aansluiten. Sorry My mistake. Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 14-9-2003 11:36 |
Geeft niet, kennelijk was ik iets wakkerder. Zal wel aan de tijd van mijn post hebben gelegen... | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
KristofStandaard Lid Uit: België Sinds: 8-4-2003 Laatste: 1-11-2003 Berichten: 22 | 14-9-2003 21:16 |
Ok thanks voor de info. Weet er nog iemand het antwoord op mn laatste vraag? En nog iets : vandaag zette ik alles aan (boxen, mengpaneel, cdspeler), ik zette een liedje op en mn ene box deed raar : alsof hij haperde! Khad alle draden eens verwisseld, steeds hetzelfde probleem met dezelfde box: hij haperde. Slechts als je de stekker waarmee de box op het stopcontact is aangesloten, aanduwde dan was het geluid ok. Als je die dan terug losliet, dan verzachte de muziek en begon het weer te 'haperen'. Toen kwam mn vader thuis, hij duwde wat aan en rond de stekkers, en toen was het terug in orde. Weet er iemand wat de oorzaak is van dit haperen? Ergens slecht contact? Moet ik terug mee naar de winkel (nog steeds in garantie trouwens)? | |
Friso stubbeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 17-4-2003 Laatste: 19-2-2023 Berichten: 131 | 14-9-2003 22:47 |
2 x bewerkt. Laatst door Victor op 15-9-2003 09:23 gewoon teruggaan! het klinkt als een foutje in de box, daar kun jij niks aan doen, en er zit nu nog garantie op. vreemd trouwens dat je iets koopt in een winkel waar geen gebruiksaanwijzing bij zit.Edit Mod: sorry, verkeerde bericht ge-edit | |
Eet nooit gele sneeuw... |