Forum > Algemeen Forum

krachtstroom

(71 reacties. Pagina 6 van 8)
Moderator(s): Dré
GreendiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2010
Laatste: 30-3-2024
Berichten: 175
23-6-2010 10:45

harmenheerspink schreef:

maar ik ben opzich al genoeg afgekraakt dus dit kan er ook nog wel bij..
Ik denk dat je het hele topic nog eens rustig na moet lezen. Er is hier niemand die je afkraakt. Jij vraagt hier aan iedereen hoe je dit het veiligste kunt doen (anders was je nooit met de vraag over de nulbeveiliging gekomen). De mensen hier (de meeste in ieder geval wink ;) ) weten waar ze het over hebben, en proberen jou het beste en veiligste advies te geven. Het gene wat de meeste mensen je hier proberen te vertellen is:

- Je bent verhoudingsgewijs goedkoper uit als je een kant en klare koopt.
- Als je niet weet wat je doet is dit levensgevaarlijk (begrijp me niet verkeerd, ik heb in het verleden ook VMBO-electra gedaan, en ik weet uit ervaring dat je op deze opleiding niet voldoende kennis op doet om dit project veilig te laten slagen).
- je moet niet 100% maar 1000% zeker willen zijn dat er niets kan gebeuren. Stel het gaat mis (en dat hoeft niet eens een dode te zijn, maar een kleine brand is al genoeg), dan kun je de naam die je als hobbyist/bedrijf hebt opgebouwd vergeten. Dit is erg negatieve reclame wink ;), nog los van alle rechtzaken en opgelegde straffen die kunnen volgen.

ps. Het gene wat ik hier zet is niet als afkraken of persoonlijke aanval bedoelt, maar puur om je even te wijzen op de meeste uitspraken. happy :)
sex in a cano is like english beer: fucking close to water
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
23-6-2010 11:07
Je moet nu niet de geslagen hond spelen. Niemand kraakt je hier af. Het is misschien niet leuk te horen dat je kennis van electra veel te ontoereikend is voor hetgeen je wil bouwen. Maar dat zeggen we hier niet om je af te breken of te pesten, maar voor je eigen bestwil. We kunnen hier natuurlijk tips geven ivm zelfbouw tot we een ons wegen, maar dat garandeert nog niet dat je in staat zal zijn dit project tot een veilig einde te brengen.
Als je je echt geroepen voelt tot electriciteit, dan is het wel een idee om hiervoor een degelijke opleiding te volgen. Dan wordt je wel haarfijn uitgelegd hoe het zit met krachtstroom, verdeling in groepen, kleurcodes, soorten kabels, soorten overspannings- en andere veiligheden, ...
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
23-6-2010 11:13

harmenheerspink schreef:

@imco
ik heb zelf de opleiding Electra gedaan om het vmbo
hier heb ik electra leren aanleggen en aansluiten.
hier leer je helaas weinig over krachtstroom.
dus zelf niet precies hoe het zat met krachtstroom.
Ok, je hebt een elektraopleiding gedaan. Dan zul je vast wel geleerd hebben dat je spanningsvoerende delen moet afschermen. En dat afschermen mag dus niet door middel van een houten plank. Met andere woorden: je zult een behuizing op de plank moeten plaatsen waar je vervolgens je zekeringen in plaatst en eventuele andere beveiligingen.
maar zoals ik al vroeg in mijn vorige vraag.
als ik er soon ding tussen zet is het goed ?
Een nulbeveiliging kan een mooie toevoeging zijn aan een krachtstroomverdeler. Het zorgt voor een stukje extra veiligheid, met name voor je apparatuur. Als je er vanuit gaat dat de aansluiting in de meterkast of aan de muur waar jij de verdeler op wilt aansluiten in orde is dan heb je een dergelijke beveiliging niet nodig. Het is dus een extra optie.

Aangezien jij er telkens vanuit gaat dat de aansluiting aan de muur 100% in orde is neem ik dat voor het gemak ook even aan. In de praktijk blijkt dit dus niet altijd zo te zijn! Je hebt bij een 32A aansluiting of hoger ALTIJD 16A zekeringen nodig om je eindgroepen te beveiligen. Dus zodra je van 32A krachtstroom maar een "gewone" 230V stekker (shuko) gaat, heb je een zekering nodig. Met 32A kracht kun je maximaal 6 groepen van 16A vormen dus heb je 6 keer een zekering van 16A nodig.
Ik weet niet of in mobiele installaties een hoofdschakelaar verplicht is, maar die zou je eventueel ook kunnen plaatsen.

Een verdeler zonder zekeringen voor 32A mag niet.
Een verdeler zonder zekeringen voor 16A kan wel, maar het kan handig zijn om elke groep apart af te zekeren.
Dance the night away!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
23-6-2010 14:03
Even als aanvulling: je mag er WEL van uitgaan dat de aansluiting op de muur correct is. Die hoort te zijn aangelegd door een erkend electriciën.

Als je daar niet van mocht uitgaan zou je iedere keer dat je een apparaat in een stopcontact steekt moeten kijken hoe de boel is afgezekerd. En zouden ongezekerde 16A-breakouts niet toegestaan zijn (want de 16A krachtstroomaansluiting op de muur zou wel eens 32A afgezekerd kunnen zijn).

Het probleem van de OP is nou juist dat het door hem uitgedachte verdeelapparaat al onveilig is als de 32A wandaansluiting WEL juist is afgezekerd, op 32A of 25A.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HarmenheerspinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 26
23-6-2010 20:59
Bedankt voor alle info..

ik zal het zo ie zo verzekeren op 16a.

zo wil het nu gaan maken.
https://www.venus-drivein.nl/plaatjes/stroom2.JPG
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
23-6-2010 22:17
Tja dat kan... maar dan houd je wel maar 16A over (3x uiteraard).
Kabel 3,5 kwadraat ga je niet vinden (of je moet een of andere Amerikaanse AWG kabel nemen).

Voor de zekeringen/automaten kun je 4 kwadraat of 6 kwadraat nemen (liever 6), erachter 2,5.
Niet goed, wel hard!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
24-6-2010 02:46

joepurlings schreef:

Tja dat kan... maar dan houd je wel maar 16A over (3x uiteraard).
Kabel 3,5 kwadraat ga je niet vinden (of je moet een of andere Amerikaanse AWG kabel nemen).

Voor de zekeringen/automaten kun je 4 kwadraat of 6 kwadraat nemen (liever 6), erachter 2,5.
4 zou toch ruim voldoende moeten zijn??
In het tekeningetje zie ik geen doorlus, en voor 3x 16 heb je aan 4^2 kabel meer dan genoeg. (zelfs als je er een 32A stekker aanzet).
Lost in Music
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
24-6-2010 07:51
Klopt, heb je gelijk in (mits de kabel niet erg lang is natuurlijk, in verband met de kortsluitstroom).
Niet goed, wel hard!
HarmenheerspinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 26
24-6-2010 10:19
de kabel's worden zo kort mogelijk.

ook de kabel van de stekker naar de verdeeldoos zal niet meer worden dan 50 cm.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
24-6-2010 13:12
Tip: Doe nou iets langer (1.5-2m), want anders hangt je plank in de lucht te bungelen (meestal zitten de 380V stopcontacten meer dan 1m boven de vloer en je wilt niet altijd een 380V verlengkabel meesleuren...).

En maak ook een verloopje: 16A CEE male naar 32A CEE female (ja, deze mag wel zonder automaten wink ;) ).
Deze zul je vaak nodig hebben (hobby-bob uitbaters plaatsen vaak 16A CEE stopcontacten).
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)