Forum > Algemeen Forum

krachtstroom

(71 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
JeroenstapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
Berichten: 130
22-6-2010 21:13
Je kan nog zo goed weten hoe zwaar je een 16 A groep mag belasten, soms gebeuren er dingen die jouw berekeningen teniet doen. Als jij altijd netjes niet meer dan 16 ampere trekt op 16 ampere groepen, waarom zou je dan uberhaupt nog zekeringen gebruiken? Als je toch zo goed weet hoeveel erop mag.
Als er, op welke manier dan ook, kortsluiting ontstaat in een 16A groep die rechtstreeks op een 32 A fase zit zonder zekering, kan er ten minste een stroom van 32A blijven lopen door kabels en ook stekkers die soms maar net 16A aankunnen. Dan zit je met een brandende houten plaat en alles wat je erop geschroefd hebt.
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1595
22-6-2010 21:15
En dat is heter dan dit topic... laugh :D
't is maar een hobby...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
22-6-2010 21:23

joepurlings schreef:

Douwe schreef:

...met een beetje pech, heb je automaten in je truss. wink ;)
, dat je nooit een bepaalde hoek helemaal donker hebt.
Meestal 1 a 2 spotjes per groep, helaas moet je nu met een storing, naar 2 plekken op de truss om te wisselen.
Ook heb ik meegemaakt, dat een grapjas automaten had uitgezet, vlak na de test en voordat het grid omhoog ging. angry

Tegenwoordig gebruiken we, mains-racks waarin 8 x 16 groepen elk 10 of 16 ampere per unit van 16, uitgang 2 x H16 ingang 1 x H80 per unit, rack wordt gevoed door powerlock. Helaas alleen op de hele grote shows en tourtjes.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-6-2010 21:24

joepurlings schreef:

Ter illustratie, dit zijn mijn 32A verdelertjes: https://www.joepurlings.nl/newline/verdeler/32A.JPG
Met nog geen 25cm in de langste kant kan het echt niet kleiner (ga de uitdaging aan!).
Mocht je zo´n kastje zoeken, mail me even, ik heb er nog een aantal.
Bijna precies zo'n ding is ook kant en klaar te koop: Hama Systemtechnik STG 32/01-6/2K

Netjes mennekes connectoren en ABB c16 automaatjes in een vol-rubberen behuizing voor minder dan 300 euro happy :) .
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
22-6-2010 21:32
Hehe inderdaad...
Tis toch niet normaal hè, zet je iets op internet en nog geen uur later is het gekopiëerd laugh :D

Ik ben ze nog nooit kant en klaar tegengekomen zo compact en toch 6 separate groepen (vaak maar 3).
Het lijkt er inderdaad op, zelfs met de lampjes!

Edit: jammer dan! Die HAMA heeft dus ook maar 3 zekeringen voor de shuko´s, en 3 enkelfases voor de CEE.
Niet goed, wel hard!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
22-6-2010 21:43

joepurlings schreef:

Edit: jammer dan! Die HAMA heeft dus ook maar 3 zekeringen voor de shuko´s, en 3 enkelfases voor de CEE.
Klopt, heb zelf even de bedrading een beetje aangepast waardoor de CEE nu parallel staat aan 3 shucko's. Was t ff vergeten, maar is dus goed te doen happy :) .
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
22-6-2010 21:54

harmenheerspink schreef:

het eenigste verschil in die kast is dat jij er een soort van relais tussen heb zitten die er uitklappen bij overspanning.
het gaat trouwens om een 32 A

harmenheerspink schreef:

als je de kabels goed aansluit moet dit gewoon goed gaan.
de apparatuur waar jij het op inplucht is toch goed afgesteld.
Wat jij wil is niet toegestaan omdat het gevaarlijk is, maar dat wil je kennelijk niet aannemen van de forummers die er verstand van hebben.

Die "soort relais" zijn zekeringautomaten. Die zitten er niet voor de sier, die voorkomen dat de boel uitfikt als je de fases overbelast of kortsluit. Dus: als je de kabels goed aansluit hoeft het helemaal niet "gewoon goed" te gaan.

Levensgevaarlijk als je hiermee doorgaat. Je hebt geen idee wat je aan het doen bent.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HarmenheerspinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 26
22-6-2010 22:01
1 x bewerkt. Laatst door Harmenheerspink op 22-6-2010 22:02
ik zal het allemaal wel verkeerd zien..

maar je komt van een groepen kast af !!
hier zit het al in..

dus waarom zou je een groepen kast achter een groepenkast zetten ?

vanaf hier ga je met 400 volt naar die stekker die heb getekend.
dan zou dit toch goed moeten gaan ?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
22-6-2010 22:02
1 x bewerkt. Laatst door Joepurlings op 22-6-2010 22:13
Ik heb trouwens eventjes geteld, voor 155 euro heb ik het materiaal voor mijn kastje bij elkaar.
Dan heb ik wel enkelpolige automaatjes gepakt (zit nu dubbel in) van B (in plaats van C nu), en 32A CEE form materiaal van ABB in plaats van Mennekes.

Edit @Harmen: een 32A CEE is in de meterkast ook 32A afgezekerd (klinkt logisch toch?)
Wil je deze laten verlopen naar 16A (of dat nou kracht of enkelfase is), zul je zelf voor de afzekering naar deze groepen moeten zorgen, is dat nou zo vreemd?
Niet goed, wel hard!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
22-6-2010 22:12
6 x bewerkt. Laatst door Ideedeluxe op 22-6-2010 22:23

harmenheerspink schreef:

ik zal het allemaal wel verkeerd zien..

maar je komt van een groepen kast af !!
hier zit het al in..

dus waarom zou je een groepen kast achter een groepenkast zetten ?

vanaf hier ga je met 400 volt naar die stekker die heb getekend.
dan zou dit toch goed moeten gaan ?
FAIL!!!

Je mag nooit aannemen, dat de situatie in de groepenkast zo is, als hij zou moeten zijn. In het ergste geval is de 32A stekker aansluiting door een of andere eppo 'gemodificeerd' met 3x65A (je komt ze tegen...) of meer en is de aardlek al een paar jaartjes oud en versleten.

In het ergste geval kun je iemand zo dus met 380V / 65A rechtstreeks doorsturen naar magere hein. (mocht je het nog niet begrijpen: die is dan zo dood als een pier) En dat alles, omdat jij niet het gezonder verstand hebt gehad om ergens in de lijn een aardlekje te plaatsen.

Leuk....zeg je hobby dan maar vaarwel....

Heb je enig idee wat de woorden Volt en Ampere betekenen en wat de gevolgen ervan zijn voor het menselijk lichaam? Het menselijk lichaam is niet bestand tegen een stroomstoot van meer dan 30mA (milli!!!) Ampere. Kom je daarmee in aanraking, dan moet er zo'n gele bus komen met een blauw zwaailicht op het dak om je hart weer aan de gang te krijgen. Geloof me, dat wil je niet meemaken en ook niemand aandoen! In het beste geval kom je er met fikse brandwonden af...
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)