Forum > Geluid

Geluidsverschil Shure pgx - slx - ulx - uhf

(30 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
26-3-2010 23:14
Ik was vandaag in Frankfurt op de Pro audio & light beurs.
Daar vroeg ik op de Shure stand of er geluidsverschil is tussen de pgx, slx, ulx en uhf systemen.
De medewerker sprak slecht Engels, maar ik begreep er uit dat er inderdaad een verschil zou zijn.
Ik heb het enkel over de geluidskwaliteit, niet over het zendbereik etc...

Mss iemand al een A/B vergelijking gedaan?

voorbeeld. (alle draadloze systemen 5m vanaf de ontvanger)

1. Shure beta 58a met draad
2. Shure beta 58a pgx
3. Shure beta 58a slx
4. Shure beta 58a ulx
5. Shure beta 58a uhf
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
27-3-2010 04:22
Grappig, zojuist een klus gedaan met een waanzinnige zanger in een jazz setting. So far, so good. De beste man in kwestie had zelf zo'n goedkope instapper met 58 kop bij. Ik vond het echt waardeloos, het leek wel of er een ingebouwde compressor in zat. Absoluut geen dynamiek en met een beetje uithaal zong je de mic gewoon dicht.

Na de soundcheck heeft de beste man dan ook gewoon met een draadje gezongen.
Maar dat is MIJN mening...
RdreiersStandaard Lid
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
27-3-2010 10:58
De pgx heb ik tot mijn geluk nog niet aan de lijve hoeven te ondervinden.

Ik heb wel met de slx - ulx en de uhf-r serie ervaring.

slx : Voor wat die kost niet verkeerd, alleen het dynamisch bereik is te klein.

Ik doe zelf redelijk veel dik hout zaag met planken werk en de input staat te vaak te clippen met vervorming van dien.

De -10 Db pad is echt te weinig.

De ulx heeft dit nadeel niet.

De uhf-r heeft weer als voordeel dat je meer controlle en uitlees mogelijkheden hebt wat op lastige locatie's weer van pas komt.

Ook kan de de handzender op twee vermogens standen worden ingesteld wat weer handig is als je of lange afstanden of veel draadloos hebt.

Klankmatig heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om een en ander naast elkaar te vergelijken, van de slx ben ik echter niet onder de indruk.

Ik denk ook dat je voor je zelf moet kijken van waar heb ik hem voor nodig.

pgx en slx en uhf-r gaan op twee penlites, ulx is weer negen volt.

Is het voor een bandartiest of een vocaal bij een band, of ga je hem gebruiken bij de drive-inn voor af en toe een schoonmoeder die wat moet zeggen bij de bruiloft.

Doe je wat werk met lokale helden of heb je te maken met het fenomeen raider bestendig.

Laten eerlijk blijven, je vraagt hier of er verschil is tussen een draadloos systeem van 400 euro en 3000 euro.

Mocht je voor de aanschaf staan zou ik je maar een advies kunnen geven, kijk naar je budget en maar met je dealer een afspraak om te komen luisteren, voelen en wat meer.

Richard
DPA 2011C - DPA 4099
RickvanulftStandaard Lid
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
27-3-2010 18:01
Ik werk vaker met de SLX. Wordt veel verhuurd hier door een lokaal bedrijfje, en huur ze wel vaker in voor tape act artiesten die net iets meer willen als dat micje met een draadje eraan.

Moet zeggen dat ik het voor de doeleinden waarvoor ik het gebruik prima werkt.

- Ontvanger geeft duidelijke informatie weer,
- kanaal veranderen op de ontvanger, dan microfoon met de onderkant ertegen houden en deze neemt de frequentie automatisch over
- Microfoon zelf kan tegen een stootje.
- Je kunt er andere koppen op zetten. (gebruik zelf meestal een BETA58 kop, en ook deze klinkt prima.

Nadeel
- Vind ik persoonlijk het gebruik van pen lites, 9V blokjes heb je zo'n fijne 19'' racklader voor.
- Als je het kapje van de batterij werkt met (plastic) schroefdraad. Als je dit te hard vastdraait (wat toch snel gebeurd als je snel werkt) barst de kap en kom je dus een nieuwe aan het kopen (of met tape vastzetten natuurlijk).
- Kapjes zijn vrij prijzig.
T is en blijft 'n passie..
RekalStandaard Lid
28-3-2010 00:55
dat de slx best waar voor zijn geld zal zijn, dat geloof ik best!
Ik heb reeds een slx beta 58a maar ik hoor bijna geen verschil met een sm58 met draad. (ik merk wel dat de sm58 nier is en de beta58 supernier)

Ik stel de vraag om volgende reden:
Een artiest vroeg me of ik een opname kon maken tegen hoge kwaliteit. (enkel 1x zang)
Met een degelijke firewire audio kaart en Sonar 8.5 (of Protools) software wil ik deze opname gaan doen.
Ik heb reeds een beta 87a slx, maar als de draadgebonden mic nou gewoon beter klinkt dan koop ik die.
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
28-3-2010 06:17
Lijkt me een behoorlijk andere vraag dan in je beginpost stond. Als je een opname wilt maken zijn er hele andere eigenschappen van een microfoon belangrijk. Zoek eens rond op het forum en verdiep je eens in de toepassingen van condensator tov dynamische microfoons.
Maar dat is MIJN mening...
RekalStandaard Lid
28-3-2010 18:35
1 x bewerkt. Laatst door Rekal op 28-3-2010 19:12
Ik weet heus die verschillen...
En ik vraag ook niet of er verschil is tussen beta58a en beta87a.

Het gaat er gewoon om of er een audio verschil is tussen een goedkoper draadloos systeem bv. pgx, slx en een draadgebonden mic.

Als dit zo is met een beta58a dan zal dit ook wel zo zijn met een beta87a of andere mic.

Wat ik al wel begrepen heb is dat een draadgebonden mic of uhf niet zo vlug dicht zal slaan bij pieken...

Maar buiten het dynamisch verschil, zijn er nog frequentie verschillen?
RickvanulftStandaard Lid
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
28-3-2010 19:06
Wat wil je nu precies weten?

Het verschil (in geluidskwaliteit) tussen onbedraade systemen?
Het verschil (in geluidskwaliteit) tussen onbedraade en bedraade systemen?
Welke microfoon te gebruiken voor hoge kwaliteit opname?
Het verschil tussen onbedraade systemen in verschillende prijscategorien en bedraade mics?

Allemaal vragen die ik min of meer uit je post haal en zo zijn er misschien nog wel meerdere. Dus wat vraag je nu precies? Of ben ik nu de enigste die het niet meer snapt. laugh :D
T is en blijft 'n passie..
RekalStandaard Lid
28-3-2010 19:13
deze dus...

Het verschil in geluidskwaliteit tussen onbedraade systemen?
Het verschil in geluidskwaliteit tussen onbedraade en bedraade systemen?

Ik neem aan dat er zogoed als geen verschil is tussen een draadgebonden en UHF draadloos systeem.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
28-3-2010 19:28
Ook de kwaliteit van zender en de ontvanger dragen bij aan je uiteindelijke geluidskwaliteit.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)