Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 9 van 14)
Moderator(s): Dré
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
17-3-2010 20:33
Wat ik wel een schande vindt is dat beruchte criminelen allemaal een naam krijgen. (mohammed B. , Ali S.)
En zo'n bedrijf met de volle naam erin staat.

Een leraar van mij zei vandaag: 'Ja, ze hebben nu wel genoeg naamsbekendheid.'
Freelancer in de noordelijke provincies
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
17-3-2010 21:13
ik heb al eerder gezegd: een koter die er stiekum met zijn handjes aangezeten heeft......

Zelf heb ik wel eens een bijna meegemaakt met een manfrotto op een buiten festijn.
Men had de beide vastzet schroeven losgedraaid, men begreep alleen niet hoe ze de handel naar buiten moesten krijgen om te kunnen zwengelen.
Ik zet deze tijdens het optreden altijd tegen de paal aan, zo dat hij nooit naar beneden kan komen.
En dat was nu de redding geweest.
Gelukkig loop ik regelmatig rondjes om alles te controleren uit een soort automatisme.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SpeakerfreakStandaard Lid
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
17-3-2010 21:28

Tom schreef:

ik heb al eerder gezegd: een koter die er stiekum met zijn handjes aangezeten heeft......

.
Misschien, kan net zo goed een stagaire zijn geweest die t niet helemaal begreep maar dat achteraf niet wil toegeven shocked 8O razz :p
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
17-3-2010 21:31

Tom schreef:

Wat ik en anderen (Cyber) al zeiden: als dit type statief juist is neergezet trek je er onder last niet zomaar een borgpin uit. Laat staan dat dat door trillingen kan gebeuren, dat is echt ondenkbaar. Wat ook niet kan is dat de zaak omvalt omdat iemand er tegenaanloopt, althans bij de echte Mobiltechs van dit type. Staan ze juist opgesteld dan staat het echt als een huis.

Wel is het zo dat wij altijd vrij lang bezig zijn om deze statieven helemaal goed en waterpas op te stellen. Wat denkbaar is, is dat er hier onder tijdsdruk (de repetitie stond op het punt te beginnen) wat concessies zijn gedaan en er fouten zijn gemaakt. Dat is gokken, maar in ieder geval waarschijnlijker dan dat er een borgpin is uitgetrild.

Als er kort voor het ongeluk met de stellage is geschoven moeten mensen dat gezien hebben. Er waren zat toeschouwers aanwezig.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
17-3-2010 22:20
Als het statief niet helemaal goed is uitgebalanceerd,
en de last wankelt dan van poot naar poot,
dan is het niet zo moeilijk om de pin eruit te trekken.
Zit er trouwens ook niet nog een veer door die borgpen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJ JBStandaard Lid
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
18-3-2010 00:19
Ik blijf het gek vinden... Zelfs bij opbouwen/afbouwen is het soms een hel om die poten op/neer te schuiven, dat schuivende blokje loopt constant klem. Er moest wel een hoop aan het schokken zijn, wil zoiets onder spanning ineens aan het schuiven gaan (of de outrigger stond volledig in de smeerolie). Ik gok dat er meer aan de hand is en dat er smoezen worden bedacht.

In zo'n gymzaal worden geen borgpennen uit statieven getrokken, als dat toch gebeurd, valt dat enorm op. Daarna gaat het niet zomaar aan de schuif.

Ik zou bijna denken dat die poot "in de weg stond", dus dat die ingeklapt is gebleven. Ik ken het bedrijf verder niet, wil niet moedwillig zwartmaken, maar tot nu toe is dit voor mij aannemelijker. Daarnaast zou ik sowieso zo'n installatie niet tussen pogo-kids zetten in een gymzaal. Je zal maar doorschieten met een oefening en met je oogkas in de hoek van een statief belanden. Ook tandjes kunnen maar weinig horizontale kracht weerstaan.
Lichtje erbij?
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
18-3-2010 08:08
Zware smoezen of omgebogen interview-omerkingen in de krant. Het kan gewoon niet, zoals Tom en Vic al zeiden.

Misselijk dat dit soort berichten in kranten komen. Er zijn gewoon fouten gemaakt.
Light Image
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
18-3-2010 08:51
ik kan me ergens wel voorstellen dat je de waarheid niet wilt vertellen, dan heb jij dit als bedrijf op jou naam. en zelfs als medewerker..
ik zeg dus niet dat het goed is, maar kan het me wel voorstellen..
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
18-3-2010 09:18

Tom schreef:

Zit er trouwens ook niet nog een veer door die borgpen?
Ja. Tenminste, dat is wel de bedoeling.

DJ JB schreef:

Ik blijf het gek vinden... Zelfs bij opbouwen/afbouwen is het soms een hel om die poten op/neer te schuiven, dat schuivende blokje loopt constant klem. Er moest wel een hoop aan het schokken zijn, wil zoiets onder spanning ineens aan het schuiven gaan (of de outrigger stond volledig in de smeerolie). Ik gok dat er meer aan de hand is en dat er smoezen worden bedacht.
Klopt, helemaal eens.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
18-3-2010 10:32

YourLiVe schreef:

Even wat anders: Ik vind de reactie van de vereniging een sterk voorbeeld van hoe je moet reageren op dit soort incidenten. Direct de homepage aanpassen en zorgen voor actuele berichtgeving, een informatiebijeenkomst organiseren, een persbericht opstellen... op de site van Pro Facilities is niets te vinden over dit incident.
Ze hebben nu in elk geval wel een bericht hierover op de homepage staan. Beetje laat naar mijn mening, maar goed. Ik denk dat ze te vaak genoemd werden...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)