Forum > Off-Zone

Drie gewonden door omgevallen lichtstellage

(132 reacties. Pagina 6 van 14)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
16-3-2010 12:06
https://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5910777.ece/Ongeval-sporthal-door-losse-borgpen
Bassie RassieStandaard Lid
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
16-3-2010 12:43
1 x bewerkt. Laatst door Bassie Rassie op 16-3-2010 13:44
Hoe kan bij een statief waar 1 borgpen er uitschiet 4 stempels naar binnen gaan ?

Overigens het statief stond niet op 3,75 meter hoogte zoals Thomas noemde maar op 5 meter.

Zowiezo is Provicilities geen slecht bedrijf, alleen jammer dat dit gebeurd is bij hun.

Offtopic: Als je de reactie's doorleest op dit krantenartikel krijg ik meer het gevoel dat sommige mensen gewoon thuis zitten en niks te doen hebben. En daarom maar zo actief daar zijn.
Freelancer in de noordelijke provincies
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
16-3-2010 13:18

Bassie Rassie schreef:

Hoe kan bij een statief waar 1 borgpen er uitschiet 4 stempels naar binnen gaan ?
Bovendien schop je als het statief juist is opgesteld die borgpennen er echt niet zomaar uit. Die worden als het ware door het gewicht van de constructie vastgedrukt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SebasVDVIP Lid
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
16-3-2010 13:26
Stond er niet eerder dat het gebeurt is tijdens het opbouwen van de truss? Mijn sterke vermoeden is dat ze het statief nog ff wilden verplaatsen terwijl hij al volledig opgedraaid was.

Anyway, erg dat er zulke dingen moeten gebeuren. Laat dit voor iedereen een wake-up call zijn om eens na te denken over wat we eigenlijk aan het doen zijn. Dat de materialen waarmee we werken soms levensgevaarlijk kunnen zijn als er niet goed mee omgegaan wordt.
JeroenstapStandaard Lid
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
16-3-2010 13:39
Het is natuurlijk scheef dat je zodra een stellage nog op de grond staat, eigenlijk niet aan regels hoeft te voldoen. Er zal in ieder geval niet snel iemand langskomen die je vertelt dat je zo geen mensen je zaal binnen mag laten.
Maar zodra je iets ophangt krijg je problemen als er iets niet in orde is. Dit vind ik een goede zaak, aangezien je boven mensen bezig bent en geen enkel risico moet nemen.
Helaas zet je veel makkelijker een paar statiefjes neer, wat waarschijnlijk niet eens veiliger is, het is hooguit veiliger om te zien dat er iets boven je staat, wat je nog wel eens kan vergeten als het aan het plafond hangt.
Levensgevaarlijk dit soort dingen, zolang er geen duidelijke regels zijn voor het riggen op statieven. Misschien dat dit ongeluk ergens een lichtje doet branden...
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
16-3-2010 14:02
Pardon?!!!! Regels voor hijsen en heffen (!!) gelden gewoon!!!!!

1) voor Machine Veiligheid
2) voor Arbeids-Veiligheid
Light Image
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
16-3-2010 14:05
Het blijft een raar ongeluk. Dit wil je als bedrijf niet mee maken. Er zijn nu gewonden, had ook anders gekunt. Mijn medeleven gaat dan ook als eerste uit naar deze betrokkenen want die hebben zo wie zo niks aan dit ongeluk kunnen doen.

Ook ben ik van mening dat we hoe goed we de foto's ook bekijken. Het voor ons gissen blijft wat er exact is gebeurd. Om ondermeer borgveren zo als ze nu over de vloer lijken te liggen als schuldige aan te wijzen is niet aan ons. Daarvoor zouden we ook een foto van net voor het ongluk moeten hebben. Deze foto is na het ongeluk gemaakt en alleen de betrokkenen en toeschouwers weten wat er in de tussentijd al dan niet voor de hulpverlening is verlegd, verplaatst of weggetrokken aan deze installatie.

Natuurlijk zijn er wel een paar dingen die mij aan het denken zetten. De eerste is opbouw en generale repetitie samen. Zo als de telegraaf quote van de website van de sportclub.

Was het niet zo dat we juist tijdens hijsen en heffen geen (vreemde) mensen in het valbereik willen hebben? Staat de boel, laatste controle en dan pas vrijgeven! Dan was die pin vast opgevallen.

Als je een statief, wat nog gekopeld is ook, tot deze hoogtes opdraaid, en er ontbreekt een borgpin zodat er een outrigger in kan klappen. Dan moet dat ding juist bij het omhoogdraaien al heel erg in onbalans zijn geweest. Volgens mij heb je dan direct door dat er iets niet klopt en zou je wel een oen zijn om door te draaien tot de maximaal gewenste hoogte. (iets zegt mij dus dat die pin er wel in zat bij het omhoog slingeren)

Volgens mij kent iedereen die wel eens een caré heeft neergezet de situatie dat er bij de controle na opbouw overal pinnen en borgveren in zitten, en bij afbraak veel veren en soms komplete pinnen missen. (vaak ook niet terug te vinden) Oorzaak meestal niet de zwaartekracht of het verkeerd monteren, maar mensen die graag met dingen spelen waar ze al dan niet met moeite met hun handen bij kunnen. Dit gedrag zie je trouwens ook vaak bij kleinere podia waar gasten tot aan het podium kunnen komen bij ondermeer monitor speakers (liefst actief met knopjes sneaky :V ) Ook heb ik al mee gemaakt dat mensen zonder blikken of blozen op een plek waar ze niet horen te komen een paar zwengels aan je opgedraaide en geborgde statief geven. gelukkig doet dan de borging zijn werk, en kom je er met de afbraak wel achter, maar je vf is wel gehalveerd!)

Zo als al ergens genoemd, kan bovenstaande gedrag natuurlijk ook hier van toepassing zijn geweest. Leuk, pin er uit trekken, niet meer terug kunnen of willen krijgen en niks zeggen. In samenwerking met een bewegende(zwevende) gymvloer door turners een 100% kans op fatale gevolgen.

Maar zo als boven al genoemd. Dat statief had zijn grootste druk op de ingeklapte poot, dus ook op de borgveer, die zou natuurlijk door die druk gewoon gebroken kunnen zijn. Truss lijkt niet zo heel zwaar, maar kracht x arm? en een misschien niet originele veer?
Blijft gissen tot dat iemand een foto van een al dan niet kapotte veer heeft.

Feit blijft dat het ding omlaag is gekomen met die veer betrekking houdt. Misschien horen of lezen we de ware toedracht achter dit ongeluk nog wel een keer. (en aangezien er 100 toeschouwers waren is die kans best groot) Want het zou mij niks verbazen als toch blijkt dat er geprobeerd is om deze stellage op hoogte te verplaatsen. En ja daarvoor moet die veer uit de zwaarst belaste outrigger.

Laten we eerst maar hopen dat het goed komt met de slachtoffers en voor alle mensen die al dan niet hobbymatig met licht en geluid bezig zijn, een wijze les. Want!

Bij deze is gebleken dat ook een truss op 2 statieven om laag kan komen. En waar doet iedereen nou vaak zo onverschillig over! juist, een truss op 2 statieven achter of voor een disco show. ashamed :$

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
16-3-2010 14:51
Ook een goede reminder om toch vooral een hijsplan te blijven maken voor alles wat op meer dan 1 statief staat. Ook al gaat het volledig buiten de schuld van de verhuurder om fout met zo'n constructie (zoals hier misschien het geval), het is een stuk fijner als je als verhuurder op dat moment wel een degelijk hijsplan kunt presenteren.
OnnogeelenStandaard Lid
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
16-3-2010 15:50
Ik zal niet reageren op het ongeluk, anderen hebben hier meer verstand van dan ik en het blijft nu nog gissen.
Maar het schudt me wel zeker wakker.
Zo hebben we afgelopen donderdag een carré neergezet van 6x10m. Toen we zondag terugkwamen om af te breken was dit een halve slag gedraaid! (Korte kant waar eerst de lange kant stond!).

Bleek dat ze de poten één voor één met een heftruck hebben opgetild, pallet eronder, en toen met 4 palletwagens het geheel verreden hebben.
Als je nu ziet wat de gevolgen kunnen zijn, schrik je toch wel even dat in ons geval hetzelfde had kunnen gebeuren.
Ik hoop dat ook dat dit, hoe stom het ook klinkt, een wijze les voor iedereen zal zijn, en dat er niet zomaar gedacht wordt 'mij gebeurd dat toch niet'.
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 21-11-2024
16-3-2010 15:57

onnogeelen schreef:

Ik zal niet reageren op het ongeluk, anderen hebben hier meer verstand van dan ik en het blijft nu nog gissen.
Maar het schudt me wel zeker wakker.
Zo hebben we afgelopen donderdag een carré neergezet van 6x10m. Toen we zondag terugkwamen om af te breken was dit een halve slag gedraaid! (Korte kant waar eerst de lange kant stond!).

Bleek dat ze de poten één voor één met een heftruck hebben opgetild, pallet eronder, en toen met 4 palletwagens het geheel verreden hebben.
Als je nu ziet wat de gevolgen kunnen zijn, schrik je toch wel even dat in ons geval hetzelfde had kunnen gebeuren.
Ik hoop dat ook dat dit, hoe stom het ook klinkt, een wijze les voor iedereen zal zijn, en dat er niet zomaar gedacht wordt 'mij gebeurd dat toch niet'.
Het wordt heel rap tijd dat jij dus nu je trussen gaat controleren. Afhankelijk van gebruikte trussoort, totaal gewicht, hoogte en hoeken, zou het me niks verbazen als je op zijn minst de hoeken af kunt keuren. Hoe halen mensen dit in hun hoofd?

(mond open van verbazing) ashamed :$

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)