32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting
(108 reacties. Pagina 11 van 11)Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 31-10-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 2080 | 6-2-2010 19:48 |
Tom, Tom, Tom, lees alsjeblieft eens mijn posts grondig door. Ik begin er nu een beetje moe van te worden! Speciaal dan nog eens een samenvatting: Zoals gezegd (inmiddels volgens mij al 3 keer), mijn sets zijn aangepast op voorzieningen van de locatie. De 2 keren dat er een hoofdzekering gesneuveld is, was dat de ene keer met een enkel groepje, en de andere keer op 16A kracht. Beide keren hebben de opdrachtgevers zelf de hoofdzekering vervangen (het zal dus vast wel de eerste keer niet geweest zijn!). De hoofdzekering is gesneuveld door een combinatie van... Ik zat er toevallig ook op, maar dat zal niet de hoofdoorzaak geweest zijn! Het enige punt waarover we nog van mening verschillen, is dat jij geen verzegelde kast open zou draaien, en ik wel. Nood breekt wet, die zegel regel ik wel weer tijdens kantooruren. | |
Niet goed, wel hard! | |
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 6-2-2010 21:38 |
Bieden keren deden de opdrachtgevers het zelf. Dus je hebt er zelf tijden klus nog nooit mee te maken gehad dat jij het hebt gedaan? wisseld zelf niet de zekering, maar regeld wel alles daarna voor ze als ze dat willen. vreemd, erg vreemde situatie als ik zo even je posten na elkaar door lees. Wij zullen het inderdaad niet eens worden, waar ik wel zeker van ben is dat als je dit soort dingen doet maar beter niet bij me in de buurt kan komen. Voor mij is het gewoon not done voor een leek om te doen. Ik wens u het beste. | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
DouweVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 7-2-2002 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 1139 | 7-2-2010 01:35 |
joepurlings schreef: Het enige punt waarover we nog van mening verschillen, is dat jij geen verzegelde kast open zou draaien, en ik wel. Nood breekt wet, die zegel regel ik wel weer tijdens kantooruren.Wie denk je dat ze aansprakelijk stellen, als de brand uitbreekt. Afgaande bekabeling vanuit de meterkast is, eigenlijk altijd, voldoende. Wat je niet weet is wat er vanaf de eerste verdeeldoos overblijft aan mm2. Als je het toch zelf wilt doen, neem je een eigen krachtstroomverdeler mee, met de mogelijkheid om direct in te binden. Hiervoor moet je wel even een cursus volgen, niet moeilijk maar ik blijf een gezonde angst voor 400V-400A houden. Hiermee voorkom je de problemen met de huisinstalatie, alle problemen die je dan hebt, liggen aan je eigen syseem. Gelukkig zijn de keren dat ik heet heb moeten in/uitbinden op één hand te tellen. Iedere keer ging het om de 'tails', met alle PBM. | |
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies. | |
Dj_mvandisStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-9-2008 Laatste: 23-6-2020 Berichten: 326 | 7-2-2010 10:22 |
Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen wat je bedoelt met inbinden? | |
Nu ook op internet! | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 7-2-2010 15:35 |
Ten eerste ben ik geen installateur en heb ook niet de pretentie er 1 te zijn, maar ik mis in het hele verhaal eigenlijk een stukje preventie. Is voorkomen niet beter dan genezen? Ik ben namelijk van mening dat: Ik als laatste eindgebruiker niet kan gaan eisen, dat de rest van het pand maar even op halve stroom gaat draaien. Als je een bruiloft draait in een grote zaal met restaurant, dan kun je niet van de kok en de afwasploeg gaan eisen, dat ze vanavond maar even gaan afwassen als jij klaar bent. Dus...bij vermoedens van onvoldoende stroomvoorziening, moet je van te voren al maatregelen treffen. En dan zo, dat je opdrachtgevers er niets van merken. Ik heb namelijk een beetje het idee, dat deze hele discussie voortkomt uit het feit, dat je als driveinshow JOUW set moet aansluiten en dat de rest van het gepeupel zich maar moet aanpassen. En als de stroomvoorziening het niet trekt, dan passen we deze gewoon even aan, zodat we onze set weer kunnen gebruiken. Met alle gevolgen van dien. Natuurlijk kun je sommige dingen niet uitsluiten; als de boel gewoon slecht aangelegd is, waardoor de belasting per zekering niet klopt, kun je weinig beginnen. Maar in alle andere gevallen pas je je aan bij de gelegenheid. Je krijgt een boeking echt niet 5 minuten van tevoren, dus je kunt altijd informatie inwinnen over de zaal waar je staat. Als wij in zo'n geval vermoeden, dat we kans hebben, dat er iets niet goed gaat komen, kunnen we een aantal dingen doen. 1. We huren voor 80 euro ex. diesel een 20kva aggregaat en tappen daar onze stroom vanaf. 2. We passen de lichtshow aan met een hoger aandeel led. Misschien overdreven, maar ik heb een pesthekel aan verrassingen. Ik sta niet graag met mijn bek vol tanden omdat het hele pand zonder stroom zit, want dan is de claim die ik aan mijn kont krijg waarschijnlijk hoger dan de 100 euro die ik aan het aggregaat of de inhuur van led lampen kwijt ben. Uiteindelijk gaat het hier om extreem uizonderlijke situaties. Meestal is het wel netjes voor elkaar, maar ik zal never ever nooit niet met mijn tengels een loodje van de meterkast verbreken, bevriende installateur die hem weer plaatst of niet. Dan heb je gewoon geen eerbied voor regels en de eventuele gevolgen van het 'upgraden' van het elektrisch systeem. Ik hoop niet, dat je ook met een gelaatsmasker en zo'n beveiligde handschoen rondsjouwt in je gereedschapskist? | |
I am a TimeDriver! | |
DeMennooosVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-10-2002 Laatste: 14-10-2020 Berichten: 314 | 7-2-2010 16:40 |
Misschien overdreven, maar ik heb een pesthekel aan verrassingen. Ik sta niet graag met mijn bek vol tanden omdat het hele pand zonder stroom zit, want dan is de claim die ik aan mijn kont krijg waarschijnlijk hoger dan de 100 euro die ik aan het aggregaat of de inhuur van led lampen kwijt ben. Zolang je er zeker van bent dat er geen verdwaalde cateraar willekeurig in vrije aansluitpunten zijn bakplaaten, koelkasten en andere eten klaarmaak / warmhoud of koelhoud meuk inprikt is het een mooie gedachte.Als ik voor alle keren dat ik me suf heb gezocht omdat er weer eens zo'n vreetschuurnono zijn zooi op een willekeurige aansluiting heeft geprikt en het licht steeds uit blijft vallen die 100 euro krijg stop ik morgen met werken. Ik heb mijn spul voor elkaar maar wordt er wel op aangekeken door zo'n eikel. En dan nog kwaad worden ook als we alle stekkers die niet van ons zijn uit alle aansluitingen verwijderen, toen werkte zijn bakellende opeens niet meer. Zo eentje heeft ook wel eens een hele lokatie zonder stroom gezet op een klusje in België. Of wij het even konden oplossen, want wij hadden er verstand van en hij moest toch eten serveren... Yeah right, bel de lokale electroboer maar. Ik zie het wel aan de stroom verdelingen als we weer sap hebben. (wild prikken gebeurd ook regelmatig met wannabe gitaristen die op een verdwaalde en bij voorkeur gedimde aansluiting de gitaardoos in prikt en niet snapt waarom ie het niet doet of aan-uit-aan-uit-aan-uit gaat.) | |
CyberDanceVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 1-7-2020 Berichten: 1212 | 7-2-2010 17:38 |
Cateringboeren en stroom.. het is en blijft elend. Zet je 2 dikke bredenoords neer van 200KVA per stuk, waarvan er 1 volledig voor de catering is, vervolgens leid je daarvan 63A naar de keuken zodat ze hun gang kunnen gaan met bakovens frietpannen en weet ik het wat nog meer. Alles volledig aangelegd met een puntje per apparaat, enige wat ze moeten doen is inprikken. Show is dag erna nog maar net begonnen of het is stress in de toko want de huisstroom klapt er continu uit (en dat kwam ... jawel ... de cateringboer mij vertellen). Dan weet je dus al hoelaat het is. In dit geval 4 frietpannen van 2kW ieder via een 3G1.5 haspeltje naar een stopcontact in de muur. Goh, waarom gaat dat nou toch mis . Bij wilde inprikkers is het simpel: 1e keer: stekker eruit en bij klachten vriendelijk verzoek niet meer te doen en eerst te vragen hoe of wat 2e keer: stekker eruit en bok klachten minder vriendelijk verzoek gelijkaardig aan bovenstaand 3e keer: geen verzoek en als de eigenaar van het touwtje komt zoeken naar het probleem vindtie een open eindje ipv stekker En voor wat betreft het opvoeren van bestaande installaties: naar mijn idee simpelweg not done. Zo'n type zekering zit er met een reden. Wij hebben ook wel eens een niet nader te noemen Bouwmaat vestiging zonder stroom gezet omdat de hoofdzekering het niet trok. Volgens de locatie keurig 32A aanwezig en die zat er ook helemaal keurig, tot een uur voor show de halve toko donker ging. Bleek later dat die 32A enkel gebruikt kon worden na sluitingstijd, als de algemene kwikgasverlichting in de hal uit was. (Geen probleem, feestje begon pas na sluitingstijd, maar wel handig om even op voorhand te vermelden ) | |
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2 | |
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 7-2-2010 18:28 |
1 x bewerkt. Laatst door Ronny B op 7-2-2010 22:49 Inderdaad hier ook het geval, er word eerst 2 tot 3 maal verzocht de stekker ergens anders in te doen. van vriendelijk tot dringend. geen gehoor, dan is de kans inderdaad groot dat de stekker eraf gaat. laatst ook weer zo'n geval, alles op gebouw komt de catering aan met electriece warmhoudplaatjes. En steek zomaar ergens de stekker in een verdeel blok. helaas voor hem was dit het blok waar de grondspots in zatten die de muur aan lichten. Gevolg de plaatjes deden het niet meer omdat de dimmer maar op 40% stonden. Hij is uiteindelijk netjes zelf een kabel gaan leggen naar een vaste wcd. nouja netjes hoe sommigen zijn kabels leggen... en val welke dikte die dan zijn is soms ook om te huilen. [edit] bedankt sylvia had was me nog niet opgevallen [/edit] | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 7-2-2010 18:49 |
Ronny B schreef: van vriendelijk tot drinkend | |