Forum > Geluid

Laser vervangen Pioneer CMX-3000

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
28-1-2010 13:44
Ik zit met een heel vreemd probleem, althans zo lijkt het in ieder geval.
Ik heb bij mijn Pioneer CMX-3000 één defecte laserunit (leest veel cd's niet en slaat vaak over) en wil deze vervangen. Voor het gemak geef ik even aan dat het om de rechter speler gaat.
Nu heb ik inmiddels 3(!) nieuwe laserunits geprobeerd (type SFP101N16P origineel onderdeel) maar alle 3 geven ze een E-8301 foutmelding.
Als ik de rechter (nieuwe) unit omwissel met de originele goede unit uit de linker speler geeft de nieuwe unit de fout op de linker speler en werkt de rechter speler wel normaal. De fout wisselt dus mee.
Ik heb Pioneer al gebeld, maar zoals de meeste mensen wel weten zijn dat eigenlijk alleen dozenschuivers en weten zij geen antwoord te geven. Ik word naar CE-Repair verwezen maar zij geven alleen antwoord op een vraag als ik langskom met het apparaat en € 30,00 onderzoekskosten betaal.

Daarom mijn vraag maar hier, omdat mijn vraag eigenlijk heel simpel is (en het antwoord zeer waarschijnlijk ook!)

Is het verwijderen van het beschermkapje van de laserdiode, het vastklikken van de connector op de motorprint en het terugschuiven van de flatcable voldoende om de nieuwe unit te plaatsen?
(Uiteraard heb ik de schokrubbers met veren en schroefjes ook teruggemonteerd)

3x Een defecte nieuwe laserunit lijkt mij namelijk wel heel erg toevallig, net alsof het apparaat behekst is...
Kennis is nog geen wijsheid
HansStandaard Lid (†)
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
28-1-2010 13:54
ik heb wel eens wat gelezen over het los solderen van een aard draadje bij nieuwe loopwerkjes, misschien daar ff op zoeken in het forum, of wachten tot Dre langs komt ;-)
FridgeStandaard Lid
Sinds: 7-7-2003
Laatste: 21-5-2024
28-1-2010 15:21
ik quote een oude post van JVS:

"Een ESD-Brug is een doorverbinding ( meestal een druppeltje tin dat twee soldeereilandjes met elkaar verbindt) die gemaakt is om de laser tegen statische electriciteit te beschermen tijdens productie/vervoer/plaatsen etc.. Voor gebruik deze brug dus even désolderen."

Het klinkt aannemelijk dat je laserunit niet functioneert als deze verbinding niet verbroken is, dus ik denk wel dat daar je probleem zit. Nu de vraag of je hier zelf aan moet gaan solderen als je deze ESD-brug niet weet te vinden... (misschien vind je een aanwijzing in een printtekstje?)
RhandorStandaard Lid
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
28-1-2010 16:36
Er zat maar één ondefinieerbare soldeerklodder op de print en die heb ik weggezogen.
Oh vreugde, hij doet eindelijk wat ik had verwacht!
Dank voor de informatie happy :)

Voor de mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen hier een foto van de print.
(Wel aan de ESD richtlijnen houden!)
Kennis is nog geen wijsheid
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 23-11-2024
28-1-2010 21:41
Tegenwoordig vind je trouwens op veel laserunits twee ESD-eilandjes vanwege de CD/DVD combi-pickups.

De Sanyo's uit de CMX3000 zin iniedergeval enkel CD, dus één brugje.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)