Forum > Newbie Forum

Sub's en top's op mijn DAP PALLADIUM P-700 Vintage

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DJ iQStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2010
Laatste: 25-1-2010
20-1-2010 22:00
"beter nu dom lijken door een vraag te stellen, dan altijd dom te blijven door m'n mond te houden...".

Welke advies hebben jullie voor mij als ik 2 DAP MCB-15's en 2 DAP MC-15's op één DAP PALLADIUM P-700 Vintage wil aansluiten?

Crossover, zo ja, welke dan?
Of gewoon "doorlinken" van de sub's naar de top's.

Heb namelijk nog nooit met sub's en top's gewerkt en aangezien de Piezo's van mijn tops het nu begeven hebben, moet ik iets anders. Heb die dingen (DAP MCB-15's) nu eenmaal staan, en moet ze misschien eens uit de berging halen, vandaag.
JeroenstapStandaard Lid
Sinds: 19-11-2008
Laatste: 14-2-2022
20-1-2010 22:20
ALs je met een setje subjes je tweeters denkt te vervangen kan je net zo goed door blijven spelen met die kapotte tweeters laugh :D
Tweeters vervangen is voor jou misschien de moeite waard, het kost je nog geen 15 euro (ik zou ze meteen op de brandstapel gooien).
Anyway, subjes erbij is geen probleem. Met een scheidingsfilter in de subs kan je zo doorprikken. Versterker -> sub -> top. Let wel op een beetje vermogensverlies in het filter en 350 watt voor een sub en een top is niet heel veel...
Wat je ook zou kunnen doen is met een cross over en een extra versterker voor het laag gaan draaien. Dit is wel een duurdere oplossing, en ik vraag me af of het het geld waard is voor speakers van deze prijsklasse
hebben jullie ook gelijkstroomkabels ?
SgrovertStandaard Lid
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
21-1-2010 02:20

DJ iQ schreef:

Welke advies....
Beste advies wat ik je kan geven om eens goed op dit forum te lezen wat de meningen over de MC reeks zijn.

(Hint, verkoop ze en koop iets leukers. Dit setjes is het eigenlijk niet waard om geld aan upgrades uit te geven.)
Lost in Music
Dj-nspStandaard Lid
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
22-1-2010 22:02
doorlinken van subs naar top?
zijn ze passief gefilterd dan?
?Quote?
DJ iQStandaard Lid
Sinds: 20-1-2010
Laatste: 25-1-2010
25-1-2010 21:20
Dank voor jullie reacties. Wat ben ik er nu echt wijzer van geworden?

Nee, die MCB's zijn passief, voor zover ik begrijp.
Ja, de meningen over de MC's ken ik.
Nee, sub's vervangen Piezo's niet...
MC-15's verkopen zonder hoog lijkt me geen goed idee...

Kortom. Linken kost vermogen, da's helder. En ik ga verder informeren.
Philip_JanssenStandaard Lid
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
26-1-2010 12:21
Om even een wat vollediger antwoord op je vraag te geven:

De DAP MCB-15 heeft geen filter in de sub zitten. Dat wil dus zeggen dat je extern moet gaan filteren met een cross-over of nog liever een speakerprocessor. Een goedkope cross-over koop je al voor rond de 80 euro (Behringer CX-2310), een goedkope processor (Behringer DCX-2496) heb je voor ongeveer 300 euro. Het voordeel van een processor is dat je ook een equalizer en een limiter tot je beschikking hebt.

Vervolgens zul je voor je subs en toppen ieder een aparte versterker moeten hebben. Je kunt een tweede Palladium P700 nemen, maar je kunt ook alvast vooruit kijken en een zwaardere versterker uitzoeken. Als je dan later je luidsprekers vervangt, hoef je je versterker niet te vervangen (2 keer geld uitgeven aan hetzelfde ding is altijd duurder). Als je maar 1 versterker hebt, gebruik dan 1 kanaal (bijvoorbeeld links) voor de subs en het andere kanaal (rechts in dit geval) voor het mid/hoog. Het nadeel is dan wel dat je mono draait. Het voordeel is dat je je versterker op 4 ohm belast en er alles uit haalt.

Om je een advies te geven: koop een processor en geen cross-over, gezien het oog op de toekomst. Koop daarna een extra versterker en ga dan je luidsprekers upgraden. Andersom kan ook, maar let dan op dat je subs neemt met een ingebouwd filter (zoals de DAP AX-15b of X-15b).

Tot slot: piezo of niet, ik zou er toch een setje goedkope nieuwe piezo's inzetten omdat je anders helemaal geen hoog meer hebt. En dat ondervang je niet door subs bij te plaatsen.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)