Forum > Geluid

JBL JRX-115 & Behringer EP2500

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
16-1-2010 20:14
2 x bewerkt. Laatst door Rahulx op 17-1-2010 16:03
Beste forumgebruikers,

Ik ben in het bezit van:
2 x JBL JRX 115 speakers
Behringer EP 2500 versterker.
Mengpaneel: Behringer MX1804

Ik wil deze set graag gebruiken als DJ om in kleine tot middengrote zalen te spelen alleen moet ik zeggen dat er verbazingwekkend zacht geluid uit komt (ik heb verhalen gehoord dat mensen deze speakers gebruiken voor gigs tot 100 man?) en vooral de bas stelt teleur. Met de equalizer op het mengpaneel voer ik altijd handmatig de lage tonen ontzettend op.

Soms speelt onze mini-band erdoorheen (microfoon, synthesizer en elektronische drum) dan springen de clip-ledjes al op rood als ik de gain hoger zet dan de helft, overigens ook nadat ik van alle instrumenten de lage tonen op de toonregeling wat omhoog draai om toch iets van een punch te voelen.

Graag jullie reacties, wat doe ik fout in mijn berekeningen of klopt het en moet ik tevreden zijn met het magere geluid wat ik er momenteel uit haal? Graag jullie opties, wellicht moet ik er toch subs bij halen? Alvast bedankt voor jullie reacties, ik lees al jaren dit forum maar teneinde raad post ik nu maar eens, hopelijk levert het wat op.. thanks!
Hoi.
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
16-1-2010 20:40
gain-structure

Verder verwacht je teveel van je JBL budget kastjes. Zware bas is geen optie, dan moet er een subje onder.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
16-1-2010 21:02
Middelgrote zalen en 100 man kun je vergeten als het moet beuken met iedereen tegelijk op de vloer. Relatief kleine zaal met enkele tientallen personen op de dansvloer zal wel lukken. Wil je meer en wil je fijn klinkend hard dan zul je, zoals Rob al aangeeft, je geluid moeten uitbreiden.

Wat betreft die 100 man: veel talenten verwarren 100 man tegelijk aan het dansen met feesten waarop 100 personen worden uitgenodigd, een stuk of 80 komen, waarvan er 50 aan de bar blijven plakken. Dat zal best gaan met dit setje.

Wat betreft het correct inregelen van je master//gain structuur, daarover is meer dan genoeg te vinden op dit forum, dus als je al jaren meeleest, moet je daar regelmatig volle bak over gestruikeld zijn.

Lang verhaal heel kort: muziekje aanzetten, mixer netjes laten uitsturen op 0dB, vervolgens je versterker open draaien tot de clip ledjes net gaan knipperen, en weer een klein stukje terug tot de clip ledjes uit blijven. De rest van de avond laat je je gain per kanaal (vrijwel) ongemoeid, blijf je van de volumeknoppen van je versterker af en regel je het zaalvolume met de master op je mixer. Netjes tot 0dB blijven uitsturen. Klaar, meer is er niet aan en zit er niet in.
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
17-1-2010 03:26
De bassen uit de JRX'en zijn inderdaad niet echt geweldig, de JRX-125 is al een stuk beter. Maar echt diepe harde bassen met 200 man ofzo red je niet nee wink ;)

Maar hard kunnen ze toch zeker wel.. Gebruik ze zelf wel eens voor 150 (de 125's dus) personen, carnavalswagens etc.. Nooit problemen gehad, het geluid is misschien niet zo zuiver (zeker als ze goed
aan het werk gezet worden) maar dat is voor sommige feesten niet zo belangrijk. Gebruik ze zelf wel vrijwel altijd met subs.
RahulxStandaard Lid
17-1-2010 16:01
Ik was al bekend met gain structure, maar toch schijnt de set na een tijdje te clippen. Ik moet zeggen dat ik er tijdens het laatste optreden met gehaaste afstelling wat last van had, maar nu ik vandaag wat testjes heb gedaan moet ik zeggen dat de versterker het toch netjes heeft gedaan zonder clipping, maar de drummer was er deze keer niet bij. Ik vermoed nu dat het vooral aan hem ligt dat er altijd geclipt wordt.

Maar nu had ik dus alles netjes afgesteld voor DJ-ing, versterker EP2500 de gains allebei voluit en de gains op het mengpaneel zo ver omhoog dat het geluid net niet overstuurt. (De versterker gaat nooit in de clip bij DJ-ing)
Het geluid stuurt dus eerder op het mengpaneel over dan dat de versterker op 100% in de clip gaat.. Wellicht is mijn gehoor aangetast maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ik deze set gebruik voor zoveel mensen. Mijn idee is om deze set te (kunnen) gebruiken voor een dansvloer met ongeveer 30 tot max 50 dansende mensen. Toch vind ik dat ik met versterker voluit en gains bijna voluit weinig volume hieruit kan halen. Wellicht een zwaardere versterker overwegen??? Want de versterker clipt niet bij DJ-ing.

Ik hoop dat twee subwoofers uitsluitsel geven m.b.t. het geluid? Welke subwoofers raden jullie aan die deze boxen goed kunnen aanvullen? Ik heb o.a. JBL JRX 118 gezien en Behringer 1800X, maar andere suggesties zijn ook welkom en ook met welke aansturing (versterker etc.) Ik wil maximaal 2 subwoofers erbij hebben. Bedankt voor jullie snelle reacties!
Hoi.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
18-1-2010 09:07
Waarom een zwaardere versterker als hij niet clipt?
Gewoon meer uitsturen op je mixer tot hij wel clipt, en dan een beetje terugdraaien tot hij net niet meer clipt.
Kwa vermogen is de EP2500 wel gelijkwaardig aan de JRX, die combinatie is dus wel OK.
www.bigsoundsystems.be
RahulxStandaard Lid
18-1-2010 12:00
Dat bedoelde ik te zeggen et de laatste post, ik blijf op het mengpaneel het geluid opvoeren tot het punt dat het geluid over de boxen overstuurt. Versterker staat op 100% (knoppen helemaal naar rechts,is dit niet gevaarlijk?). Maar de versterker gaat niet in de clip, ook niet als ik het geluid overstuur. (LED-jes op mengpaneel in rood etc.) Is er iets mis met de clip-sensoren OF kan het zijn dat clip pas later op de avond komt als de versterker wellicht (te) warm wordt? Ik heb nooit op de temperatuur van de versterker gelet dus dat zou ik een andere keer moeten checken.

Daarom zat ik te denken aan de optie om subwoofers toe te voegen om zo het signaal te ontlasten? Ik moet nl voor een lekkere basweergave het laag flink opschroeven om er dansbare muziek uit te kunnen halen, maar mede hierom schiet het ledje ook omhoog op het mengpaneel. Als ik alles op neutraal zet kan ik de gain een klein beetje meer opvoeren om iets meer volume te creeeren maar dit gaat helemaal ten koste van de balans (relatief te weinig bas) Overigens is die winst op de gain ook minimaal.
Hoi.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
18-1-2010 13:12
dan zou ik eerder eens naar het mengpaneel kijken of daar niets mee scheelt.
Probeer eens een ander mengpaneel als je er een kan lenen ergens.
www.bigsoundsystems.be
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 31-10-2024
19-1-2010 18:33
Hoe heb je de mixer op de versterker aangesloten?
Gebalanceerd of ongebalanceerd? Schilt in je output.
Overigens moet je met deze mixer de versterker met gemak in de clip kunnen jagen, +4 dbu gevoeligheid tegenover +28 dbu maximale output (maar hoe is dat gemeten)
Normaliter zou je geen problemen mogen verwachten, maar krijg ook het idee dat je mixer vervormt voordat je versterker clipt.
Lees je op je VU meter wel de juiste waarde af? Sta je niet naar de pfl of solo te kijken in plaats van naar de master output?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RahulxStandaard Lid
19-1-2010 20:54
- Met XLR, dat is gebalanceerd toch? Als ik 'em met jacks aansluit is dat in deze situatie beter om er meer uit te halen?

De VU meter op Main slaat helemaal hoog uit en ik blijf gewoon gain opvoeren totdat het geluid feitelijk vervormt en begint te 'krassen', dan nog staat de versterker niet in de clip. Dus even ongeacht wat de VU meter aangeeft krijg ik em maar niet in de clip, wellicht heb ik mn laptop verkeerd aangesloten?

Laptop met kabel via mini Jack met aan de uiteinden tulp met verloopjes naar grote jacks beiden op een apart kanaal aangesloten, links op chan 1 en rechts op chan 2. Suggesties voor een andere setting? Of zal het toch maar komen doordat de versterker wellicht na een tijdje draaien pas (te?) warm wordt en dan pas clip gaat aangeven? Dat kan ik pas testen op het feest zelf, om thuis zo hard en zo lang muziek te draaien is ondragelijk.. is er een andere manier om dit te testen of het wellicht door verhitting komt?

Dit alles is dus een verre van ideale situatie met het oog op 'gain structure'. Immers alles op 0db (of 9db) netjes afregelen geeft zeer laag volume.
Hoi.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)