Defecte ontsteking gasontladingslamp
(7 reacties. Pagina 1 van 1)Moderator(s): Dré
TommyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-5-2003 Laatste: 4-8-2018 Berichten: 12 | 25-9-2009 16:16 |
Ter reparatie heb ik een aantal defecte exemplaren van de Robe ClubScan 150 liggen. Deze bevatten een HSD-150 gasontladingslamp. Bij alle is een van de kathode/anodedraden afgebroken en rondom de draad ook wat zwart aangeslagen. Voor de rest zien de binnenste en buitenste 'ballon' er behoorlijk helder uit en zijn nauwelijks wit of zwart aangeslagen. De lampen geven fel wit licht bij het aanzetten, zeker niet gelig, maar na enkele minuten wordt de lamp gedoofd, maar gaat wel af en toe flitsen. Is het normaal dat meerdere lampen stukgaan zonder eerst gelig licht af te geven? Als de ontsteking/starter/ignitor defect is, kan deze er dan voor zorgen dat een nieuwe gasontladingslamp stuk gaat? Moet ik deze uit voorzorg vervangen? | |
X-PLOSIONStandaard Lid Uit: België Sinds: 19-8-2009 Laatste: 6-2-2013 Berichten: 110 | 25-9-2009 16:21 |
Beste, Dat de lamp opstart, dat is het teken dat zowel de ignitor (ontsteker / starter) alsook ballest in orde zijn. Wat bedoel je dat anode en kathode zwart zijn? Bedoel je lamppinnen (lampvoet)? En welke draden zijn afgebroken? Dat de lamp na enkele minuten opwarmen uitvalt en nadien (na even afkoelen weer start) en zo die cyclus herhaald kan gewoon aangeven dat de lamp versleten is, dat het gas in de lamp dus niet stabiel meer brand. Ook kan het zijn dat je in de lampvoet een slecht contact hebt. Moest ik van jou zijn, dan zou ik de lampvoeten eens goed bekabelen, en nazien of de lamp zeer goed contact maakt. Desnoods nieuwe lampvoet steken. En als de lamp blijft pinken dan kan je dat eens proberen met een nieuwe lamp. Maar als ballest of ignitor defect zijn, dan zou je lamp zelfs niet aangaan. Eventueel fotos van lamp / bedrading ? Grts | |
TommyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-5-2003 Laatste: 4-8-2018 Berichten: 12 | 26-9-2009 13:50 |
Hier zijn twee foto's, een van drie verschillende lampen en een van de binnenkant van een scan (~2 MB per stuk): https://www.sools.com/files/newline/hsd150.jpg https://www.sools.com/files/newline/robe_clubscan150.jpg De bekabeling van de lampen is in elk geval nog als nieuw en er is niet aan gerommeld. Het enige probleem wat ik zou verwachten is eventueel een overgangsweerstand in de connectoren. Met draden bedoel ik de twee elektroden in het binnenste gasbolletje. Één van deze elektroden is afgebroken en ligt los in het gasbolletje. De plaats waar de elektrode aan vast heeft gezeten is zwart aangeslagen. Ik vind het vreemd dat deze lampen kapot zijn gegaan zonder dat deze geïmplodeerd/geëxplodeerd lijken te zijn. Slechts een lamp is zwart aangeslagen, de andere zijn nog behoorlijk helder. Daarom wil ik graag de zekerheid dat wanneer ik een nieuwe lamp bestel, deze niet meteen ook stuk zal gaan. Het merk en type van de gebruikte lampen is trouwens Osram 4Ar/XS HSD 150/70, geen Showtec dus. Overigens start de lamp niet opnieuw. Eenmaal uitgevallen komen er enkel flitsen uit als van een stroboscoop. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 26-9-2009 14:00 |
enig idee hoeveel branduren? Meestal als je er nieuwe lampen in stopt zijn al je problemen voorbij. Wat ik vreemd vind is dat mensen het altijd eerst in de elektronica gaan zoeken, terwijl het vervangen van zo'n lamp verreweg de goedkoopste en snelste oplossing is. Als lampen oud zijn, gaan ze stuk. Goedkope lampen wat sneller en duurdere lampen wat minder snel. Het afbreken van interne onderdelen, komt meestal door transport, als de lampjes wat ouder zijn, word alles brozer. zo duur zijn deze lampen nu ook weer niet, ballast of een ingnitor kost meer. En gezien je lamp gewoon opstart, is daar ook niets mis mee. Enige reden die er nog zou kunnen zijn dat je lamp er zo maar mee stopt, is dat de netspanning op dat moment te laag is. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
X-PLOSIONStandaard Lid Uit: België Sinds: 19-8-2009 Laatste: 6-2-2013 Berichten: 110 | 27-9-2009 17:22 |
Er bestaat ook een zeer kleine kans dat de lampen van een slechte batch afkomstig zijn. Zo had ook GE in par lampen eens een produktiefout. Maar hoe je dat moet gaan aantonen is me ook een raadsel. Deze lampen 150W heb ikzelf nog nooit gezien / gebruikt. Ik dacht van probeer eens een MSD versie in 150W maar die lampvoet is anders en past dus niet. Deze lampvoet (ik dacht G12) is ook gebruikt in de nieuwere martin reeksen voor de CDM-t lampen van Philips. Deze lampen heb je met G12 voet in 35, 70 en 150 watt. Die hun gasbolletje is nu een recht kokertje geworden. Deze lampen zijn voor de rest qua branden identiek? Gebruiken dus ook een ballast smoorspoel en ook een ignittor. Deze componen ballast en ignittor zijn voor alle halogeen metaal halide lampen 100% identiek (enkel het vermogen moet overeen komen uiteraard!!!!) Dus ik zou zeggen, als de HSD lampen echt zo snel stuk gaan, probeer dan eens een nieuwe HSD lamp aangezien je de branduren er niet van weet. Ze zien er vrij nieuw uit in feite. Ook kunnen je binnenste draden afgebroken zijn dat deze hevige schokken gekregen hebben in brandende / hete toestand ? Iemand een idee of de CDM-t van Philips geen optie is? Die branden 6000h en zijn vaak gebruikt als hevig wit licht in etalages. | |
IdeedeluxeStandaard Lid Uit: Anders Sinds: 4-6-2003 Laatste: 29-7-2017 Berichten: 853 | 29-9-2009 20:46 |
Toevallig herken ik het probleem wel een beetje; ik had het echter met GE arcstream lampen. Deze zitten in mijn Mad 411's; hierbij heb ik ook recent twee moeten vervangen, omdat de kathode en anode eigenlijk verdampt waren. De lamp flitst dan als een stuk aluminiumfolie in een magnetron. Vervanging biedt soelaas. Heb je geen werkende lamp uit een andere scan? Zo ja, wissel ze eens om; je kunt dan direct zien of het probleem opgelost is. Je zou haast denken, dat de lampen een beetje mishandeld zijn geweest, hotstrike o.i.d.. Als ik dus zou moeten gokken: lamp is op; nieuwe er in. Als het goed is zou de CDM-t lamp van philips moeten passen. De bulb is echter een cm tot 1.5 cm langer. Hoe het met de Robe scans zit, weet ik niet, maar in de Mad's passen ze wel. Een alternatief is ook nog de GE Arcstream, al is dat een ietwat gedateerd ontwerp. MOcht je die willen hebben, dan zou ik eens in de UK kijken. Daar zit een dergelijke lamp op een 30 euro. Hier in NL kun je ze haast niet meer krijgen. | |
I am a TimeDriver! | |
TommyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-5-2003 Laatste: 4-8-2018 Berichten: 12 | 2-10-2009 12:05 |
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik heb dus 3 nieuwe lampen besteld, HSD-150, omdat ik ze snel werkend wil krijgen. Een nieuw exemplaar van de originele ignitor kost nog geen kwart van de prijs van een nieuwe lamp. Voor de toekomst vind ik de CDM-t lamp zeker het proberen waard, want ze zijn de helft goedkoper. Als ik dit geprobeerd heb zal ik de resultaten vermelden. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of het scherpstellen dan nog goed gaat. Ik heb ook wel een lamp uit een goede scan getest, maar deze ging tijdens het vervoer of tijdens het testen kapot. Omdat de lampen zo broos lijken vervoer ik de oude nog werkende lampen liever niet meer, anders moeten dadelijk alle 12 stuks in een keer vervangen worden. Je kan ervoor pleiten om dit sowieso te doen, maar de lampen geven nog behoorlijk helder wit licht ondanks de ouderdom. Of de originele lampen grof behandeld zijn weet ik helaas niet. Ik ben in elk geval blij dat bij jullie vervanging meestal de oplossing is. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 2-10-2009 18:51 |
Nomaliter zijn dit soort lampen niet zo broos in het vervoer, is mijn ervaring. 10 minuten afkoelen, en je kan ze zonder problemen al hobbelend in een case over de stoep de wagen in rijden. Kijk eens goed als ze gemonteerd zitten, of ze nergens met het glas tegen metalen delen stoten. Vaak kan je door x - y schroeven de lamp mooi centreren zodat het centrum van het licht mooi in het centrum van het lenswerk valt. Maar soms heeft men een beetje te ver gedraaid, en lopen de lampen tegen metalen delen. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |