Forum > Geluid

Pioneer CDJ-2000 Topic

(351 reacties. Pagina 9 van 36)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
29-9-2009 15:20
En updaten is elke keer opnieuw naar alle schijven kopieren?
Light Image
ReemskiVIP Lid
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 21-11-2024
29-9-2009 15:47
Waarom hoeft elke dj opeens niet zijn eigen collectie meer te hebben?
En hoe weet hij / zij waar de nummers staan, of welke nummers beschikbaar zijn binnen het systeem. Het klinkt aardig, maar ik denk dat de praktijk toch wat lastiger is.

Wie heeft er wel eens gedraaid met de cd-mappen/koffers van een ander. Bijna geen doen, wat je normaal zo pakt kan je nu niet meer vinden.

Technische vooruitgang is top, maar het moet wel bruikbaar zijn. Zodra een dj zijn collectie niet meer kent...
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
29-9-2009 15:52
Typ artiest of titel in en je bent er?

Zoals gezegd, nogal wat (uitgaans)gelegenheden zien hier absoluut voordelen van in en hadden gehoopt dat de BPM of andere software aan de kant kon. Staat nu regelmatig BPM + CDJ1000.
Light Image
VictorVIP Lid
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 19-11-2024
29-9-2009 16:00
Dat gaat dan alleen om uitgaansgelegenheden die én hun eigen muziekcollectie hebben (daar kan ik me bij resident dj's nog wel wat bij voorstellen) én meerdere zalen hebben én in al die zalen CDJ-900's of 2000's hebben én in al die zalen al die muziek beschikbaar moeten hebben én het een bezwaar vinden om de muziek naar verschillende hdd's door te kopiëren.

Ik kan me voorstellen dat Pioneer het niet de moeite vond om voor die heel beperkte groep volledige netwerkfunctionaliteit te ontwikkelen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
29-9-2009 16:20
Als ik een thuisdj was geweest zou ik het ook heerlijk vinden om niet telkens de externe HDD om te hoeven prikken van laptop naar CDJ. (maar ik was dan ook wel een dj geweest die erg van foefjes had gehouden laugh :D )
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
30-9-2009 10:16

JeroenVDV schreef:

Typ artiest of titel in en je bent er?
Wij zijn vrij vroeg overgegaan op een systeem van "zoeken via laptop". In die tijd (we spreken de 286 laptop tijd) was draaien met een laptop technisch onmogelijk maar het uitvoeren van een database behoorde prima tot de mogelijkheden.

We liepen gelijk tegen het volgende probleem aan: We konden alles vinden zolang we wisten waar we naar zochten. Maareh... Je weet niet altijd wat je zoekt. Vaak grasduin je immers maar wat (om inspiratie op te doen e.d.).

Grasduinen in een ander z'n collectie is RUK, grasduinen in een ander z'n database is al niet anders!!!

Je wilt namelijk je eigen tags toevoegen (zoals Sylvia haar "boze vrouw met gitaar" genre). In een systeem van een ander kun je dit onmogelijk doen. In je eigen systeem is het, hoewel veel werk, probleemloos mogelijk.

En vooral DAAROM is het draaien met een ander z'n database net zo ruk als het draaien met een ander z'n CD collectie.
Zoals gezegd, nogal wat (uitgaans)gelegenheden zien hier absoluut voordelen van in en hadden gehoopt dat de BPM of andere software aan de kant kon. Staat nu regelmatig BPM + CDJ1000.
Kunnen prima naast elkaar bestaan. Elk systeem heeft z'n zwakke en sterke plekken (en de een kan prima een aanvulling zijn EN blijven op de andere). De BPM Studio achtige systemen voor de behangmuziek (en als aanvulling op de collectie van de DJ's) en de CDJ's voor het werk.

Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk een soort van "tag attach" systeem toe te passen waarbij de DJ's z'n eigen tags los kan laten op bestaande collecties (liefst met cover art zodat de visueel ingestelde DJ ook nog aan z'n trekken komt). Al lijkt me dat wel een pittige koppeling...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReemskiVIP Lid
Sinds: 22-10-2002
30-9-2009 10:26

Dré schreef:

Wellicht wordt het in de toekomst mogelijk een soort van "tag attach" systeem toe te passen waarbij de DJ's z'n eigen tags los kan laten op bestaande collecties (liefst met cover art zodat de visueel ingestelde DJ ook nog aan z'n trekken komt). Al lijkt me dat wel een pittige koppeling...
Precies.
Maar bij deze laatste alinea krijg ik weer een gedachte van "waarom?!". Als je dan zover bent dat je toch iets fysieks mee moet nemen om tags op te slaan, dan kan je net zo goed je eigen collectie bijhouden, inclusief muziek / tags / cues / etc. Naast het feit dat het natuurlijk enorm lastig is om dit te realiseren, tenzij je op 1 locatie draait (filenames/id3tags blijven gelijk) en 1 systeem gebruikt.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
30-9-2009 20:18

Reemski schreef:

Dré schreef:

Precies.
Maar bij deze laatste alinea krijg ik weer een gedachte van "waarom?!".
Als je dingen op de legale manier wilt doen maar niet alle nummers die je zelf niet hebt (maar de club in kwestie wel) wilt aanschaffen. Je kunt dan toch bijhouden wanneer je de nummers gedraaid hebt (en ze meenemen in je "browsing" e.d.).

Overigens vandaag met de CDJ-2000 gespeeld (en met de software). Er zijn zat dingen die ik anders gedaan zou hebben MAAR door de bank genomen werkte het allemaal behoorlijk intuïtief. Het werken met de needle pad voor het invoeren van teksten zal even wennen zijn (maar volgens Pioneer schijnt de generatie die frisser is dan wij oude fossielen daar prima mee te kunnen werken). Overigens wel een een opmerking gemaakt over het feit dat ik letters in moet voeren met de needle pad terwijl ik letters moet scrollen met een rotary (wees daar dan consequent in en gebruik ook daarvoor de needle pad).

Speler weet niet wat een IP adres is (en heeft ook nog nooit gehoord van DHCP of zo). Dus netwerk functionaliteit (buiten het met elkaar kunnen verbinden van spelers en delen van content) zal er, voorlopig in ieder geval, wel niet in zitten.

Pioneer gebruikt z'n eigen indexeringsmethode (en plaatst daarvoor nogal wat extra verborgen bestanden voor elk mp3 bestand) die, bij gebruik, vlot werkt. Het aanmaken van de extra bestanden (het daadwerkelijke indexeren) is, zeker voor een grote collectie wel een kwestie van "set and go to sleep".

Pioneer geeft aan zich vooral te richten op de DJ die een complete collectie thuis heeft (vergelijkbaar met de oude platenkast) waar de DJ vóór z'n ging doorheen loopt om daar de nummers voor de avond uit te kiezen. Leuke gedachte MAAR volgens mij deden DJ's het op die manier omdat het onwerkbaar was 500kg vinyl met zich mee te slepen (terwijl het niet uitmaakt of je nu een 4GBG USB stick met je meeneemt of een 512GB USB stick (zodra die beschikbaar zijn)).

Overigens zien we het ook wel eens het andere uiterste op gaan (mensen die claimen 100.000 titels te hebben en zo). Grappige is dan wel dat in ZO'N collectie zo'n 95000 titels in de weg zitten van de 5000 titels die je mogelijk nodig zou kunnen hebben (zeg maar een gereedschapkoffer die zo vol zit dat je je een hoedje zoekt om een hamer, gevolgd door een zoektocht naar de waterpomptang)... Ooknieslimnie dus.

Wat dat aangaat is wellicht nog wat te zeggen voor het werken met subcollecties (zeg een platenkast met daarin 10.000 titels en een werkset van 2000 titels).

De Rekordbox houdt bij hoe vaak je een nummer van je USB stick gedraaid hebt en synchroniseert dat met je platenkast zodra je de USB stick weer in je PC drukt. Handig MAAR er wordt nergens bijgehouden wanneer het nummer voor het laatst gespeeld is (mede omdat de CDJ-2000 nu eenmaal geen ingebouwde klok heeft). Mijn voorstel was om dan in ieder geval de datum van synchronisatie te loggen (zodat je in ieder geval een datum hebt ook al kan die een weekje fout zijn). Waarom? Omdat je soms niet weet welk "dood hout" je nu precies elke keer nog met je meesleept!

Speler geeft cover art weer (YES), idem bij de software. Overigens niet tijdens het zoeken (daarvoor is grafisch nu eenmaal aardig wat kracht EN ruimte op het scherm nodig).

Speler ondersteunt, naast wav, geen lossless methodes. Dus geen FLAC, geen WMA Lossless e.d. Volgens mij zelfs helemaal geen WMA. Nu is het de vraag of lossless compressiemethodes nog nut hebben MAAR als ze het wel zouden ondersteunen lieten ze de uiteindelijke keuze over aan de gebruiker (waar hij eigenlijk hoort). Overigens kost het decoderen van FLAC wel wat meer rekenkracht dan het decoderen van mp3 (dus het zou kunnen dat ook dat iets te maken heeft gehad bij de keuze).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjREsoundStandaard Lid
Sinds: 7-4-2004
Laatste: 19-8-2023
1-10-2009 13:24
ik zat eens even te denken. Als je nu ergens aankomt met een HD vol muziek en er staan 2 cdj2000's. Dan kan je nog niet veel, want je moet dan eigenlijk 2 gelijke HD's hebben om aan elke speler te hangen. Of heb ik het nu fout? (even naast het vaste installatie/server principe)
DjREsound
EriswaStandaard Lid
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
1-10-2009 13:25
Dit kan toch via de netwerkfunctei van de CDJ-200's opgelost worden? Al dan met draad. al dan niet zonder????
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)