Forum > Geluid

Ervaring Synq digit 2K2 en 3K6 versterkers

(457 reacties. Pagina 27 van 46)
Moderator(s): Dré
LjmarkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 22-11-2024
9-8-2009 22:17
Digit 1k0 van binnen
RoderickStandaard Lid
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
12-8-2009 04:23
Wat wordt er nou exact gedaan zodat die zware voedingen niet nodig zijn?
Robustsound
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
12-8-2009 09:59
Om terug te komen op de ervaringen.

Ik heb een set Digam 7000 vervangen voor een stel Synq 3K6. Waarom? Omdat er gewoon meer uit een synq komt als uit een Digam 7000. Tevens toch weer kleinere rackjes, minder gewicht en past ook mooi bij de overige amps wink ;)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
MusicXtraEx Lid
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
12-8-2009 13:41
Wat wordt er nou exact gedaan zodat die zware voedingen niet nodig zijn?
Bij het transformeren van de 220V spanning naar een bruikbare spanning voor de versterker wordt een transformator gebruikt, deze zorgt tevens gelijk voor een galvanische scheiding. De afmetingen van een trafo zijn afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren en van de net frequentie, in dit geval dus 50 Hz.
Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de trafo bij een gelijk vermogen. Met dit gegeven wordt de 220 V wisselspanning gelijkgericht en er wordt vervolgens een wisselspanning met een hele hoge frequentie van gemaakt, ik meen iets van 100 kHz. Die wisselspanning kan vervolgens met een hele kleine trafo naar de juiste spanningen worden getransformeerd.
Buiten dat worden er ook nog trucs toegepast waarbij de voedingsspanning tijdelijk verhoogd kan worden als er veel vermogen gevraagd wordt.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
RoderickStandaard Lid
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
12-8-2009 13:49
Dank voor deze reactie. Zeer duidelijk.

Ik ben zelf in het bezit van een 3k6 en ik ben erg tevreden. Ze staan nu op het laag van mijn ev tour-x set. Binnenkort komt er nog ééntje bij voor het hoog.
Robustsound
MusicXtraEx Lid
12-8-2009 13:54
Nog even een toevoeging: Een conventionele voeding heeft dus een zware trafo en hele grote condensatoren om de gelijkgerichte spanning af te vlakken, hierdoor heeft deze voeding ook een hele grote buffer waardoor dit soort versterkers over het algemeen heel goed presteren op het sub.
Hier hebben de amps met een geschakelde voeding (zo heet het dus happy :) ) problemen mee en Lab Gruppen is het merk dat dit probleem het beste onder controle heeft.
De Digit 3K6 ken ik verder niet maar zo te lezen presteert hij buitengewoon voor zijn prijs.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
12-8-2009 14:41
Nou... Een gewone voeding kan slechts 100 x per seconde (gedurende een zeer korte periode) z'n elco's bijladen tot het gewenste niveau. Bij een schakelvoeding kan dat enige duizenden tot honderduizenden keren per seconde. En vandaar ook dat er een veel kleinere buffer (dus kleinere elco's) nodig is. Daarnaast is de frequentie zo hoog dat de transformator een klein blikpakket nodig heeft (dus een compacte trafo).

Een zeer goed ontworpen schakelvoeding veegt dan ook de vloer aan met een zeer goed ontworpen conventionele voeding (in alle opzichten behalve complexiteit en kosten). Doordat de complexiteit echter vrij hoog is (en de kosten ook) worden er nogal wat bochtjes afgesneden waardoor de gemiddelde schakelvoeding verre van perfect is. En in DAT geval kun je vaak beter een verre van perfecte reguliere voeding hebben.

Maar de eeuwige "een reguliere voeding heeft een grotere buffer en is daarom beter voor het laag" melding is zo incorrect als het maar kan (aangezien het, net als bij een reguliere voeding, maar net afhangt van de kwaliteit van de implementatie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MusicXtraEx Lid
12-8-2009 14:44
Die bochtjes afsnijden daar zit em idd het probleem, daardoor blijken geschakelde voedingen in de praktijk dus vaak niet in staat de elco's snel genoeg bij te vullen. En omdat, door de veel hogere schakelfrequentie, die elco's veel kleiner zijn ontstaan daar de problemen.
Was idd van mij te kort door de bocht zoals ik het omschreef. wink ;)
Koen van der kStandaard Lid
Sinds: 27-5-2009
Laatste: 8-3-2011
12-8-2009 16:10
Groot voordeel van de SMPS (geschakelde voeding) in 'n amp is dat deze exact de benodigde spanning kan leveren waardoor het rendement van de amp enorm hoog is.
Lab heeft dat nog wat verder uitgedokterd en heeft na de SMPS per spanningsrail nog 'n PWM trap die de (overigens volledig "conventionele" class AB) endstage van energie voorziet. Da's behoorlijk geavanceerd, lichtgewicht en het schijnt erg goed te klinken.

Maarreh ... dat die Synq buitengewoon presteert voor z'n prijs ... heb er toch andere verhalen over, niet zozeer qua klank maar technisch gezien. 'tis maar voor welk bedrag je welk risico wil nemen.

Groeten !
MusicXtraEx Lid
12-8-2009 19:30
Maarreh ... dat die Synq buitengewoon presteert voor z'n prijs ... heb er toch andere verhalen over, niet zozeer qua klank maar technisch gezien. 'tis maar voor welk bedrag je welk risico wil nemen.
Dat voor z'n prijs is hier wel een heel belangrijke toevoeging.... wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)