Forum > Zelfbouw Speakers

Jamo Power 555 Probleempje

(66 reacties. Pagina 3 van 7)
Moderator(s): Dré
RoppStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2009
Laatste: 7-12-2010
11-3-2009 21:16
je had het eerder over foto´s maar die had ik nog niet gezien bij mijn meetverhaal. Wat een gave dingen zeg! Maar ik kan je zeggen dat die boxen geen 10 jaar oud zijn zoals jij stelt: ze zijn bijna 30 jaar oud! Ik heb mijn JAMO Power 565´s gekocht toen ik 16 was en dat was dus in 1982! Jouw Jamo´s zijn de voorlopers van de 565 dus die zijn nog wel een jaar of 2 ouder. echte classics dus! Ik zag ook dat je al over en kapot ophangrubber bechikt dus zal mijn meetverhaal wel niet al te theoretisch zijn hoop ik.

Succes!

Ropp
RobertoalStandaard Lid
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
12-3-2009 18:15
ha die Ropp;
Bedankt voor je info! ik heb inderdaad de oude 'kapotte' ophang rubbers nog liggen; maar die waren zo geracht (zie foto) dat ik geen idee had hoe lang ze waren. Mijn plastic 'surround' is ook ietwat vervormt zodat ik het niet echt precies kon nameten.
Maar zijn idd gave speakers niet waar? Weet jij misschien waarom ze voor dit zogenaamde cbr basreflex systeem hebben gekozen?
Zat er ondertussen over te denken ze weg te pleuren.. gezeur met die dingen! zijn onhandelbaar om te tillen. Maar als het idd 'classics' zijn.. Ik denk dat ik ze maar weer goed ga oplappen!
Nogmaals hartstikke bedankt voor de maten!
RoppStandaard Lid
Sinds: 19-1-2009
Laatste: 7-12-2010
13-3-2009 11:13
over de basreflex rond de basspeaker hebben ze bij Jamo goed nagedacht. Voor gangbare luidsprekerboxen met basreflex werkt het meestal zo dat er een ronde opening ergens in de voorzijde van de kast wordt gemaakt ten behoeve van de basreflex. Het principe is dat met een basreflexopening in combinatie met een beweeglijke basspeaker bastonen beter en voller worden weergegeven. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar die opening in de kast wordt gemaakt zolang het maar aan de voorzijde is. Bij Jamo zijn ze wat vooruitstrevender te werk gegaan en hebben ze bedacht dat het mooi zou zijn om alle bastonen zoveel mogelijk vanuit een centraal punt de ruimte in te sturen. Het meest logische is dan om de basreflex zo dicht mogelijk bij de basspeaker te plaatsen. Jamo heeft vanuit die filosofie het central bass reflex (CBR) bedacht. De basreflex is bij de Jamo powers met CBR daarom rondom de basspeaker geplaatst waardoor alle bastonen vanaf hetzelfde punt de ruimte in komen wat een bepaald klankbeeld tot gevolg heeft. het meest kenmekrend is wel dat de bas bij de CBR'en zeer rijk en krachtig is ook bij zeer lage input. Daarnaast geeft het natuurlijk ook een typisch (mooi) optisch effect wat geheel afwijkt van andere luidsprekers. Verder is het voorfront van kunststof gemaakt en dat was destijds (en misschien ook nu nog wel) een redelijk unieke eigenschap voor luidsprekerboxen. Voordeel daarvan was natuurlijk ook dat het voorfront veel mooier in 3D kon worden gevormd dan wanneer voor hout was gekozen (als het met hout al mogelijk was geweest). Nadeel is dat kunststof vaak wat meeer meebeweegt vooral bij zware belasting, hoewel de fronten wel op cruciale plaatsen extra verstevigd zijn.
Ik denk dat Jamo zeker ook uit oogpunt van marketing heeft gedacht dat het typische en eigenwijze voorfront met CBR weleens interessant zou kunnen zijn. Dat die visie juist was heeft zich wel bewezen: er zijn echt heel veel Jamo powers met CBR verkocht. Hoewel de CBR'en meer als performancekasten en niet als high end speakerboxen in de markt zijn gezet, zijn er toch veel lovende kritieken over het klankbeeld.

Ik ben net al vele anderen in ieder geval zeer tevreden over mijn CBRretjes, ondanks het gedoe met de ophangrubbers en het feit dat het oppervlak aan de voorkant door de gebruikte lak zeer ruw is en daarom slecht schoon te maken. Dit laatste heb ik trouwens opgelost door ze zijdeglans zwart te spuiten (met flexa spuitlak). staat nog mooier ook.
Alle bugs zijn er bij mij dus uit.

Groetjes en succes met het snijwerk,

Ropp
RobertoalStandaard Lid
13-3-2009 15:56
ah dit verduidelijkt een boel!
Dank voor je info; ik ga maar is aan de slag happy :)
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
13-3-2009 17:19

Ropp schreef:

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar die opening in de kast wordt gemaakt zolang het maar aan de voorzijde is.
De poorten mogen overal zitten (zolang ze maar vrij de ruimte in kunnen stralen).
Bij Jamo zijn ze wat vooruitstrevender te werk gegaan en hebben ze bedacht dat het mooi zou zijn om alle bastonen zoveel mogelijk vanuit een centraal punt de ruimte in te sturen.
Bij de frequenties waar we het hier over hebben is zelfs een afstand van 1 meter nog een puntbron. Dat is niet een mening maar een fysiek gegeven (en da's fijn; dan wordt het beeld tenminste niet verneukt door marketing gelul).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobertoalStandaard Lid
13-3-2009 19:31
Ok dre.. dat is een ander verhaal..
het is dus alleen vanwege marketing technische redenen?
Of zijn er wel voordelen te bedenken? (die dan nauwelijks de moeite waard zijn, anders zouden idd, zoals je zei, andere farikanten dat na hebben gemaakt)
Logisch nadenkend (dat hoop ik dan toch wink ;) ) zou nog een nadeel zijn dat de woofer bij elke slag de hele surround in de tegen over gestelde richting duwt en dan dus de geproduceerde beweging ietwat dempt.

Hoe dan ook; echt handig is het systeem niet; ook al ziet er wel 'kinky' uit.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
16-3-2009 09:54

robertoal schreef:

Ok dre.. dat is een ander verhaal..
het is dus alleen vanwege marketing technische redenen?
Ben bang van wel. Zoek anders eens in de patenten (zijn on-line te raadplegen) en kijk welke uitleg daar bij het patent staat (als er al patent op dit stuk (in mijn ogen) onzin zou zijn aangevraagd).
Of zijn er wel voordelen te bedenken?
Ik zou niet weten wat. Alle fabrikanten doen er alles aan om hun drivers zo in te bouwen dat ze zich optimaal af kunnen zetten tegen een zo star mogelijke basis (want DAT is wat een driver nodig heeft; o.a. om doppler vervorming zo laag mogelijk te houden en om het impulsgedrag zo goed mogelijk te houden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobertoalStandaard Lid
17-3-2009 20:54
ben even gaan googlen naar het doppler effect;
in het kort komt het er dus op neer dat je bij 1 cm uitslag (met 1 toon 30 hz, volgende toon 1khz -> 30 cm golflengte) al 1 procent vervorming hebt!
bron
Lijkt me, zeker in hifi wereld, onaanvaardbare vervorming.
conclusie, die jij eigenlijk al maakte wink ;) , wat een malloten!
nu 'snap' ik het ook een beetje waarom je dat vond.
Dank voor je uitleg.
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
20-3-2009 13:50
Het beste is dat je de service manuals moet zien te bemachtigen. Hierin vind je toch verschillen met de folder specificaties en de minimum specificaties die in de service manual vermeld staan.

Wat de muziek beleving betreft is dat inderdaad persoonlijk.
Jamo heeft me niet echt kunnen boeien. De kleinere modellen klonken nogal boemering en wollig, terwijl de grote modellen met een 12 inch woofer en dome mid speakers en dome tweeters het weer schitterend deden. Helaas weet ik de typenummers niet meer, maar valt onder de categorie vintage inmiddels.

Zelf ging ik nog het meeste voor Philips, en wel de duurste passieve speakers alsook MFB die ik van Edie gekocht heb. Leuk klein kastje met een mooi geluid voor bij de computer of TV met een verrasende basweergave, mits niet te luid.

TCMC
DanielVIP Lid
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-11-2024
20-3-2009 15:18
In het boek "Luidsprekerkasten Ontwerpen" van Vance Dickason staan een aantal interessante figuren omtrent de akoestische koppeling tussen luidspreker en poort. Hierin wordt gesimuleerd wat de effecten zijn van variatie in:

1) afstand luidspreker - poort
2) afstand tussen twee poorten
3) grootte van de poort

Samengevat:
- Uit grote poorten komt de meeste "rommel" (t.g.v. overdracht van staande golven in de behuizing of harmonische vervorming van de luidspreker).
- Of de poort beter dichtbij of verder van de luidspreker kan worden geplaatst hangt af van de grootte van de poort.

Daarbij moet worden opgemerkt dat:
- De resultaten een factor 10 zijn overdreven. Het is onmogelijk om de werkelijke verschillen met het gehoor waar te nemen.
- Storingen optreden ver boven het werkgebied van een baskast. (Na demping en filtering zullen deze geringe storingen al helemaal te verwaarlozen zijn).
- De getoonde figuren het resultaat zijn van een simulatie.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)