Forum > Newbie Forum

Wanbetalers

(243 reacties. Pagina 5 van 25)
Moderator(s): Dré
StimpEx Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 29-4-2009
19-1-2009 20:25
Even uppen daar er reeds een topic over bestaat.
Ik heb een klant waarvan ik vermoed dat ze niet zal betalen. Maar ze heeft nog 2 weken de tijd. Ze zou vandaag contact opnemen maar dat deed ze niet dus pleegde ik even een belletje. Daarin zei ze dat ze woensdag terug contact ging opnemen.
Op zich is er nog geen probleem maar het is nogal marginaal volk die volgens mij excuses zoeken om niet te betalen. Hoewel ze zegt dat ze wel zal betalen.
Het adres op de factuur die ik uitschreef is verkeerd, echter heb ik nog speciaal op papier laten zetten dat die vrouw + adres normaal verleden zondag de som (360 euro) zou betalen en dat ze akkoord gaat met de algemene voorwaarden (desnoods vrederechter bij geschillen staat erin + intrest indien betaaldatum overschreden wordt).
Is een factuur ongeldig als zij me het verkeerde adres doorgeven?
Ik heb de emails waarin staat wat het kost en dat ze akkoord gaat met de prijs. Ik heb foto's van de installatie die op locatie staat en ik heb getuigen die mij willen steunen (daar zij blijkbaar met de opbrengst van het evenement is gaan lopen volgens hun).
Voorlopig herinner ik haar er vriendelijk aan dat ze nog een openstaande factuur heeft, maar als ze die niet betaalt, is het dan de moeite om een advocaat in te schakelen? Gaan de gerechtskosten niet enorm oplopen en mij meer geld kosten dan het mij opbrengt?
Ik werk in het wit dus wettelijk is het in orde (buiten fout adres op de factuur, maar dat hebben ze mij zelf doorgegeven).
Welke stappen onderneem je bij dergelijke wanbetalers?
Zo moeilijk zijn de dt regels toch niet?
SkevdudeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2004
Laatste: 15-11-2024
19-1-2009 20:39
Ik zou eerst die 2 weken even afwachten, daarna betalingsherinnering, eventueel aangetekende brief en vervolgens pas andere stappen ondernemen.
Dré: "Neem nooit zo maar wat aan, tenzij het om een fooi gaat!" || Geef eens een ander woord voor synoniem...
StimpEx Lid
19-1-2009 21:13
that's the plan, maar wat doe je bij echt halstarrige weigeraars als het gaat om een "klein" bedrag van 360 euro?
Ik ben vrij zeker dat ik een rechtzaak zou winnen, maar de kosten ervoor dragen zou me meer kosten uiteindelijk..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-11-2024
19-1-2009 21:53
Om te beginnen is het wel verstandig om de factuur nog even naar het juiste adres te sturen,
eventueel aangetekend, zodat je zeker weet dat men hem ontvangt.

Als je een factuur naar een verkeerd adres stuurt, kan de opdrachtgever altijd volhouden dat hij hem niet ontvangen heeft....Nog beter is hem aan het einde van het feest in zijn handen drukken.
Post (vooral facturen) komt verdacht vaak niet aan bij wanbetalers sneaky :V

Verder kan langsgaan vaak zeer bespoedigend werken.
Houd het netjes, maar wees wel duidelijk wat de gevolgen zijn van het niet betalen.
Uiteraard kan je pas aanzeggen als de termijn verlopen is.

Bij ons hebben nieuwe klanten twee opties:
betalen voorraf,
of aan het eind van het feest, nooit op factuur achteraf, en dan zeker niet met een betaaltermijn van 4 weken sad :(
Uitzondering: overheid en semi overheid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
19-1-2009 23:15

Stimp schreef:

maar wat doe je bij echt halstarrige weigeraars als het gaat om een "klein" bedrag van 360 euro?
Een hardline wanbetaler (particulier/MKB) weet donders goed dat je dan helemaal niks doet...
Start2DjStandaard Lid
Sinds: 19-1-2009
Laatste: 20-1-2009
19-1-2009 23:22
Wij laten klanten bij een eerste boeking altijd de verhuur kosten vooraf betalen.
Deejay betalen zij op de avond zelf voordat hij/zij begint met draaien.
Indien niet betaald wordt er niet gedraaid.

Gaat dat goed, dan kan er vanaf de 2de boeking achteraf worden betaald, met een limiet van 6 weken.
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
20-1-2009 01:13
6 weken is te lang. Helemaal als het om nieuwe klanten gaat.

Het is beter om voor nieuwe klanten een betalingstermijn van 14 dagen, af te spreken.
Hoe meer vertrouwen, hoe flexibeler de betaling mag.
Houd wel goed in de gaten, jij levert een dienst, jij hoort goed betaald te worden.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
StimpEx Lid
20-1-2009 07:32
Ik heb de factuur bij aflevering in handen geduwd.
Maar onderling in de "organisatie" zijn er blijkbaar nogal wat problemen. Echter ben ik dan van (te) goede wil en daar ze die avond geen geld hadden zei ik dat ze konden betalen bij ophaling. Dit hebben we dan nog eens extra op papier gezet.
Echter de persoon die dit ondertekend heeft zat dat weekend met een sterfgeval (maar ik heb met mijn mensenkennis wel reden om te vermoeden dat ze toch liever niet betalen, maar ik geef ze het voordeel van de twijfel) en was dus niet aanwezig bij de ophaling. De wel aanwezige personen waren kwaad op de afwezige, daar ze haar beschuldigen van er met het geld vandoor te zijn.
Volgens de algemene voorwaarden hebben ze 2 weken tot na de factuurdatum om de betaling te doen.
Ik heb nog telefonisch (belmeefd) contact met de persoon die zou betalen dus ik wacht nog even af. Begrafenis heeft prioriteit volgens hun op dit moment (aannemelijk).
En ja ik heb een reden om ontactvol over te komen daar hun organisatie op niets trok.

Les: bij last minute boekingen op redelijk verre afstanden betere betaalafspraken maken.
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
20-1-2009 10:50

Stimp schreef:

Begrafenis heeft prioriteit volgens hun op dit moment (aannemelijk).
Een bedrag overmaken kost maximaal 30 seconden werk. Altijd vervelend als er mensen dood gaan, maar de huur, electriciteit, telefoon, internetabonnement, boodschappen etc. etc. moeten toch ook gewoon betaald worden?
StimpEx Lid
20-1-2009 11:32
Inderdaad maar ze heeft nog 2 weken volgens de algemene voorwaarden. Zolang blijf ik vriendelijk en geduldig herinneren.
Erna heb ik een probleem denk ik, want voor 360 euro kan je moeilijk een incassobureau of advocaat inschakelen vermoed ik? Al kan ik er wel mee dreigen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)