Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Meten met Sia SmaartLive 5.

(77 reacties. Pagina 2 van 8)
Moderator(s): Dré
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
24-12-2007 16:52
Goed initiatief René.... Ik ga dit topic zeker volgen.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-12-2007 00:12
Hallo,

Software:

Valt nog niet mee als je oude legale software zoekt.
Uiteindelijk bracht https://www.archive.org uitkomst, daar vond ik de juiste versie, namelijk Sia SmaartLive 5.4 Demo.
Heb daar alle relevante bestanden even gedownload en op mijn eigen server geparkeerd.

Demo en PDF:

- Sia SmaartLive 5.4 DEMO
- Getting Started with SmaartLive

Tech Notes:

- Transfer Function Measurement Configurations
- Using the Smaart Pro Delay Locator
- The "Mystery" of Data Windows
- How Signal Alignment Affects the Quality of Transfer Function Measurement Data
- Loudspeaker Impedance with SIA SmaartLive
- Spectrograph

Zoals eerder al gemeld kun je de demo-versie gewoon gebruiken voor 30 dagen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-12-2007 00:18
Hallo,

Nu we de hardware hebben behandeld en de software hebben, kunnen we verder met de setup van Smaart.

SmaartLive 5.4 installatie:

De installatie van Smaart zelf gaat zoals bijna elk programma onder Windows.
Mocht je hem nog niet hebben gedownload, kun je hem vanaf hier downloaden en installeren (kies voor "Uitvoeren").

Nadat je de overeenkomst hebt geaccepteerd "enter" je gewoon verder, binnen een minuut staat het zaakje geïnstalleerd.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-12-2007 01:28
Hallo,

SmaartLive 5.4 voorinstellingen - Deel 1:

Om met het programma echt goed te kunnen gaan werken dienen er eerst een paar voorinstellingen gemaakt te worden.

* Check eerst of "Input Bar" in het menu "View" uitstaat.
Staat er een vinkje voor "Input Bar", klik er dan éénmaal op, dan verdwijnt het vinkje.

* Ga nu in het menu "Options" naar "Impulse/Locator" en verander in het scherm twee instellingen.
Namelijk de optie "Distance Units" op "Meters" zetten, en de optie "Temperature Units" op "Celsius".
Klik daarna op de knop "OK" om de wijzigingen op te slaan.

* Check nu of de goede geluidskaart is geselecteerd in SmaartLive, vooral als je meerdere geluidskaarten aangesloten hebt.
Dat doe je door in het menu "Options" naar "Devices" te gaan.
Het scherm, wat je dan krijgt, zou er zo uit moeten zien.
Bij "Wave In" en "Wave Out" moet je de geluidskaart zien waar je ook daadwerkelijk de metingen mee gaat doen.
Klik daarna op de knop "OK" om de eventuele wijzigingen op te slaan.

* In het menu "Options" ga je naar "Signal Generator" om de waarde in "Level 1" van "-36 dB" te veranderen in "-12 dB".
Het scherm zou er nu zo uit moeten zien.
Klik daarna op het "kruisje" om het venster te sluiten, SmaartLive onthoudt de instelling die gemaakt is.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
6-1-2008 21:18
Hallo,

SmaartLive 5.4 voorinstellingen - Deel 2 (Windows Volumeregeling):

Om met Smaart metingen te kunnen doen moet de Volumeregeling onder Windows juist worden ingesteld.
Dat doe je door onderstaande punten even na te lopen en eventueel te corrigeren.

* Ga eerst na of "Wave" en "Volumeregeling" staan aangevinkt bij de eigenschappen van "Afspelen". De rest mag eventueel worden uitgevinkt.

* Vink in de "Volumeregeling" de "Wave" en "Volumeregeling" UIT, de rest van de eventuele apparaten vink je AAN (dempen).

* Ga nu na of "Lijningang" staat geselecteerd bij de eigenschappen van "Opnemen". De rest van de apparaten kun je eventueel uitvinken.

* Als laatste vink je de "Lijningang" aan in de "Opnameregeling".

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
1-7-2008 12:16
Rene, ben je al wat verder gekomen? Ik ben wel benieuwd hoe je nu uiteindelijk een goede frequentie plot kunt krijgen namelijk.
Cyberlights in the house :D
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-7-2008 15:27
Hallo Laxap,

Toevallig van de week dacht ik ineens er aan dat dit topic nog liep.
Beetje in de vergetelheid geraakt, excuseer me.

De opzet was en is om gaande weg vertrouwd te raken met Smaart door in de praktijk opgedane kennis hier neer te planten.
Maar door een paar verschillende factoren is dit topic een beetje in het slop geraakt.

Binnenkort pak ik de draad weer op als de Blue Boxen klaar zijn.
Ik ben namelijk erg benieuwd hoe de Blue Boxen presteren en meten t.o.v. mijn SA zelfbouwers.
Ook hoop ik dan gelijk de hele keten te kunnen meten, dus: SA 102 (mixer), PPE 2410 en de Blue Box.
En elk apparaat apart om te kijken hoe "recht" ze het signaal doorgeven/weergeven.

(Ik ben/was overigens alweer bezig met een nieuwe "studiereis" voor te bereiden, die de werking van PEQ's en GEQ's gaat behandelen.
Ik en vele met mij komen niet verder met een EQ als een mooie "wave" te maken, zonder nu precies te weten of te horen wat ze veranderen (of er mee te verneuken).
Zover ik nu al heb kunnen lezen een reuze interessant onderwerp, en hoop dat jullie dat ook vinden)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
14-10-2008 19:14

Webbie schreef:

Mocht je in dit geval dan toch een nieuwe externe geluidskaart nodig hebben, is het misschien raadzaam om eens naar de Creative Sound Blaster Live! 24 bit 5.1 External USB (wit kastje met grijze onderkant) of Creative Sound Blaster Live! 24 bit 5.1 Surround External USB (compleet wit kastje) te kijken.
Inmiddels zitten we in het Vista tijdperk, en omdat de bovengenoemde Creative kastjes niet of moeilijk verkrijgbaar zijn ben ik op de Terractec Aureon 5.1 USB MKII terecht gekomen. Dit is een heerlijke no-nonsense kaart wat meteen werkt onder Windows XP, Vista-32 en Vista-64 zonder ook een driver CD nodig te hebben. Deze USB kaart heeft zelfs onder Windows Vista weinig ruis, iets wat ik van die onboard chipsets en de wat oudere PCI geluidskaarten niet kan zeggen.

Voor spectrum en transfer metingen kunnen dezelfde procedures worden aangehouden, alleen moet je de opname regelaar op het juiste niveau instellen. De uitgangsspanning is 500 mV bij -6 dB VU (-6 dBV), ofwel hetzelfde als bij de SB24.

Voor impedantie metingen dien je wel de hoofdtelefoon uitgang te gebruiken omdat deze laagohmiger is dan de line out.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
15-10-2008 23:58
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 29-10-2008 00:24
Hallo,

Eindelijk weer wat tijd kunnen vinden (en kunnen maken) om met deze studiereis verder te gaan.
Eigenlijk moest dit eerst om met met een andere studiereis verder te kunnen die handeld over PEQ en GEQ's.
(want daar zijn nog een paar dingetjes die ik niet helemaal door heb ashamed :$, met name wat een Q-factor op een bepaalde frequentie doet)

SmaartLive 5.4 voorinstellingen - Deel 3:

Hier de laatste instellingen die in Smaart nog moeten worden ingesteld, alvorens echt te kunnen gaan beginnen.

* Om equalizers, mixers, processors, versterkers met dB verzwakkers etc. door te kunnen meten moet eerst de Spectrum FFT Parameters goed worden ingesteld.
Het instellingen-schermpje kun je vinden rechts onder in het Smaart scherm genaamd "FFT Parameters".
Zet de instellingen zoals in dit voorbeeld.

* Wanneer het uitgangssignaal -3 dB is, moet de piek van de sinus ook -3 dB aanwijzen. Dit kun je veranderen door het aantal dB's te verhogen naar bijvoorbeeld +17.0 dB.
In dit schermpje kun je dat doen die je weer rechts onder in Smaart kan vinden onder de knop "Generator".
Later als je op het scherm dubbelklikt kun je calibreren kiezen en vanuit de Graph options ook de dB Full Scale aanduiding calibreren.

* Als je Line-In verbindt met Line-Out kun je aan het frequentie spectrum zien dat het rechter referentie signaal (stimulus) en het linker "gemeten" signaal exact over een komen.
De lichte afval van de hoge frequenties is niet erg (de afwijking is bij beide namelijk gelijk), en resulteerd in een rechte grafiek omdat het linker kanaal (te meten signaal) en rechter kanaal (referentie signaal (stimulus)) wordt vergeleken

* Als je transfer metingen aan luidsprekers wilt gaan doen moet je de Transfer FFT Parameters op FPPO zetten, de "Avg (R)" moet dan op 32 of 64 staan.
Als generator kies je dan "Pink Noise".

Als alles goed ingesteld is krijg je een perfect rechte grafiek.

(Mocht de lijn niet mooi recht zijn (= wat "bibberig" zijn), controleer dan of de CMSS (Creative Multi-Speaker Surround) niet aan staat. Die dient namelijk uit te staan.)

I.p.v. de interne Pink Noise Generator kun je ook een muziekstuk van bijvoorbeeld Winamp of Windows Media Player gebruiken.
Door de Stereo informatie is de meting iets minder nauwkeurig, maar voldoende om bijvoorbeeld Equalizer en Crossover instellingen te maken tijdens een live event.
Ook kun je op Line-IN Rechts de master output van een mixer aansluiten en op Line-IN Links de meetmicrofoon.


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
28-10-2008 23:36
Hallo,

Om Smaart een beetje beter onder de knie te krijgen leek het mij verstandig om eerst wat apparatuur te meten.
De metingen aan luidsprekers wil ik op een later tijdstip gaan doen, als ik een beetje vertrouwt ben geraakt met de interface van Smaart.

Transfer metingen: EQ

Vanavond de eerste serieuse metingen kunnen doen aan mijn EQ's.
Hier een foto van de apparatuur die ik heb gebruikt.

Ik ben van dit model uitgegaan, die Tcmc een tijd geleden had ingesteld in mijn toenmalige Behringer DCX.
De curve van het model is een instelling die het laag een 8dB versterkt t.o.v. het mid en hoog (er van uitgaande dat het systeem van origine al "recht" loopt).

De twee EQ's die ik gemeten heb zijn de volgende, de SA 2310 (GEQ) en de SA PPE 2410 (PEQ) die beide analoog zijn (de delay in Smaart is dan niet nodig).

Hieronder de screenshots van de metingen die ik heb gemaakt:

* SA 2310 transfer meting, alle schuifjes in de neutrale staand (0dB).
* SA 2310 transfer meting, zo goed mogelijk geprobeerd eerder genoemd model na te maken d.m.v. de schuifjes (13 in total nodig gehad!).
* SA 2310 spectrum meting, zo ziet het eruit als de schuifjes zijn ingesteld volgens het model.

* PPE 2410 transfer meting, alle 4 de banden (filters) uitgeschakeld.
* PPE 2410 transfer meting, zo goed mogelijk eerder genoemd model na te maken, 1 band was genoeg (boost=8dB, Frequency=20Hz, Q=0,3) om de curve te maken.
* PPE 2410 spectrum meting, zo ziet het eruit als de PEQ is ingesteld volgens het model.

Uit bovenstaande metingen blijkt dat je met de PEQ (PPE 2410) de vloeienste correcties kan maken.
Te zien aan het frequentie en fase verloop van de transfer meting.

Zoals jullie misschien wel weten is het eigenlijk een grote no-no om te "plussen" met een EQ.
Daarom wil ik nog twee metingen doen met hetzelfde model, één met alleen te "minnen" en één met te "minnen" en te "plussen".

Misschien leuk als jullie ook wat metingen kunnen maken en posten van je EQ.
Ik ben met name benieuwt wat een Klark Teknik en een Behringer (bijna twee uiterste) voor een "plaatje" geven.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)