Forum > Geluid

Probleem met AXYS U-88

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
16-10-2008 15:28
Hallo,

In een van mijn AXYS kasten heb ik een ontzettende kraak. In eerste instantie leek het een kraak uit het lichtnet, als ik iets inschakelde klonk dat ontzettend door op de speakers. Na het openen van de kast wat geprobeerd, als ik de versterkers los koppel van het filter (audio kabeltje) losgesoldeerd achter op het filter. Dan blijft de kraak nog steeds, ik kon zo wel vaststellen dat het in de versterker voor het mid/hoog zit. De bass werkt prima geheel zonder kraak. Het lijkt op een rotte Elco of misschien wel vocht onder/in de giethars gezien ern een paar kleine scheurtjes in zitten..

Weet er iemand of de bass en de mid/hoog versterker hetzelfde zijn ?? Ik kan dat qua componenten niet zien want de mid/hoog versterker is geheel in de hars ingegoten op de eindtorren na. De type nummers van de eindtorren zijn eraf geschuurd dus daar kan ik ook niets aan zien. Ik kan wel zien dat ze aan dezelfde voeding hangen (2x 42v AC dus zo'n + en - 70V)

Als de versterkers hetzelfde zijn kan ik de ingegoten wel open slopen want de bass versterker is niet ingegoten dus mochten er componenten sneuvelen kan ik de waarde zo van de andere versterker overnemen. Ik ga zomenteen in ieder geval even de versterkers omdraaien en kijken of het dan nog werkt.

Heeft er iemand een schema ??

Het gaat om de U88 van AXYS
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
16-10-2008 16:09
Heb hetzelfde voorgehad en toen bleek het de voedingskabel aan de versterker te zijn met een slecht kontakt wat met hersolderen opgelost was.
Hoop dat het bij jou ook zo simpel is.Zitten bij mij reeds een tiental jaar in de verhuur zonder een speaker of membraam te moeten vervangen
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
16-10-2008 16:46
Eddy,

Hier zit het echt in de versterkerprint.. Heb de voedingskabel rectstreeks aan de inschakelprint gesoldeer om een slecht contact daardoor uit te sluiten. Hoorde het probleem tijdens het testen/opstellen. Na het uitwisselen van de kast was het probleem verholpen. Meestal 2x U88 soms 3x U88 en 1x B89 per kant.
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
16-10-2008 17:01
Kun je mogelijk onderdelen uitwisselen tussen kasten om zo het stoute onderdeel op te sporen of zit de versterker compleet op één print?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
16-10-2008 18:05
Dre,

De versterker voor het mid/hoog en het laag zijn 2 losse modules. Als ik de mid/hoog met de laag versterker omwissel gaat de kraak/ruis/rammel mee dus de versterker veroorzaakt het probleem. Het is allemaal modulair en de versterkers zijn hetzelfde alleen mid/hoog wordt wat minder aangestuurd blijkt.. Ik ben nu bezig om voorzichtig de hars van de defecte versterker eraf te tikken met een klein beiteltje, van de gesneuelde onderdelen kan ik de waardes op de bass versterker terug kijken deze zit niet ingegoten. Het lijkt alsof deze al eens is vervangen, ik kan me anders niet indenken waarom de ene versterker wel en de andere niet is ingegoten.

Ik ga in ieder geval wat foto's van de versterkerprint knippen mocht er iemand nog eens met een probleem zitten.. Enne we hebben 6 U88 kasten dus wie weet wat er nog kapot gaat.
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
27-10-2008 19:01
Heb de hars van de versterker af gesloopt, daarbij zijn ook alle onderdelen gesneuveld (op de eindtorren na) Na het plaatsen van nieuwe onderdelen en het instellen van de opamp de versterker geprobeerd. Ingeschakeld met een lamp van 40W in serie met de 230V knalde er niets er kwam zelf geluid uit. Ook een duurproef van een paar uur heeft hij volgehouden, niets is er noemenswaardig warm geworden. Voor nog geen 10 Euro aan onderdelen alles weer in orde.. Waarom zo'n versterker zo duur moet zijn weet ik ook niet. De eindtorren weet ik niet wat erop zit maar de rest kost echt niet veel. Duurste onderdelen : Opamp TL357N en 2 torretjes 2SA872A en 2SC1775A de rest waren weerstanden 2 zeners 12V 1.3W 2x 1N4148 en wat condensatoren. laugh :D laugh :D

kan voor wat mij betreft op slot. Probleem werd waarschijnlijk veroorzaakt door een rotte ingangscondensator dan wel een rotte elco op de voeding van de op-amp.
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's

Terug naar forum Reageer (zonder quote)