Kanaalindeling ledparren..
(110 reacties. Pagina 7 van 12)Moderator(s): Dré
AartStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-11-2004 Laatste: 23-4-2010 Berichten: 287 | 10-10-2008 15:15 |
Excuses als ik zeur, maar ik denk dat de eigenschappen van de individuele leds er voor het bereikte resultaat veel meer toe doen dan de vraag of het een paar grote of veel kleintjes zijn. Of zit er wel degelijk een stukje theorie achter ? Ik kan mij ook voorstellen dat het te maken heeft met prijs/prestatie/kwaliteit in verschillende niches van deze zich nog sterk ontwikkelende markt. [edit] Zijn er led-PAR achtigen met een doorlus-aansluiting voor de power ? Het lijkt mij wel handig. | |
DeMennooosVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-10-2002 Laatste: 14-10-2020 Berichten: 314 | 10-10-2008 18:45 |
Voor het effect maakt het wel degelijk verschil of je veel kleintjes neemt of een paar grote die je met lenzen tot een homogene bron maakt. Iets wat met veel kleintjes of veel grote niet lukt. Dat effect is zeker een issue als je hier op het forum alle reacties leest waarbij mensen met behulp van filters het smarties effect proberen weg te werken. Het zal zeker met de kosten te maken hebben dat er nog legio fabrikanten zijn die kiezen voor veel kleine LEDs ipv een paar grote. Een 30W RGB print met 7 LEDs gaat al snel voor 1 print richting/over de 200 euro terwijl je een in China geproduceerde LED bak al onder dat bedrag scoort. Kwaliteit lijkt me een duidelijk verhaal Voor LED parren weet ik niet of er spots zijn met link functie voor de voeding. Voor battens is het veelal wel een standaard. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 11-10-2008 10:54 |
DeMennooos schreef: Voor het effect maakt het wel degelijk verschil of je veel kleintjes neemt of een paar grote die je met lenzen tot een homogene bron maakt. Iets wat met veel kleintjes of veel grote niet lukt.De gegevens die ik gevonden heb over 5mm RGB leds geven toch wel aan dat er met het rendement van die dingen niets mis is. Daarnaast is de vermogensverdeling gedaan over zo'n groot oppervlak dat koeling in veel gevallen amper nodig is (in tegenstelling tot die 3W en hoger modules die zichzelf, zonder koeling, gelijk de hemel in jagen). Een 25W (of liefst nog wat hoger) RGB led module is prachtig MAAR zolang deze nog een arm en een been kost (en mogelijk problemen van zichzelf heeft waar niet iedereen even graag over wil praten) zit je in de low en mid price reeks nog wel even vast aan de kleine leds. Wellicht gaat het zelfs nog wel de andere kant op (zoals je ook bij de SMD LED TL buis ziet)... Maak de bronnen klein genoeg en je kan ze niet meer onderscheiden (gelukkig maar anders had de TV geen bestaansrecht gehad). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 11-10-2008 23:23 |
Dré schreef: DeMennooos schreef: Voor het effect maakt het wel degelijk verschil of je veel kleintjes neemt of een paar grote die je met lenzen tot een homogene bron maakt. Iets wat met veel kleintjes of veel grote niet lukt.Als je een paar "grote" leds neemt, zul je voor elke led een apparte lens kunnen plaatsen. Dit betekend dat je een hoogwaardig optisch systeem kunt ontwikkelen. Op het moment dat er gekozen word voor veel leds, zal er ook een ander systeem moeten komen dan een apparte lens voor elke led. Op dat moment is het waarschijnlijk makkelijker om niet te focussen, maar een bredere straal te houden die geblurd word. Voor zelfbouw is de optie veel leds makkelijker. Dit omdat lenzen ontwikkelen en maken niet echt makkelijk is. | |
Lost in Music | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 11-10-2008 23:28 |
Sgrovert schreef: Op het moment dat er gekozen word voor veel leds, zal er ook een ander systeem moeten komen dan een apparte lens voor elke led. Op dat moment is het waarschijnlijk makkelijker om niet te focussen, maar een bredere straal te houden die geblurd word. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 11-10-2008 23:36 |
Ik heb het niet over de led zelf, maar het systeem erachter. Op het moment dat je in je fixure, af wilt van afzonderlijk zichtbare leds, kan je bij weinig leds andere dingen doen als bij veel leds. | |
Lost in Music | |
DeMennooosVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-10-2002 Laatste: 14-10-2020 Berichten: 314 | 12-10-2008 21:45 |
Voor zelfbouw is de optie veel leds makkelijker. Dit omdat lenzen ontwikkelen en maken niet echt makkelijk is. Er zijn al veel verschillende lenzen kits beschikbaar voor de prints met meerdere zwaarder LEDs en voor gebruik in combinatie met de losse zwaardere LEDs. Er zijn dan zeker meer mogelijkheden dan met een hoop 5mm LEDs.Als zelfbouw puur uit budget overweging is of als hobby die betaalbaar moet blijven valt het wel snel af. Dan is de optie veel LEDs wellicht de betere uit financieel oogpunt. | |
KVMVIP Lid (†) Uit: Nederland Sinds: 20-11-2003 Laatste: 8-12-2009 Berichten: 3843 | 14-10-2008 00:32 |
DeMennooos schreef: Dat effect is zeker een issue als je hier op het forum alle reacties leest waarbij mensen met behulp van filters het smarties effect proberen weg te werken.Die "honingraad" is zeker een toevoeging, duidelijk een lamp waar wel is over nagedacht.....en betaalbaar. Voorkant is overigens glad dus makkelijk schoon te houden. Probeer daarnaast met een Multiform configuratie eens fatsoenlijk wit, geel of lavendel te mengen. Hoeveel tijd je er ook in zal steken, het is zo goed als onmogelijk. Mocht ik tijd te veel hebben zal ik dat zeker uit proberen.Echter moet ik wel bekennen dat ik deze kleuren met een gewone par en lee filters ook nooit maak. Martin. | |
kvm entertainment | |
DeMennooosVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 10-10-2002 Laatste: 14-10-2020 Berichten: 314 | 15-10-2008 22:41 |
Ik heb morgen de BB7's weer terug van de TMF awards en dan zal ik wel wat foto's maken van homogene cellen en de meng kleuren. | |
Ruud_schepersStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-11-2003 Laatste: 15-8-2013 Berichten: 297 | 15-10-2008 23:16 |
Binnenkort waarschijnlijk even een vergelijkje tussen 2 traditionele parren en 2 ledparren. Zal gaan om een par 56 300 watt MFL en een Par 64 500 watt Raylight tegenover een JB-systems ledpar 56 en een American DJ ledpar 64 1/4W! (tenminste als Derk zijn mail leest en wij een moment tijd kunnen vinden waneer we allebei kunnen ) Als het zover is worden er zeker foto's gemaakt en deze zullen dan ook online gaan komen. Iemand nog voorkeuren en of goede ideëen voor de vergelijking? (Specifieke kleuren bijvoorbeeld?) | |
Nu ook via de .eu te bereiken. |